Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.  (gelezen 5464 keer)

Offline jos34

  • Lid
Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Gepost op: 2014/10/26, 22:44:50 »
Bestaat er een comando oid. om alle openstaande programma's in 1 keer af te sluiten.
Ik heb Ubuntu 14.10 x64.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/27, 14:06:39 »
Denk ik niet. Zou ik ook best handig vinden. Uitloggen en terug inloggen komt er nog het dichtste bij.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/27, 14:42:14 »
Ik zou dat eigenlijk GEEN goed idee vinden, nl. dat er een aparte knop o.i.d. zou bestaan om alle programma's af te sluiten. Immers, afmelden doet bij mijn weten goed zijn werk en sluit ook "alles" af.
"Alles" tussen aanhalingstekens, want ... het is niet altijd duidelijk wat "alle lopende programma's" zijn: valt je dropbox-synchronisatie (die op de achtergrond loopt) daar dan ook onder, of alleen je libreoffice dat open staat? Valt het op de achtergrond draaiende indexeringsproces wél onder dat "afsluiten", maar een nog open staand en niet bewaard calc-sheet niet?

Mocht er wél een dergelijke afsluit-opdracht bestaan, zou ik dat zelfs niet goed vinden, aangezien je op den duur niet meer weet wat je nu eigenlijk moet gebruiken om terug van "leeg" te beginnen. Op dit ogenblik zijn er 4 mogelijkheden: programma gewoon afsluiten, een bepaald programma via killall ... euh ... dood maken (of hoe zeg je dat anders ?), afmelden of herstarten in stijgende volgorde van drastischiteit (heb dit woord nu even uitgevonden; indien het in Vandale komt graag bijdrage van 1 euro per keer betalen dat je het gebruikt ;-)
Ik zou dus niet graag nog eens een bijkomende stop-functie zien verschijnen.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/28, 13:26:38 »
Programma's vragen normaal beleefd of je wil afsluiten. Als je een namiddagje met een project bezig bent geweest, en je wil eens aan iets nieuws beginnen, dan zou een manier om alle programma's met één opdracht te vragen om af te sluiten wel handig zijn. Met afmelden en weer aanmelden kom je dicht in de buurt van die functie, maar het is een stapje extra.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/28, 13:41:16 »
Zou je dat niet kunnen 'forceren' met de Ctrl + Alt + Backspace - functie  ? (Dus de X-server gewoon killen) Volgens mij komt dat stevig in de buurt van wat de TS wilt.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/28, 17:19:59 »
Heb het eens getest met de Ctrl+Alt+Backspace (dus X-server afbreken) en dat werkt perfect.

Dus: Systeeminstellingen - toetsenbordindeling - opties - toetsencombinatie om X-server af te breken --> aanvinken ctrl+alt+backspace/  Alles sluiten .

En klaar is Jos34. Bij alle open vensters die toetsencombinatie indrukken , die gooit je naar het aanmeldscherm, terug inloggen en alle progjes zijn gesloten.

Getest met 6 openstaande programma's.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/28, 18:38:36 »
In 12.04 werkt dat niet,zelfs als je hem in vult,dan wordt die meteen uit geschakeld.. =D En werkt dus ook niet
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/28, 19:48:52 »
In 12.04 werkt dat niet,zelfs als je hem in vult,dan wordt die meteen uit geschakeld.. =D En werkt dus ook niet

Dat is vreemd; ik heb het met 12.04 getest  ;)   O0
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/28, 23:52:03 »
Opties staat er niet eens,dus ik weet niet welke versie jij dan hebt..
« Laatst bewerkt op: 2014/10/28, 23:55:49 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/29, 00:01:20 »
Of bedoelde je de indeling van het toetsenbord?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/29, 00:44:29 »
Hoewel ik tamelijk nieuw ben in Linux lijkt het probleem simpel.
Schrijf een script dat checkt welke processen actief zijn en close elk van die processen
Noem het script close-all en start het als eerste bij je opstarten en klaar is kees
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/29, 07:45:36 »
Of bedoelde je de indeling van het toetsenbord?

Ja die bedoel ik; stond ook bij mijn tip : toetsenbordindeling, en daar via opties de X-server afbreken aanvinken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/29, 09:41:39 »
Hoewel ik tamelijk nieuw ben in Linux lijkt het probleem simpel.
Schrijf een script dat checkt welke processen actief zijn en close elk van die processen
Noem het script close-all en start het als eerste bij je opstarten en klaar is kees
Hmmm, hoe weet je welke processen er echt gesloten mogen worden? Verder, als je het proces killed, wordt hij vaak onveilig afgesloten. Zal niet in alle gevallen een probleem zijn, maar kan soms tot nare verrassingen leiden. Je moet dan dus kunnen onderscheiden wat terminal programma's zijn en wat grafische programma's. De grafische programma's zou je dan kunnen sluiten met wmctrl, maar hoe zie je dat verschil? Het is dus niet zo eenvoudig als dat het lijkt.

edit: voor xfce lijkt er een commando te zijn om een list te krijgen van alle open windows:
xfdesktop --windowlistMisschien zou je dus een een bashloop door die lijst kunnen doen en elke window met wmctrl sluiten. Kan het hier niet testen, ik draai geen xfce.
« Laatst bewerkt op: 2014/10/29, 09:47:29 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/29, 14:14:03 »
Of bedoelde je de indeling van het toetsenbord?

Ja die bedoel ik; stond ook bij mijn tip : toetsenbordindeling, en daar via opties de X-server afbreken aanvinken.
Ok,heb dat verandert,firefox open,thunderbird open en map open en doet helemaal noppes..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/29, 14:20:22 »
Je moet die optie (X-server afbreken) openklikken (op het kleine driehoeje klikken) en vervolgens de toetsencombinatie Ctrl+Alt+ Backspace apart aanvinken.
Sluit alle vensters en nu moet die combinatie sowieso werken (of je hebt iets niet goed gedaan).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/29, 22:44:21 »
Klopt!Heb ik ook gedaan.Ik heb het er niet in getyped of zo,maar die combinatie wordt je aan geboden en moet je een vinkje bij zetten.Ik heb ook nog even opnieuw op gestart,ook is dat bij Ubuntu vrijwel nooit nodig,maar mocht niet baten
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/29, 23:33:45 »
Als ik Ctrl+Alt+Bsp gebruik weigeren daarna bij het heropstarten zowel Firefox als GoogleChrome te connecten, hoewel er wel WiFi-contact is.
Iemand enig idee waar dat door komt?
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/31, 10:06:49 »
Bestaat er een commando oid. om alle openstaande programma's in 1 keer af te sluiten.
Ik heb Ubuntu 14.10 x64.

Ik ben er al een paar keer per ongeluk ingetrapt en laatst gebeurde het weer. Vanwege jouw vraag heb ik het eens uitgeprobeerd en het werkt echt. Het staat echter niet in mijn sneltoetsen. Nou gebruik ik Xubuntu 14.04 en geen Ubuntu. Probeer eens Ctrl-Alt-Pijl naar Links? Let op: wel geheel op eigen risico! Sla vooral eerst je werk op.

Ik ben benieuwd of dat ook zou werken in Ubuntu!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jos34

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/31, 16:29:19 »
Of bedoelde je de indeling van het toetsenbord?

Hoe krijg ik dat venster erop?? Ik krijg deze:


Wat is trouwens de X Server??

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/01, 20:15:28 »
Rechtsboven staat waar je kan afsluiten,ook systeeminstellingen.Op de bovenste rij zie je toetsenbordir.Die moet je hebben!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jos34

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/01, 20:39:51 »
Rechtsboven staat waar je kan afsluiten,ook systeeminstellingen.Op de bovenste rij zie je toetsenbordir.Die moet je hebben!

Er staat bij mij geen toetsenbordir maar toetsenbord en verder niet op de bovenste rij maar op de 3de rij.

PS. Kunnen jullie de plaatje niet inposten via postimg dan kan ik de plaatje meteen duidelijk zien zonder ze eerst te hoeven downloaden.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/01, 20:42:55 door jos34 »

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/02, 00:30:27 »
Je hoeft ze ook niet te downloaden,als je op het plaatje klikt wordt hij groter tot hetzelfde formaat als normaal!
Je ziet bovenste rij de toetsenbord indeling,let wel,in Ubuntu!
Dan moet je in het tweede venster op opties klikken...
« Laatst bewerkt op: 2014/11/02, 00:32:33 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/02, 00:31:02 »
En uiteindelijk kom je hier...
« Laatst bewerkt op: 2014/11/02, 00:32:47 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jos34

  • Lid
Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #23 Gepost op: 2014/11/02, 22:21:09 »
Ik krijg deze vensters:
1.

2.

3. (toetsenbord instellingen)

En dus NIET dat venster die jij krijgt.

Re: Alle openstaande programma's in 1 keer afsluiten.
« Reactie #24 Gepost op: 2014/11/03, 11:59:29 »
Is dat misschien Ubuntu14.04?De mijne is Ubuntu 12.04.Is in ieder geval de verkeerde..Dan moet jij misschien toch naar het gewone toetsenbord icoon op rij 3.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/03, 12:03:06 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.