Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?  (gelezen 8963 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Gepost op: 2010/10/05, 18:19:23 »
Hallo allemaal,

Ik heb een oud besje van een pc hier (AMD Athlon 1.4 ghz, 1,5 ghz geheugen, verder goede videokaart) die moeite heeft met Ubuntu. Ik heb hem vooral nodig voor het continu archiveren, hernoemen en groeperen van bestanden |(dus veel zoeken, veel mappen openen, helaas veel klikken, hernoemen van bestanden, etc). In Ubuntu duurt dit allemaal erg lang. Dus ik heb een snelle desktop (?) nodig. Verder heb ik internet nodig om bestanden te downloaden. Dit oude besje trekt dat internetgebeuren van tegenwoordig allemaal niet meer; vooral dat flash en gestream op internet niet.

Verder vind ik het ook belangrijk om een zo goed uitziend mogelijke desktop te hebben waar je de kleuren kunt aanpassen. Ik heb wel een aantal gezien en vluchtig bekeken. Op advies van Pjotr (zijn site) heb ik de volgende vluchtig bekeken: Puppy, Lubuntu, Xubuntu, Linux Mint. Zelf heb ik nog Peppermint bekeken. Lubuntu vond ik niets. Puppy is grappig, maar vond ik de desktop niet zo fijn. Linux Mint vond ik wel aardig en Xubuntu zag er ook strak uit. Wat ik echter wel mis bij die systeem t.o.v. Ubuntu is dat je niet kunt zoekn naar bestanden zoals in Nautilus. Ja, je hebt wel dat vergrootglas onder in de werkbalk waar je mee kunt zoeken maar die bedoel ik niet.

Weet iemand van jullie ((liefst uit eigen ervaring) een systeem speciaal voor oudere besjes, met een snelle desktop, zoekfunctie in het bestandsbeheer en een leuke interface en waar je nog enigszins het uiterlijk kunt aanpassen? Tuurlijk moet hij ook stabiel en betrouwbaar zijn. Verder is de optie, die bijv. Puppy aanbiedt, dat het systeem alles automatisch mount en je overal bij kunt zonder daarvoor root te zijn ook welkom.  
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 23:52:35 door Partynoud »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/05, 18:35:51 »
In Lubuntu en Xubuntu kan je ook nautilus installeren !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

jesse2314

  • Gast
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/05, 18:39:11 »
Ik zeg lubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 19:00:32 door jesse2314 »

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/05, 18:56:33 »
Misschien een Ubuntu blokkendoos met Enlightment?
Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/nieuwe-desktop-omgeving/ waarin simpele desktops besproken worden.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/05, 18:57:45 »
jesse je hebt de startpost zeker niet goed gelezen ???

@TS ik zeg een #! oftewel chrunch bang linux:
http://crunchbanglinux.org/

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/05, 20:12:47 »
In Lubuntu en Xubuntu kan je ook nautilus installeren !

Hoe dan? Staat Nautilus in het softwarecentrum?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/05, 21:06:09 »
Dit kan d.m.v. synaptic, maar dat zit (dacht ik) niet in Lubuntu, wel in Xubuntu.
Maar in een terminal scherm kan het ook, met sudo apt-get install nautilus
Hierna je wachtwoord invoeren en de rest gaat vanzelf ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/05, 21:49:34 »
Hoeveel geheugen staat erop?
Bedoel je 1,5Gb? Dan zou Ubuntu daar makkelijk op kunnen en zou ik dat ook zeker aanraden!
(Als het niet nodig is (dus als je computer niet te langzaam is) raad ik Lubuntu eigenlijk zelfs af, persoonlijk ervaar ik dat Ubuntu toch echt wat beter werkt)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/05, 23:33:20 »
Dit kan d.m.v. synaptic, maar dat zit (dacht ik) niet in Lubuntu, wel in Xubuntu.
Maar in een terminal scherm kan het ook, met sudo apt-get install nautilus
Hierna je wachtwoord invoeren en de rest gaat vanzelf ........

Als je dat doet, verdwijnt dan de desktop die er al op geinstalleerd staat of moet je dan wat handmatig doen?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/05, 23:49:15 »
Hoeveel geheugen staat erop?
Bedoel je 1,5Gb? Dan zou Ubuntu daar makkelijk op kunnen en zou ik dat ook zeker aanraden!
(Als het niet nodig is (dus als je computer niet te langzaam is) raad ik Lubuntu eigenlijk zelfs af, persoonlijk ervaar ik dat Ubuntu toch echt wat beter werkt)

Nee, bij nader inzien heb ik 1 ghz., maar mij is ooit verteld dat het door mijn zwakkere processor komt dat internet-dingen zo traag lopen en niet zozeer het geheugen (want dat heb ik voldoende, toch?)

Wat Lubuntu betreft: als je goed gelezen had boven kon je zien dat ik dat helemaal niks vind.

Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/06, 01:28:49 »

Weet iemand van jullie ((liefst uit eigen ervaring) een systeem speciaal voor oudere besjes, met een snelle desktop, zoekfunctie in het bestandsbeheer en een leuke interface en waar je nog enigszins het uiterlijk kunt aanpassen?

Hoi, ik weet niets van 'n systeem op een desktop, maar wel op een netbook en dat is "Slax".www.slax.org . Helmal op maat te maken, snel en erg klein.
Heb je naar DamnSmallLinux gekeken?

Mvg
Izi
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/06, 02:28:13 »

Weet iemand van jullie ((liefst uit eigen ervaring) een systeem speciaal voor oudere besjes, met een snelle desktop, zoekfunctie in het bestandsbeheer en een leuke interface en waar je nog enigszins het uiterlijk kunt aanpassen?

Hoi, ik weet niets van 'n systeem op een desktop, maar wel op een netbook en dat is "Slax".www.slax.org . Helmal op maat te maken, snel en erg klein.
Heb je naar DamnSmallLinux gekeken?

Mvg
Izi

DamnSmallLinux bevalt me niet.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/06, 17:34:17 »
Hoeveel geheugen staat erop?
Bedoel je 1,5Gb? Dan zou Ubuntu daar makkelijk op kunnen en zou ik dat ook zeker aanraden!
(Als het niet nodig is (dus als je computer niet te langzaam is) raad ik Lubuntu eigenlijk zelfs af, persoonlijk ervaar ik dat Ubuntu toch echt wat beter werkt)

Nee, bij nader inzien heb ik 1 ghz., maar mij is ooit verteld dat het door mijn zwakkere processor komt dat internet-dingen zo traag lopen en niet zozeer het geheugen (want dat heb ik voldoende, toch?)

Wat Lubuntu betreft: als je goed gelezen had boven kon je zien dat ik dat helemaal niks vind.

Als je alleen problemen hebt met internet moet je Chromium eens installeren i.p.v. Firefox. Die gebruikt minder recources en is bij mij sneller dan Firefox. Je hoeft dan geen nieuwe desktop te installeren. Maar in principe zou je met 1 GB geheugen en 1.4 ghz processor toch prima uit de voeten moeten kunnen met Ubuntu. Bij mij wordt er op het moment maar 384mb gebruikt. Kijk anders voor de aardigheid eens bij de systeem monitor hoeveel je processor en je geheugen belast wordt als je aan het internetten bent.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 17:36:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/06, 20:33:02 »
Dit kan d.m.v. synaptic, maar dat zit (dacht ik) niet in Lubuntu, wel in Xubuntu.
Maar in een terminal scherm kan het ook, met sudo apt-get install nautilus
Hierna je wachtwoord invoeren en de rest gaat vanzelf ........
Als je dat doet, verdwijnt dan de desktop die er al op geinstalleerd staat of moet je dan wat handmatig doen?
Je hoeft niets te doen, het komt vanzelf in een menu terecht.

Mijn "werk" PC is een 1GHz computer met 1GB geheugen, en Ubuntu werkt daar helemaal niet traag op !

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/07, 04:12:46 »
Hoeveel geheugen staat erop?
Bedoel je 1,5Gb? Dan zou Ubuntu daar makkelijk op kunnen en zou ik dat ook zeker aanraden!
(Als het niet nodig is (dus als je computer niet te langzaam is) raad ik Lubuntu eigenlijk zelfs af, persoonlijk ervaar ik dat Ubuntu toch echt wat beter werkt)

Nee, bij nader inzien heb ik 1 ghz., maar mij is ooit verteld dat het door mijn zwakkere processor komt dat internet-dingen zo traag lopen en niet zozeer het geheugen (want dat heb ik voldoende, toch?)

Wat Lubuntu betreft: als je goed gelezen had boven kon je zien dat ik dat helemaal niks vind.

Als je alleen problemen hebt met internet moet je Chromium eens installeren i.p.v. Firefox. Die gebruikt minder recources en is bij mij sneller dan Firefox. Je hoeft dan geen nieuwe desktop te installeren. Maar in principe zou je met 1 GB geheugen en 1.4 ghz processor toch prima uit de voeten moeten kunnen met Ubuntu. Bij mij wordt er op het moment maar 384mb gebruikt. Kijk anders voor de aardigheid eens bij de systeem monitor hoeveel je processor en je geheugen belast wordt als je aan het internetten bent.

Ik zal die chromium eens proberen. Die systeembelaster heb ik er momenteel niet op staan (zal hem weer even installeren), maar normaal gesproken slaat die helemaal uit! Dwz de processor wordt dan overbelast en als ik dan kijk ligt het bijna altijd aan het internet, om precies te zijn door al dat flash-gebeuren en alle andere dingen die hij moet laden van het internet. Wel vreemd dat jij er geen last van hebt. Als je internet heb je dan vaak meerdere pagina' s openstaan of altijd maar eentje?

Ook als internet er niet op heb staan werkt nautilus te traag voor mij. Het openen van mappen duurt erg lang en dat is voor mij niet goed aangezien ik VEEL EN VAAK bestanden moet uitwisselen en verplaatsen tussen mappen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/07, 04:50:41 »
Die systeembelaster er even op gezet en die geeft toch duidelijk aan dat Nautilus en Firefox de boosdoeners zijn. Vreemd dat jullie er geen last van hebben, maar als ik nautilus gebruik om mappen te openen (waar een boel bestanden in staan) dan schiet ie zo naar 100 % !! Firefox idem!

Offline MKe

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/07, 09:24:16 »
Ik heb idd geen last van Nautilus. Als ik een map open gebruikt hij max 19% van de processor (Pentium4 HT 2.4 ghz). Firefox is helaas wel een bekend probleem. Bij mij brengt Chrome uitkomst.
Over Nautilus, lees dit eens: http://subbass.blogspot.com/2009/05/is-your-nautilus-slow-to-open.html. Lost dit het probleem op?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 09:35:20 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/07, 17:22:39 »
Die systeembelaster er even op gezet en die geeft toch duidelijk aan dat Nautilus en Firefox de boosdoeners zijn. Vreemd dat jullie er geen last van hebben, maar als ik nautilus gebruik om mappen te openen (waar een boel bestanden in staan) dan schiet ie zo naar 100 % !! Firefox idem!
In nautilus de preview uitzetten , dan is hij een stuk sneller.
Waar linux(of ext 3 en 4) niet tegen kan is, 30.000 files in een map, dan een submap maken, hier 5000 in doen, en dan map2 maken, hier ook 5000 in doen, en verder met 3, etc. Dan stopt naulitus omdat hij wacht op het file systeem, en op de achtergrond loopt een proces hard te werken.

Firefox de cache kleiner maken, bij het sluiten firefox alles wissen, zoek eens met google op versnellen van firefox..

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/08, 01:22:57 »
Die systeembelaster er even op gezet en die geeft toch duidelijk aan dat Nautilus en Firefox de boosdoeners zijn. Vreemd dat jullie er geen last van hebben, maar als ik nautilus gebruik om mappen te openen (waar een boel bestanden in staan) dan schiet ie zo naar 100 % !! Firefox idem!
In nautilus de preview uitzetten , dan is hij een stuk sneller.
Waar linux(of ext 3 en 4) niet tegen kan is, 30.000 files in een map, dan een submap maken, hier 5000 in doen, en dan map2 maken, hier ook 5000 in doen, en verder met 3, etc. Dan stopt naulitus omdat hij wacht op het file systeem, en op de achtergrond loopt een proces hard te werken.

Firefox de cache kleiner maken, bij het sluiten firefox alles wissen, zoek eens met google op versnellen van firefox.





De preview staat al uit (dwz als je met preview bedoelt het tabje "voorbeeld" in de voorkeuren). Niet zo best dat Linux niet tegen mappen kan met veel bestanden zoals je aangeeft. Ik heb de pc vooral nodig voor het verzamelen en archiveren van bestanden. Ik kan niet geloven dat Linux dat niet kan. Dat zou betekenen dat ik moet overstappen op Mac of Windows?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/08, 01:28:56 door Partynoud »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/08, 01:24:27 »
Ik heb idd geen last van Nautilus. Als ik een map open gebruikt hij max 19% van de processor (Pentium4 HT 2.4 ghz). Firefox is helaas wel een bekend probleem. Bij mij brengt Chrome uitkomst.
Over Nautilus, lees dit eens: http://subbass.blogspot.com/2009/05/is-your-nautilus-slow-to-open.html. Lost dit het probleem op?

Je hebt wel een stuk snellere processor zo te zien, dus dan is het niet zo raar dat ie bij jouw sneller loopt. Ik zal chrome eens proberen.

Offline rja

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/08, 09:00:28 »
Ik gebruik Krusader omdat bij mij Nautilus gewoon te traag is als ik een grote directory open, met veel directory's kan ik koffie gaan gaan halen.

Met Krusader nergens last van.


Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/08, 10:32:13 »

De preview staat al uit (dwz als je met preview bedoelt het tabje "voorbeeld" in de voorkeuren). Niet zo best dat Linux niet tegen mappen kan met veel bestanden zoals je aangeeft. Ik heb de pc vooral nodig voor het verzamelen en archiveren van bestanden. Ik kan niet geloven dat Linux dat niet kan. Dat zou betekenen dat ik moet overstappen op Mac of Windows?

Dat wat betreft het aantal bestanden in een map is denk ik niet zo zeer een Linux dingetje, het zal onder windows of een mac niet veel verschillen.
Wanneer je een tekstbestand van een paar regels of een compleet boek opent zul je ook verschil merken.
Ik weet niet waarvoor je zoveel bestanden in één map moet hebben, maar normaler wijze is het sowieso verstandig om meerdere mappen te hebben. Tenminste in verband met overzichtelijkheid.

Firefox kan soms een vreselijk traag ding zijn, en waarom schiet mij maar lek.
Alles ingesteld om het snel te laten werken met behulp van tante Google, maar alleen het opstarten was al niet meer normaal. En dat op een schoon systeem. Wanneer jij het probleem voornamelijk hebt met Flash, zou je kunnen overwegen om een flashblocker als add-on te gebruiken bij firefox.

Verder sluit ik me graag aan bij mijn voorganger aan om Krusader te gebruiken, met CTRL S kun je zoeken wat je wilt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Partynoud

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/09, 04:31:18 »
Ik gebruik Krusader omdat bij mij Nautilus gewoon te traag is als ik een grote directory open, met veel directory's kan ik koffie gaan gaan halen.

Met Krusader nergens last van.



oh, je bedoelt dat krusader een soort windows commander is?

Offline rja

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/09, 08:32:54 »
oh, je bedoelt dat krusader een soort windows commander is?
Ja, een andere file manager, maar er zijn meer zoals Thunar.


Offline spekkie

  • Lid
Re: Welk besturingssysteem voor een oud besje van een pc?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/09, 17:53:54 »
Mss dit iets voor je?

http://www.slitaz.org/en/
Amilo Pro                            : Mint Gloria/Helena

   .... halleee ....