Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zo lek als een laptop ... ?  (gelezen 10973 keer)

Zo lek als een laptop ... ?
« Gepost op: 2015/01/28, 10:54:40 »
Sja? er word op tv dus weer eens aandacht besteed aan de veiligheid van computers.....

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/zo-lek-als-een-laptop


Wat word er getoond?
Juist ja.....
Windows......  =D

Word er gesproken over alternatieve besturingsystemen ? nee natuurlijk niet.
Wel word er ff gerapt over een gratis virus scanner.....

En wat zie je dan in de reacties onder het artikel ?
Dat er niet word verteld welk antivirus programma gebruikt moet worden.

Misschien voor hier iemand met facebook een mogelijkheid om even te vertellen dat er ook een alternatief bestaat voor windows ?

Wat me wel opvalt dat toch iedereen gelijk begint over gratis... dat is dus toch belangrijk...  :police:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline PKing

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/28, 11:24:58 »
lol dat zeg ik al sinds ik hier ben....gratis is een reden om Linux te gaan gebruiken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/28, 12:01:00 »
Ja, en volgens Radar (http://www.radartv.nl/nieuws/archief/detail/article/veel-beveiligingsproblemen-op-windows-pcs/) is dat onderzoek onder maar liefst bijna 500 consumenten. Erg representatief onderzoek!!!

Lol, kijk ik weet dat je natuurlijk nooit alle Nederlanders kunt onderzoeken maar 500 mensen is wel errrruggg weinig als je bedenkt dat 90% van onze samenleving een computer heeft.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/28, 12:04:15 door Vistaus »

Offline Tom

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/28, 12:06:06 »
Tja de mensen willen Computeren en zich niet met randgebeuren (beveiliging updates etc) bezig houden.
En zeker in deze tijd speelt gratis een belangrijke rol voor velen.
Verkeerd natuurlijk maar doe er maar wat aan  :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/28, 12:06:59 »
Het grootste probleem wat zij zien is het niet updaten van programma's. En laat dat nou net een sterk punt zijn van Linux: via het pakketbeheer worden zo goed als alle programma's incl. Flash en Java geüpdate wanneer er veiligheidsproblemen zijn.

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/28, 12:21:36 »
Het grootste probleem wat zij zien is het niet updaten van programma's. En laat dat nou net een sterk punt zijn van Linux: via het pakketbeheer worden zo goed als alle programma's incl. Flash en Java geüpdate wanneer er veiligheidsproblemen zijn.

Flash wordt ook constant geüpdatet op Windows via Windows Update. Gisteren nog bijv. was er eentje: http://support.microsoft.com/kb/3035034

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/28, 12:24:01 »
Tja de mensen willen Computeren en zich niet met randgebeuren (beveiliging updates etc) bezig houden.
En zeker in deze tijd speelt gratis een belangrijke rol voor velen.
Verkeerd natuurlijk maar doe er maar wat aan  :evil:

Precies! En dat probleem zit hem niet in Windows maar in computergebruikers. Linux is wel in de basis veiliger, maar net als op Windows kun je ook op Linux gewoon het update-schermpje wegklikken als je geen zin hebt om updates te installeren en dan mis je dus net zo goed updates van randprogramma's.

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/28, 12:27:12 »
En je kunt ook instellen dat de update automatisch gebeurd, en niemand er omkijken naar heeft. =D

Ik ben het helemaal eens dat de gebruiker het grootste risico is. Maar het is ook zaak om de gebruiker daarin te beperken, en confrontaties met risico's te verminderen (liefst het onhaalbare volledig uitsluiten).
« Laatst bewerkt op: 2015/01/28, 12:28:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/28, 12:31:33 »
Ik wil altijd wel weten wat er op mijn computer gezet wordt, dus die auto functie gebruik ik dan niet.

Het zou zo maar kunnen dat ik geen Firefox update wil omdat de ervaring heeft geleerd dat er dan dingen niet of slecht werken. (dit is als voorbeeld bedoeld)
Op mijn werk gebruik ik FF in Windows en vernieuwen het pas na gedegen testen van de nieuwe versie i.v.m. online CMS/xml systemen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/28, 12:40:01 »
Sja? er word op tv dus weer eens aandacht besteed aan de veiligheid van computers.....

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/zo-lek-als-een-laptop


Wat word er getoond?
Juist ja.....
Windows......  =D

Word er gesproken over alternatieve besturingsystemen ? nee natuurlijk niet.
Wel word er ff gerapt over een gratis virus scanner.....

En wat zie je dan in de reacties onder het artikel ?
Dat er niet word verteld welk antivirus programma gebruikt moet worden.

Misschien voor hier iemand met facebook een mogelijkheid om even te vertellen dat er ook een alternatief bestaat voor windows ?

Wat me wel opvalt dat toch iedereen gelijk begint over gratis... dat is dus toch belangrijk...  :police:

Heb het net op Facebook geplaatst met de onder staande tekst er bij,

Waarom nog Windows gebruiken?, met zoveel malware, spyware, virussen enz. Terwijl je  je een gratis Linux OS kunt installeren! Zo gebruik ik zelf Linux Mint 17.1 Cinnamon, Rebecca en op een andere PC Ubuntu 14.04.1 en het staat natuurlijk ook op mijn Laptop. Het grote voordeel, het ziet er uit als Windows en voor 99,9% kan je er ook dezelfde programma gebruiken, al is het wel dikwijls met een andere naam. Zelfs spellen kan je er op spelen als je ook de gratis Wine emulator installeert.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/28, 12:47:16 »
En ook nog even door ge-twittert naar 1973 volgers, zie het onderstaande,

Zo lek als een laptop http://www.rtlnieuws.nl/editienl/zo-lek-als-een-laptop #Linux_Mint 17.1 geheel gratis, zonder al die narigheid. Of Ubuntu 14.04.1 ook geheel gratis!

https://twitter.com/HenkPolie
« Laatst bewerkt op: 2015/01/28, 12:49:14 door Henkp »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/28, 12:58:20 »
Goed bezig, Henk!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/28, 13:10:49 »
Goed bezig, Henk!

Tja gewoon even gebruik van de Media maken.  =D =D

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/28, 14:20:51 »
Zeker goed bezig. Ik begrijp nog steeds niet dat niet meer mensen overstappen op linux. Al mag ik dat niet te hard roepen omdat die drempel mij zelf ook te lang tegen gehouden heeft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/28, 14:28:31 »
Heb ook maar een berichtje over de gratis alternatieven bij de consumentenbond achter gelaten.  ^-^

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/28, 15:11:22 »
Er is een OS, dat na installatie bij de eerste boot zegt, dat je niet beschermd bent.
Dit is dus een onbetrouwbaar OS, omdat de maker(s) er van te beroerd zijn, om een beveiliging in te bouwen.
Helaas is het bij (te) veel mensen de "standaard".
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/28, 15:16:20 »
Zeker goed bezig. Ik begrijp nog steeds niet dat niet meer mensen overstappen op linux. Al mag ik dat niet te hard roepen omdat die drempel mij zelf ook te lang tegen gehouden heeft.

Natuurlijk mag je dat wel hardop roepen. Als je maar het eerlijke verhaal verteld waarom je zo lang gewacht heb daar mee.
Zelf heb ik jaren lang een Apache Webserver gedraaid wat ook Linux is, en dat was in het begin ook moeilijk. En ik heb toen ook eens een Desktop versie uitgeprobeerd dat was Knoppix, maar dat vond ik toen een krampen programma, dus die Linux ervaring was voor mij toen heel slecht.

Maar begin mei in 2014 was ik Windows zo zat met al dat dagelijks scannen en het lange wachten met het opstarten er van en ook het afsluiten. tot dat ik een artikel tegen kwam over Linux en ik dacht dat ga ik toch maar weer eens proberen, baat het niet dan schaad het niet, gelukkig kwam ik op deze Site uit,
https://sites.google.com/site/computertip/Home En ben hem nog steeds dankbaar voor de geweldige uitleg en het kunnen kiezen van wat ik dacht nodig te hebben. Dus ben toen aan de slag gegaan en nu moet ik eerlijke bekennen dat ik spijt heb dat ik het niet eerder de moeite heb genomen om aan Linux te gaan beginnen. Ik heb nu zelfs tijd genoeg om hier dit te kunnen schrijven, daar ik niets meer met scanners te maken heb. En dan ga je zogenaamde vrije tijd overhouden.
Dus afgelopen week VM er op geïnstalleerd en ja het auto navigatie pakket draait niet onder Linux dus toen maar Win7 op die VM geïnstalleerd. En dan kom je er pas goed achter wat je voor ellende je op je hals haalt daar ik ongeveer 300 up-date's op moest halen en er zelfs geen Adobe Flach in zit dus dat ook weer installeren en ga zo maar door al met al 3 dagen zoet met dat kreng. Maar dan merk je ook pas goed als je alles er weer op wilt zetten wat ik eerst had dan ik echt wel ruim een maand verder. Gelukkig hoeft dat nu niet daar ik het alleen maar voor mijn auto navigatie software nodig heb.

Dus al met al ben ik dolgelukkig dat ik nu Linux draai, en zal ik zoveel als mogelijk is het ook promoten.  =D =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/28, 15:21:15 »
Er is een OS, dat na installatie bij de eerste boot zegt, dat je niet beschermd bent.
Dit is dus een onbetrouwbaar OS, omdat de maker(s) er van te beroerd zijn, om een beveiliging in te bouwen.
Helaas is het bij (te) veel mensen de "standaard".

Ron, dat is een goede om te onthouden!  =D stom genoeg sta je daar niet bij stil alleen heb ik toen wel tegelijk de Firewall aan gezet en een gratis virusscanner, maar dat was toen ook weer zoeken om die te vinden. Terwijl die bij Ubuntu en Mint er gratis in zit.  =D =D

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/28, 15:26:42 »
Zeker goed bezig. Ik begrijp nog steeds niet dat niet meer mensen overstappen op linux. Al mag ik dat niet te hard roepen omdat die drempel mij zelf ook te lang tegen gehouden heeft.

Omdat het in dit geval helemaal niks op gaat lossen. Tenminste, even uitgaande van die 500 consumenten in het onderzoek. Bij verreweg de meeste van hun was probleem het niet bijwerken van software van derde partijen. En zoals ik al eerder zei kan je op elk OS gewoon het update-schermpje wegklikken. Dus die mensen die op Windows weigeren op de update-knop te klikken, zoals die mensen in het onderzoek, zullen dat op Linux ook niet doen. Evenmin op OSX, AmigaOS4, Haiku, BSD, etc.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/28, 15:44:49 »
Er is een OS, dat na installatie bij de eerste boot zegt, dat je niet beschermd bent.
Dit is dus een onbetrouwbaar OS, omdat de maker(s) er van te beroerd zijn, om een beveiliging in te bouwen.
Helaas is het bij (te) veel mensen de "standaard".
Er is ook een OS, dat na installatie bij de eerste boot niet zegt dat je niet beschermd bent… maar verwacht dat je dat zelf gaat fixen als je dat belangrijk vindt
(Systeeminstellingen → Beveiliging & Privacy → Zoeken → Internetzoekresultaten meenemen → Uit of fixubuntu.com).
Dit is dus een onbetrouwbaar OS, omdat de maker(s) er van te beroerd zijn, om een beveiliging in te bouwen.
Dit is dus ook een onbetrouwbaar OS, omdat de maker(s) er van te beroerd zijn om duidelijk te melden dat je “standaard” gegevens lekt.
Helaas is het bij (te) veel mensen de "standaard".
Helaas vertrouwen veel gebruikers er op dat “standaard” instelling veilig zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/28, 16:03:52 »
@testcees, daar heb je groot gelijk in. En ik heb dat toen ook tegelijk uitgevoerd wat er staat bij: >> https://fixubuntu.com/

Wat dat betreft zou deze waarschuwing wel vermeld moeten zijn, bij Ubuntu! En het is jammer dat je tijdens de installatie daar niet op attent wordt gemaakt. :police:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/28, 16:04:31 »
Er is ook een OS, dat na installatie bij de eerste boot niet zegt dat je niet beschermd bent
Mijn opmerking van gedeeltelijk sarcastisch bedoeld, maar ook om mensen aan het denken te zetten.
Daarbij is een "standaard" Ubuntu niet te vergelijken qua veiligheid met een ander "standaard en veel/meer gebruikt" OS.

De handrem van je auto remt ook, maar bij100km/uur doet deze niet veel meer :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/28, 20:27:49 »
De handrem van je auto remt ook, maar bij100km/uur doet deze niet veel meer :lol:

Nja, hij zal wel veel doen maar niet ten goede van jou overlevingskansen... of je auto. ;)

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/01/29, 00:01:48 »
Lol, kijk ik weet dat je natuurlijk nooit alle Nederlanders kunt onderzoeken maar 500 mensen is wel errrruggg weinig als je bedenkt dat 90% van onze samenleving een computer heeft.
Statistisch gezien is een groep van iets meer dan duizend respondenten representatief voor een hele samenleving, hoe groot of klein ook. Alle onderzoeken die je in de krant leest of bij meneer de Vries op de tv ziet, zijn gemaakt met die populatie, tenzij anders vermeld.

Re: Zo lek als een laptop ... ?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/01/29, 00:37:46 »
Lol, kijk ik weet dat je natuurlijk nooit alle Nederlanders kunt onderzoeken maar 500 mensen is wel errrruggg weinig als je bedenkt dat 90% van onze samenleving een computer heeft.
Statistisch gezien is een groep van iets meer dan duizend respondenten representatief voor een hele samenleving, hoe groot of klein ook. Alle onderzoeken die je in de krant leest of bij meneer de Vries op de tv ziet, zijn gemaakt met die populatie, tenzij anders vermeld.

Meer dan duizend vind ik ook representatief, maar dit onderzoek was onder 500 mensen. Dat is minder dan duizend dus niet representatief.