Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"  (gelezen 1684 keer)

Ik heb gisteren een dual-boot tussen Windows 7 en Ubuntu 11.04 gemaakt (beide 32-bit). :)
Ik heb op Windows en op Ubuntu XAMPP geïnstalleerd.
Ik heb op Windows de htdocs map verandert naar de map "A:/Web/" en op Ubuntu de htdocs map te verandert naar "/media/Bestanden/Web/" (beide via "httpd.conf"), dit werkt goed op Windows, maar niet op Ubuntu. :(
Ik krijg dit te zien als ik naar http://localhost/ ga.
Nu zie ik bij Bestandsysteem -> Bestanden -> Rechtermuisknop -> Eigenschappen -> Rechten maptoegang op "Geen" staan en Bestandstoegang op "---" bij "Anderen", als ik dit probeer te veranderen naar springt het weer terug naar eerst.
Ik heb al gegoogled, ik vond meerdere soortgelijke problemen, ik kwam uiteindelijk hier op uit: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/devicekit-disks/+bug/482501.
Maar verder kwam ik niet. :(
Weet iemand hier misschien hoe ik dit kan oplossen? :)

~ Robin.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/26, 21:14:03 »
Als gewoon gebruiker kan je waarschijnlijk niet inloggen. Als root kan dit wel, of je moet de rechten van die map veranderen als root.
Open een terminal en type gksudo nautilus en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen en geef een ENTER. Nu kan je naar de betreffende map navigeren en via Eigenschappen>Rechten pas je de rechten aan, na de veranderingen sluit je Nautilus met rootrechten weer af. :)

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/26, 21:18:04 »
Als gewoon gebruiker kan je waarschijnlijk niet inloggen. Als root kan dit wel, of je moet de rechten van die map veranderen als root.
Open een terminal en type gksudo nautilus en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen en geef een ENTER. Nu kan je naar de betreffende map navigeren en via Eigenschappen>Rechten pas je de rechten aan, na de veranderingen sluit je Nautilus met rootrechten weer af. :)
Ik heb dit al eerder geprobeerd met root, maar zonder succes.
Het gaf het zelfde resultaat, als ik het verander springt het terug. :(

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/27, 15:02:47 »
Probeer het dan via de terminal met chmod en chown Zie http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/geen-schrijfrechten-op-sommige-mappen/msg19865/#msg19865
Ik heb al eerder chmod geprobeerd op "/media/Bestanden/", maar het werkte niet. :(

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/27, 17:04:08 »
Nu ik het zo terug lees heb je dit zo staan  media/Bestanden/Web  Onder media staan bijv harde schijven en cd roms etc. aangekoppeld.
Heeft media/Bestanden/Web wel een koppelpunt? (A:/Web/  zou het koppelpunt moeten zijn als ik het zo lees.)
En zo ja, moet je dan de rechten niet wijzigen in Windows?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/27, 18:01:00 »
Nu ik het zo terug lees heb je dit zo staan  media/Bestanden/Web  Onder media staan bijv harde schijven en cd roms etc. aangekoppeld.
Heeft media/Bestanden/Web wel een koppelpunt? (A:/Web/  zou het koppelpunt moeten zijn als ik het zo lees.)
En zo ja, moet je dan de rechten niet wijzigen in Windows?
De rechten in Windows staan al op volledig open, in Windows werkt XAMPP namelijk wel. ;)

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/27, 18:27:09 »
Dat het in Windows werkt had ik al begrepen, maar op Windows koppel je op A:/Web/, is dit op je floppy? Als je in Ubuntu koppelt is dit iets van /media/floppy0/Web. Begrijp ik het dan goed dat je op een punt wilt koppelen, die al in gebruik is door Windows? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? Kan natuurlijk ook. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/27, 18:54:02 »
Dat het in Windows werkt had ik al begrepen, maar op Windows koppel je op A:/Web/, is dit op je floppy? Als je in Ubuntu koppelt is dit iets van /media/floppy0/Web. Begrijp ik het dan goed dat je op een punt wilt koppelen, die al in gebruik is door Windows? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? Kan natuurlijk ook. :)
A:/ is een harde schijf, Web is een map op de harde schijf. ;)

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/27, 19:20:03 »
Oke, even verwarring met A:  In Windows heet de schijf A: , in Ubuntu heeft de schijf of een naam of de aanduiding sdX De X staat voor een letter.
Als de Harde schijf niet aangekoppeld is in Ubuntu kan je niets veranderen. Ga eens naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap Selecteer daar de schijf waar je Web op hebt staan, is het volume aangekoppeld? En wat is het koppelpunt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/27, 20:16:05 »
Oke, even verwarring met A:  In Windows heet de schijf A: , in Ubuntu heeft de schijf of een naam of de aanduiding sdX De X staat voor een letter.
Als de Harde schijf niet aangekoppeld is in Ubuntu kan je niets veranderen. Ga eens naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap Selecteer daar de schijf waar je Web op hebt staan, is het volume aangekoppeld? En wat is het koppelpunt?
Hij is aangekoppeld. :P

Partitietype:HPFS/NFTS (0x07)
Type:NFTS
Apparaat:/dev/sda3
Koppelpunt:Gekoppeld aan /media/Bestanden

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/27, 21:37:03 »
Kan je de rechten van de map Bestanden wel wijzigen? Als in deze map de rechten nog alleen op root staan dan kan je nooit de rechten van de onderliggende map Web wijzigen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/28, 07:03:07 »
Kan je de rechten van de map Bestanden wel wijzigen? Als in deze map de rechten nog alleen op root staan dan kan je nooit de rechten van de onderliggende map Web wijzigen.
Ik heb geprobeerd van beide mappen de rechten te wijzigen. :P

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/28, 18:33:54 »
Open eens een terminal en type daar cd /media/Bestanden
Nu sta je in de map Bestanden, type nu ls -l (eerste en laatste letter zijn een kleine L)
Nu krijg je een lijstje te zien met de rechten erachter en de eigenaar, ben benieuwd wat er bij jou staat. Kan je het lijstje hier plaatsen?

Een voorbeeld van mijn lijstje:
───[gijs@gijs-desktop]──[18:32]──> /media
 $ ls -l
totaal 10
drwxr-x--- 2 root      root      4096 2011-02-21 21:53 apt
lrwxrwxrwx 1 root      root         7 2010-08-27 19:10 floppy -> floppy0
drwxr-xr-x 2 root      root      4096 2008-04-14 21:35 floppy0
dr-x------ 1 schooljuf schooljuf 2048 2003-07-04 02:04 ZOO_TYCN
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/28, 20:12:03 »
Citaat van: cd /media
root@Robin-PC:/media# ls -l
totaal 68
drwx------ 1 robin robin  4096 2011-09-28 20:10 Bestanden
drwx------ 1 robin robin 12288 2011-09-25 18:18 Windows

Citaat van: cd /media/Bestanden
root@Robin-PC:/media/Bestanden# ls -l
totaal 28
drwx------ 1 robin robin 12288 2011-09-27 19:00 Java
drwx------ 1 robin robin 16384 2011-09-28 15:03 Web


(Mapnaam (rechts) is hier altijd blauw.)

Re: XAMPP werkt niet op Ubuntu, geen toegang tot schijf "Bestanden"
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/28, 20:39:15 »
Dat de mapnaam blauw is, is bij mij ook zo. In de terminal worden mappen met blauw aangeduid, bestanden met groen, ingepakte bestanden met rood.
Volgens jouw lijstje moet je alle rechten hebben.
d= subdirectory
r=read
w=write
x=execute
Alleen robin heeft rechten vandaar dat jij niet via de server in de map Web kan komen.
Verander de rechten eens vanuit de terminal als je in de map media staat. Bijv. sudo chmod a-x robin.file
Hier nog een verwijzing naar een artikel http://www.perlfect.com/articles/chmod.shtml
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.