Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] scanner doet het niet, maar ook een beetje  (gelezen 2657 keer)

Offline plek

  • Lid
[OPGELOST] scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Gepost op: 2013/02/06, 21:26:12 »
Sinds enige weken doet mijn scanner HP ScanJet 5300C (ja, het is een hele oude) opeens niets meer via het standaard scanprogramma dat in Ubuntu 12.04 zit. Als ik op de scanknop druk, komt er na enige tijd, waarin er niets gebeurt, de melding "Scannen is mislukt. Kan de scanner niet starten".
Of de scanner op z'n laatste benen loopt, weet ik niet. Met gscan2pdf gaat wel de leeslamp heen en weer, maar levert het scannen geen beeld op, wel de melding "Einde van het bestand bereikt" als de leeslamp terug bij het begin is.
Gekke dingen doe ik niet met m'n systeem: standaard Ubuntu, natuurlijk met de reguliere updates, en verder eigenlijk niets.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak is?
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 13:57:44 door plek »

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/06, 21:31:01 »
Ik heb ook wel eens moeite gehad met dat oude ding. Wat bij mij hielp is:
PC uit.
Stekker van de ScanJet er uit, dan de stekker er weer in.
PC weer opstarten.
Scanprogramma starten, de ScanJet zal nu ook z'n dingetjes laden.
Probeer te scannen, meestal werkt hij dan weer.

Bij mij gebeurde het ook wel eens dat ik dit 2 of 3 keer moet herhalen, wie weet werkt het bij jou ook. Veel succes in ieder geval!
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/16, 15:00:59 »
Dank Cheap Applications voor je advies.  Het heeft alleen niet geholpen ben ik bang.
Vreemd blijft dat de scanner bij het standaardprogramma niets doet, maar bij gscan2pdf wel actief is, al levert dat weer geen beeld op. Dan ligt het eerder aan de software dan aan de hardware lijkt me. En dat zou best eens kunnen, want de scanner heeft het onder 12.04 tot ongeveer half december prima gedaan met het standaardprogramma.
Heeft iemand misschien nog andere adviezen? Of is er nog een ander scanprogramma dat ik zou kunnen proberen?

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/16, 18:28:06 »
Heb je HPLIP en HPLIP Gui al geïnstalleerd?  Na installatie terug te vinden als HPLIP-Toolbox Is alleen voor all in one.

« Laatst bewerkt op: 2013/02/17, 13:04:05 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/16, 19:08:17 »
Dank Cheap Applications voor je advies.  Het heeft alleen niet geholpen ben ik bang.
Vreemd blijft dat de scanner bij het standaardprogramma niets doet, maar bij gscan2pdf wel actief is, al levert dat weer geen beeld op. Dan ligt het eerder aan de software dan aan de hardware lijkt me. En dat zou best eens kunnen, want de scanner heeft het onder 12.04 tot ongeveer half december prima gedaan met het standaardprogramma.
Heeft iemand misschien nog andere adviezen? Of is er nog een ander scanprogramma dat ik zou kunnen proberen?
Probeer het eens met een live-cd. Als hij dan ook niet werkt, zou ik hem aan een Windows-machine hangen en de officiële HP-drivers installeren. Maar eigenlijk denk ik dat hij hardwarematig de geest heeft gegeven.

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/16, 19:29:24 »
Cumulus, die dingen zijn van vroegâh. Oersterk dus :P

Om hem echt te testen moet je geen live-CD proberen maar gelijk kijken of hij het nog op Windows XP doet. Windows Vista+ herkent hem in ieder geval niet meer.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/16, 19:39:31 »
Cumulus, die dingen zijn van vroegâh. Oersterk dus :P

Om hem echt te testen moet je geen live-CD proberen maar gelijk kijken of hij het nog op Windows XP doet. Windows Vista+ herkent hem in ieder geval niet meer.
Nee hoor, als hij altijd op Ubuntu heeft gewerkt, is een live-cd een prima manier om erachter te komen of het aan de huidige installatie ligt. Ubuntu komt met HP-drivers, dus bijna in alle gevallen hoef je niets extra's te installeren. Nu ga ik ervan uit dat de scanner goed werkte zonder enige updates te installeren, want dat kan ook: dat de hardware pas na updates werd ondersteund, maar door een foutieve update onklaar werd gemaakt.

Alle hardware slijt. Hardware die opeens niet meer werkt, is vaak gewoon kapot. Maar soms gebeurt het, vooral onder Ubuntu, dat de hardware door een probleem in de userspace (SANE) niet meer functioneert. Zoals gezegd is de live-cd een goede beproeving daartoe.

Offline jolo

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/16, 20:40:09 »
maar door een foutieve update onklaar werd gemaakt.
Dat zou kunnen. Ik vind via Google echter alleen deze bugmelding https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends/+bug/1080787 Alleen gaat deze echter over een upgrade naar Ubuntu 12.10.

Alle hardware slijt. Hardware die opeens niet meer werkt, is vaak gewoon kapot.
Zou ook kunnen. Want zo te zien, komt de Scanjet scanner uit het jaar 2000 http://tweakers.net/pricewatch/4185/hp-scanjet-5300c/specificaties/

Wellicht staat er iets bruikbaars in deze hyperlink Troubleshooting the Scanner Hardware. Of eventueel deze hyperlink The Light Bar Flashes or Blinks.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/17, 11:57:06 »
Nee hoor, als hij altijd op Ubuntu heeft gewerkt, is een live-cd een prima manier om erachter te komen of het aan de huidige installatie ligt. Ubuntu komt met HP-drivers, dus bijna in alle gevallen hoef je niets extra's te installeren. Nu ga ik ervan uit dat de scanner goed werkte zonder enige updates te installeren, want dat kan ook: dat de hardware pas na updates werd ondersteund, maar door een foutieve update onklaar werd gemaakt.

Alle hardware slijt. Hardware die opeens niet meer werkt, is vaak gewoon kapot. Maar soms gebeurt het, vooral onder Ubuntu, dat de hardware door een probleem in de userspace (SANE) niet meer functioneert. Zoals gezegd is de live-cd een goede beproeving daartoe.
Bij mij wilt de scanner nu nog steeds soms niet. In Windows XP werkte het vaker feilloos en werkte de scanner ook wat sneller, dus nee, ik ben het niet helemaal met je eens.
Wat ik gewoon merk met de Linux drivers voor de 5300C is dat de scanner af en toe als het ware vast hangt in een boot-state. Stroom er af en een reboot van de PC wil dit wel eens verhelpen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/24, 13:49:47 »
Dank voor de reacties en discussie. Ik heb het advies van Cumulus opgevolgd en het met een live-cd van Ubuntu 12.04 geprobeerd. Nog steeds dezelfde melding bij het standaardscanprogramma. Aangezien het apparaat het na installatie van 12.04 wel enige tijd heeft gedaan, is er denk ik maar één conclusie mogelijk: het ding is ter ziele. Ik ga dus maar op zoek naar een nieuwe.
Groet, Peter

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/24, 13:50:54 »
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 13:56:44 door plek »

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/24, 13:51:31 »
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 13:55:42 door plek »

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/24, 13:53:21 »
Gr, Peter

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/24, 13:54:04 »
Gr, Peter

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/24, 13:54:28 »
Gr, Peter

Offline plek

  • Lid
Re: scanner doet het niet, maar ook een beetje
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/24, 13:55:14 »
Gr, Peter