Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0  (gelezen 423 keer)

Ik heb een 1 TB harde schijf met USB 3.0 aangesloten op mijn leiptop met USB 2.0.  :)
Nu start Trusty Tahr niet meer op, blijft hangen in een wit scherm.

Wat nu?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/18, 12:58:35 »
Of je bios instellen, de boot volgorde,
of misschien bios die problemen heeft.

Of
Heb je alle hd's in je ftsab, ook een UUID staan, dus geen sda gebruiken, met sda kan tijdens starten van linux, de schijven van naam veranderen waardoor booten niet werkt.
Misschien je externe hd in de fstab zetten, als je deze vast aan je laptop wilt laten, zonder de externe krijg je wel foutmelding.

Indien je deze externe hd als backup hd wilt gebruiken, dan mag deze niet aan je laptop vast zitten, zeker als deze de enige backup is.

Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/18, 13:21:23 »
Je moet hem afkoppelen alvorens je je laptop herstart, anders denkt de laptop dat je van die externe HDD wilt opstarten.

Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/18, 13:45:07 »
Of je bios instellen, de boot volgorde,
of misschien bios die problemen heeft.

Of
Heb je alle hd's in je ftsab, ook een UUID staan, dus geen sda gebruiken, met sda kan tijdens starten van linux, de schijven van naam veranderen waardoor booten niet werkt.
Misschien je externe hd in de fstab zetten, als je deze vast aan je laptop wilt laten, zonder de externe krijg je wel foutmelding.

Indien je deze externe hd als backup hd wilt gebruiken, dan mag deze niet aan je laptop vast zitten, zeker als deze de enige backup is.

Ik zal hem eraf halen bij opstarten. Gebruik hem alleen om videofilms op op te slaan. Ben nu bezig om 9 GB over te zetten, ik wacht even, tot dat klaar is.
Alvast bedankt, rest van je verhaal begrijp ik niet. BIOS kan ik nog volgen.
Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/18, 14:26:07 »
Je moet hem afkoppelen alvorens je je laptop herstart, anders denkt de laptop dat je van die externe HDD wilt opstarten.
Dat helpt niet, beide externe schijven zijn los, BIOS klopt, eerst TOSH int HDD, dan Pioneer DVD drive.
Na het scherm " ubuntu " met de gekleurde stipjes eronder is het over met de pret.
help..   
Ik tikt dit bericht op mijn werk-pc.
Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline jan11000

  • Lid
Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/18, 15:16:26 »
Start opnieuw op, tijdens booten(als linux komt) druk op esc, dan zie je meer foutmeldingen.

Of bij grub de quiet weghalen, dan zie je ook meer foutmeldingen, hier is een voorbeeld, https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld. Als je de quiet weg haalt, dan geld dit voor 1 x booten, de volgende keer is je wijziging weg, dus boot je pc weer normaal.


Of kijk in je log boeken voor foutmeldingen, nadat je door kunt booten, hou de tijd in de gaten, dan kun je daarmee terug zoeken.

Re: Trusty Tahr start niet meer na aansluiten Externe HDD met USB 3.0
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/18, 17:34:53 »
Jan en Visteus?

Ik heb de aanbevelingen van jullie nog even gevolgd, maar:

Ik had nog een Linux magazine met DVD met Mint 17 64 bits liggen en ben die nu aan het installeren.
Ben ik meteen af, van al die probeersels en partities.
Tot zover bedankt.  :)

Piet
Voorlopig houdt ik het erop, dat de oorzaak kan liggen, omdat Ub 12.04 er ook nog drie keer op stond op deze PC op diverse dva`s.

Nu dus verder in een andere distributie.

Allemaal bedankt voor de hulp.
Piet.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/20, 16:25:50 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop