Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginners hulp gevraagd  (gelezen 1720 keer)

Offline mvraven

  • Lid
Beginners hulp gevraagd
« Gepost op: 2011/11/10, 09:50:09 »
Hallo iedereen!

Ik ben een nieuwbie met Ubuntu en ik zou graag wat hulp willen. Ik heb op een VPS Ubuntu geinstalleerd als OS. Ik heb ook Ubuntu Desktop geinstalleerd met de command line install ubuntu-desktop. Maar wat ik nu ook probeer, ik krijg niet het grafische desktop te zien. Blijf steeds de command line te zien.

Mijn vraag: Hoe kan ik nu vanaf elke pc verbinding maken met de VPS maar wel zo dat ik het grafische Desktop te zien krijg ipv de command line? Kan iemand mij stap voor stap helpen hiermee wat ik moet doen?

Ik krijg het maar niet voor elkaar, dus hoop dat iemand mij kan en wil helpen. Thnx!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/10, 09:54:01 »
Ik ben niet zo thuis in het hele VPS gebeuren, maar als je inlogt op de ubuntu machine en dan met "startx" de grafische omgeving probeert te starten?

Offline mvraven

  • Lid
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/10, 10:12:24 »
Bedankt voor je reactie!

Vraag me niet hoe het kan maar als ik nu rechtstreeks de console opstart krijg ik wel het grafische scherm te zien. Maar kan je me uitleggen hoe ik via een programma mijn grafische Desktop kan starten. Zoals mstsc met Windows. Ik zou voor Ubuntu ook graag een programma willen hebben om verbinding met een extern bureaublad te kunnen maken.

Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/10, 10:49:50 »
Dat kan als je een display manager installeert zoals bijv. GDM (10.04 t/m 11.04) of LightDM (11.10)
En anders kun je het ook wel regelen door naar Opstartprogramma's te gaan (10.04 t/m 11.04: Systeem --> Beheer --> Opstartprogramma's, 11.10: tandwieltje rechtsbovenin --> Opstarttoepassingen...)
Bij Commando vul je dan in ubuntu-desktop

Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen :)

Offline mvraven

  • Lid
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/10, 11:28:11 »
Bedankt voor je reactie!

Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp ofzo. Wat ik zoek is dus een programma voor mijn Windows PC waarmee ik waar ik ook ben verbinding kan maken met die VPS en mijn grafische Desktop op mijn scherm krijg. Deze programma's die jij zei is dit niet geloof ik.

Hoop dat je me ermee kan helpen.... Thnx!

Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/10, 11:31:08 »
Ow, excuses. Je 2 posts liepen een beetje door elkaar, daarom dat ik dacht het over de command line op Linux ging ;)
Nee goed, in dat geval weet ik het niet echt. Heb niet echt ervaring met Remote Desktop van Win naar Lin ;)

Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/10, 13:29:17 »
« Laatst bewerkt op: 2011/11/10, 13:42:37 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline mvraven

  • Lid
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/10, 16:03:27 »
Iedereen bedankt voor jullie hulp en reacties.
Met het programma RealVNC krijg ik het voor elkaar op op een pc verbinding te maken met mijn Ubuntu Desktop op de VPS.

Dit is zoals ik het bedoeld heb tot nu toe. Nu nog Ubuntu leren kennen. Dus als men nog tips heeft.......

Thnx iig!

Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/10, 16:06:15 »
VNC je ook vanaf 'buiten', dus via internet regelrecht je machine in? Of alleen op je lokale netwerk?


Offline mvraven

  • Lid
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/10, 16:13:14 »
Ja ik zit nu via internet in mijn machine en niet via mijn locale netwerk.
Hoezo dan?

Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/10, 16:53:48 »
Als je dat via VNC en directe poortforwarding hebt gedaan wordt dat gezien als erg onveilig.

Het alternatief is via ssh inloggen, (liefst met certificaten) en dan je machine overnemen.
Dan moet je vanaf windows wel iets gaan doen met putty.exe , de juiste poorten doorzetten via putty.
Kortom, wel even wat denk werk.

http://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-linux-openssh-server-installation-and-configuration/
om te beginnen.

En om te pochen wat je er mee kunt:
http://www.mcvries.nl/2011/01/met-ssh-naar-huis-mac-en-ubuntu-en-een-beetje-windows/#more-36

Maar heel eerlijk, de kans dat je machine gekaapt wordt als 'gewone thuisgebruiker' lijkt mij heel klein, zeker als je een fatsoenlijk wachtwoord hebt. Maar ik doe het zelf wel via ssh en certificaten, to be safe.
En een andervoordeel, ik kan via ssh ook mijn backups naar huis schrijven, mijn schijven als cloud storage gebruiken en dergelijke.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/10, 16:58:41 door McVries »

Offline mvraven

  • Lid
Re: Beginners hulp gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/11, 18:46:11 »
Zo dat gaat me allemaal wel een beetje te ver voor dit moment. Ben al blij dat ik het tot zover heb kunnen redden ahahaha. De rest vindt ik nogal behoorlijk Russisch en dat kan ik ook niet hahaha.
Ik vraag me alleen af waarom als ik met RealVNC inlog ik niet kan inloggen als ik in de console ben uitgelogd. Dan moet ik eerst direct inloggen en pas dan kan ik met RealVNC inloggen.
Het is niet zo dat als ik verbinding maak met de server dat er ook de gebruiker en wachtwoord gevraagd wordt.
Dus als ik in de console ben uitgelogd (dus het inlog scherm wordt getoont), dan kan ik met RealVNC niets doen. En dat vindt ik wel erg vreemd! Blijkbaar is er een foutje in de instelling voor de connectie ofzo dat deze misschien alleen op localhost staat of dergelijke. Is daar een oplossing voor?

Thnx!