Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bijwerkbeheer  (gelezen 1415 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Bijwerkbeheer
« Gepost op: 2019/11/13, 14:00:45 »
Ik heb Xubuntu 18.04.3 LTS. Nu had ik in het verleden het bijwerk beheer ingesteld volgens https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5. Nu heb ik op alle pc's het bijwerk beheer veranderd naar het handige gereedschap https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106907.0. Nu heb ik de volgende vraag: is dat automatische verwijderen van de systeem kernen nu veranderd in handmatige verwijderen zoals in Mint????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/13, 14:31:06 »
Nu heb ik de volgende vraag: is dat automatische verwijderen van de systeem kernen nu veranderd in handmatige verwijderen zoals in Mint????
Ik heb nog nooit Ubuntu weten automatisch systeemkernen verwijderen. Je kan dat eenvoudig met het commando "sudo apt autoremove", maar je moet het commando ingeven: het gebeurt niet automatisch. Dit commando verwijdert automatisch geïnstalleerde pakketten die niet meer nodig zijn, maar verwijdert tegelijk ook alle systeemkernen, behalve de huidige en de voorlaatste.

Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/13, 15:04:51 »
En ik zou dat ook regelmatig doen ...
sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
... want mijn ervaring is dat als ik dat een keer vergeet en er drie of meer oude kernels zijn, ubuntu toch wat kleine probleempjes gaat krijgen met zowel ubuntu zelf als programma's.
Met enige regelmaat (na 2 hooguit 3 kernel-updates) opruimen houdt je systeem stabieler, is mijn ervaring.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/13, 15:33:50 »
... want mijn ervaring is dat als ik dat een keer vergeet en er drie of meer oude kernels zijn, ubuntu toch wat kleine probleempjes gaat krijgen met zowel ubuntu zelf als programma's.
Met enige regelmaat (na 2 hooguit 3 kernel-updates) opruimen houdt je systeem stabieler, is mijn ervaring.
Dat doe ik al met https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5. Hiermee laat ik nog maar 2 systeem kernen toe.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/13, 16:11:04 »
Ik heb Xubuntu 18.04.3 LTS. Nu had ik in het verleden het bijwerk beheer ingesteld volgens https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5. Nu heb ik op alle pc's het bijwerk beheer veranderd naar het handige gereedschap https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106907.0. Nu heb ik de volgende vraag: is dat automatische verwijderen van de systeem kernen nu veranderd in handmatige verwijderen zoals in Mint????

Als het goed is, wordt dat nu allemaal overgenomen door Bijwerkbeheer. Merk op dat je Bijwerkbeheer ook kunt instellen om overtollige systeemkernen één keer per week automatisch te verwijderen:
Bijwerkbeheer - werkbalk: Voorkeuren - tabblad Automatisering - onderdeel Automatisch onderhoud: vink aan: Automatisch onderhoud inschakelen

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/13, 18:06:33 »
@Pjotr, dat is precies wat voorheen ook had maar ik wacht toch nog even met het vinkje te plaatsen omdat het nu in het nieuwe bijwerkbeheer je de oude systeem kernen heel makkelijk kunt verwijderen. Ook de bijwerkgeschiedenis is heel mooi want je altijd terug kijken : wat en wanneer.
Dank je, ik vind dit een hele verbetering maar dat is persoonlijk. ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/13, 19:06:06 »
Ik gebruik hiervoor een scriptje:

Citaat
#!/bin/sh
echo Aanwezige kernels
sudo dpkg -l | grep linux-image
echo ======================
echo Kernel verwijderen met het commando
echo sudo apt remove linux-image-4.xx.xx-xx --purge
echo voor xx het kernelnummer en de versie gebruiken

Dat draai ik in een terminal en dan worden alle aanwezige kernels getoond.

Dan is het een kwestie van selecteren, kopiëren en plakken. Bijv.

sudo apt remove --purge linux-image-4.19.0-6-amd64  linux-image-4.19.0-5-amd64  -yen deze kernels worden opgeruimd.

En met sudo apt remove --purge linux-image-4.19.0-6-amd64  linux-image-4.19.0-5-amd64  linux-headers-4.19.0-6-amd64  linux-headers-4.19.0-5-amd64  -y ben je ook meteen de headers kwijt.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/13, 19:10:05 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/13, 19:12:34 »
Met dit commando zoek je meteen de linux-kernels en linux headers in één keer:
sudo dpkg -l | grep linux-image && sudo dpkg -l | grep linux-headers

Hier mijn output:
Citaat
┌─[h20][werkstation-2][~]
└─ sudo dpkg -l | grep linux-image && sudo dpkg -l | grep linux-headers
ii  linux-image-4.19.0-6-amd64            4.19.67-2+deb10u2                        amd64        Linux 4.19 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-headers-4.19.0-6-amd64          4.19.67-2+deb10u2                        amd64        Header files for Linux 4.19.0-6-amd64
ii  linux-headers-4.19.0-6-common         4.19.67-2+deb10u2                        all          Common header files for Linux 4.19.0-6
ii  linux-headers-5.2.0-0.bpo.2-common    5.2.9-2~bpo10+1                          all          Common header files for Linux 5.2.0-0.bpo.2

In mijn geval kan ik dus linux-headers-5.2.0-0.bpo.2-common verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/13, 19:14:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/13, 20:25:13 »
@h2o, ik twijfel er niet aan dat je script, met aanvullend handwerk, prima werkt.
Maar waarom niet  sudo apt autoremove  Dat doet dit alles in één keer voor je.

Offline h2o

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/13, 20:34:10 »
@h2o, ik twijfel er niet aan dat je script, met aanvullend handwerk, prima werkt.
Maar waarom niet  sudo apt autoremove  Dat doet dit alles in één keer voor je.
Dat werkt dus niet. Als je de headers verwijderd gaan de afhankelijkheden ook mee. Maar in mijn geval staat er dus een overbodige header die ik kan verwijderen. Met autoremove blijft die gewoon staan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/13, 22:06:18 »
Citaat
Als je de headers verwijderd gaan de afhankelijkheden ook mee.
Dit begrijp ik niet. Over welke afhankelijkheden praat je? Ik ben nog nooit iets kwijt geraakt dat ik niet kwijt wilde.

Offline h2o

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/14, 07:24:03 »
Citaat
Als je de headers verwijderd gaan de afhankelijkheden ook mee.
Dit begrijp ik niet. Over welke afhankelijkheden praat je? Ik ben nog nooit iets kwijt geraakt dat ik niet kwijt wilde.
In mijn voorbeeld gaan dan ook de common headers bestanden mee die bij die op te ruimen headers horen. Verder niets.

Citaat
┌─[h2o][philippus][~]
└─ sudo dpkg -l | grep linux-image && sudo dpkg -l | grep linux-headers
ii  linux-image-4.19.0-6-amd64            4.19.67-2+deb10u2                        amd64        Linux 4.19 for 64-bit PCs (signed)
ii  linux-headers-4.19.0-6-amd64          4.19.67-2+deb10u2                        amd64        Header files for Linux 4.19.0-6-amd64
ii  linux-headers-4.19.0-6-common         4.19.67-2+deb10u2                        all          Common header files for Linux 4.19.0-6

Als ik dan sudo apt remove --purge linux-headers-4.19.0-6-amd64 zou geven, dan gaat ook linux-headers-4.19.0-6-common in de schredder. Dit is natuurlijk een voorbeeld, want anders zou een en ander op mijn laptop nu niet meer werken.

Update: Even een dry run:
Citaat
┌─[h2o][philippus][~]
└─ sudo apt remove --dry-run linux-headers-4.19.0-6-amd64
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-compiler-gcc-8-x86 linux-headers-4.19.0-6-common linux-kbuild-4.19
Gebruik 'sudo apt autoremove' om ze te verwijderen.
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  linux-headers-4.19.0-6-amd64
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 1 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Remv linux-headers-4.19.0-6-amd64 [4.19.67-2+deb10u2]
« Laatst bewerkt op: 2019/11/14, 08:46:29 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #12 Gepost op: 2019/11/14, 10:05:36 »
Bedankt voor je toelichting. Maar het wordt nu wel duidelijk dat jij niet praat over een 'gewone' (X)ubuntu-installatie.
Ik lees pakketten die bij mijn installatie van Xubuntu 18.04 sowieso niet voorkomen. Is dat misschien het verschil tussen de de door jou gebruikte Debian en Ubuntu?
Bij mij bestaat een kernel-update uit vijf pakketten. Als voorbeeld van de laatste update:
linux-headers-4.15.0-69
linux-headers-4.15.0-69-generic
linux-image-4-15.0-69-generic
linux-modules-4-15.0-69-generic
linux-modules-extra-4-15.0-69-generic
Met autoremove worden ook alle vijf pakketten van voorgaande versies -op één na- verwijderd. Er blijven dus geen 'resten' achter.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Bijwerkbeheer
« Reactie #13 Gepost op: 2019/11/14, 11:05:06 »
Ik heb nog nooit Ubuntu weten automatisch systeemkernen verwijderen. Je kan dat eenvoudig met het commando "sudo apt autoremove", maar je moet het commando ingeven: het gebeurt niet automatisch. Dit commando verwijdert automatisch geïnstalleerde pakketten die niet meer nodig zijn, maar verwijdert tegelijk ook alle systeemkernen, behalve de huidige en de voorlaatste.

Via het automanagement, ik werk wel met Live Patch aan, worden via de updates wel degelijk oude(re) kernels automagisch verwijderd. Althans ik doe nooit Autoremove, en na een paar kernelupdates zag ik dat de updater vermeldde verwijderen van ..... (en oude kernelversies) . Als je dan /boot gaat nakijken staan er daar inderdaad maar 2 in : de eigenlijke kernel en de voorlaatste.