Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu naast windows  (gelezen 516 keer)

Offline henkchr

  • Lid
ubuntu naast windows
« Gepost op: 2016/06/29, 22:58:07 »
Heb de afgelopen jaren veel plezier gehad van ubuntu 14.04 LTS en gebruik deze versie nog steeds.
(windows gebruik ik nu nog niet)
Ik heb nu ubuntu op een ssd schijf en de home partitie op een aparte harde schijf.

Nu wil ik graag windows7 ook kunnen gaan gebruiken naast ubuntu 16.04 LTS (welke ik trouwens nog moet installeren).

Het idee is :

1 harde schijf 2tb voor home ubuntu 16.04
1 ssd schijf 128 gb voor ubuntu 16.04
1 oude harde schijf voor windows 7 (even geen idee hoe groot ie is)

Is deze indeling handig, en is er ook een stappenplan dat ik kan volgen ?





 

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/30, 11:05:45 »
Ik weet niet hoeveel ruimte je exact nodig hebt voor windows 7, maar als je er geen data bij op slaat zegt mijn gevoel dat je het op de helft van de SDD kwijt moet kunnen. Ik zou eerst beginnen het partitioneren, dan windows 7 installeren en afronden met Ubuntu.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/30, 12:22:40 »
de hoeveelheid data vind ik een beetje moeilijk in te schatten, zal vermoedelijk een aantal gb´s  zijn.
(maar wat speling is wel handig, je weet nooit of er toch nog iets meer bij gaat komen)

Hoeveel gb ´s  ik voor windows7 (64bit software) zou moeten reserveren...ik las net op internet dat het iets van 20gb is....is dat dan alleen voor windows zelf en moet je daar
je gegevens nog bij op tellen of is dit inclusief ruimte voor bestanden .....

als ik je goed begrijp : heb ik dan geen 2e harde schijf nodig naast de ssd en mijn huidige harde schijf ?
en de /home van ubuntu komt op de harde schijf, de rest op de ssd .....?



Re: ubuntu naast windows
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/30, 14:10:14 »
@ henkchr,

om even eerlijk te zijn: lijkt dit niet iets te overdreven? Met de SDD en de 1TB Hdd heb je meer dan genoeg opslag- en installatieruimte. ( Persoonlijk: foto's en documenten die belangrijk zijn worden nooit op de interne Hdd opgeslagen ---bij een crash of een herinstalleren ben je die kwijt...)
Gebruik de oude Hdd als extra Hdd voor opslag of back-up ---maar, ...vroeg of laat geeft, die oude Hdd , de geest, ... als het al een oud model betreft.

Altijd éérst Windows installeren (problemen met de Grub vermijden...) en dan pas Ubuntu.

Lees je maar ook eens in over : https://sites.google.com/site/computertip/  --> 6. Uw computer tweevoudig opstartbaar: installeer Ubuntu naast Windows  (linkerkolom) ---> én ...
U. Geavanceerd (Linux Mint en Ubuntu)= rechterkolom:
2. Installatie van Ubuntu: harde schijf handmatig indelen

3. Zelf partities maken en beheren: algemene informatie

4. Meervoudige opstart: meerdere Linuxdistro's naast elkaar installeren

5. SSD: optimaliseer uw Solid State Drive voor Ubuntu, Linux Mint en Debian

Om te helpen...én men is nooit genoeg geïnformeerd. Ik hoop dat dit jou helpt bij het bepalen en nemen van de juiste keuze/beslissing.
Succes.

groet,
spievensterke.


« Laatst bewerkt op: 2016/06/30, 14:17:00 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline henkchr

  • Lid
Re: ubuntu naast windows
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/30, 20:20:49 »
dank voor jullie advies en ook voor de link naar de computertips , super handig !!