Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?  (gelezen 1588 keer)

Offline cornouws

  • Lid
Sinds een tijdje werkt ik met 12.10 met dus Unity.
Over het meeste prima tevreden, zeker als je sneltoetsen leert als Alt-` .

Maar bestandsbeheer is erg traag bij het openen van nieuwe mappen. Het lijkt wel alsof er veel tijd zit in het bij elk item in de lijst plaatsen van het pictogram.
Nu heb ik via CompizConfig al wat uitgezet bij Effecten, maar dat heeft nog niet geholpen voor het probleem dat ik hier beschrijf.
Kan ik ergens anders wat instellen?
Dank voor reacties!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/21, 12:17:39 »
Wat voor videokaart heb je, en op welk stuurprogramma draait die?

En hoeveel RAM-geheugen heeft je machine?

Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/21, 12:40:28 »
Als je een nieuwe map opent met veel bestanden erin, en je hebt een laptop met een vrij trage harde schijf, dan zou het wellicht kunnen helpen om de previews uit te zetten.

Open Nautilus, klik in het menu naar edit->preferences. Klik vervolgens op de tab: preview en stel de previews in op 'never'.

Wellicht dat het helpt.

Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/21, 12:54:25 »
Ik moet zeggen dat ik Nautlius ook vrij traag vind op mijn systeem. Het duurt zo'n 5 seconden /usr/bin te openen. En het uitzetten van previews maakt niet veel uit. Na enig zoeken vind ik dat er bij iedere release weer klachten te vinden zijn over een trage Nautilus, waarbij Nautilus in vergelijking met bijvoorbeeld Thunar gewwon slecht presteert. Een oplossing die er voor zorgt dat Nautilus net zo snel is al Thunar heb ik nergens gevonden. Het installeren van Thunar zou je natuurlijk ook als oplossing kunnen zien. ;)

edit: ik zou zo niet weten hoe Thunar in te stellen als de default file browser in Unity..
« Laatst bewerkt op: 2012/11/21, 13:20:01 door Thomas de Graaff »

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/21, 13:51:28 »
Wat voor videokaart heb je, en op welk stuurprogramma draait die?
Mobile Intel® GM45 Express Chipset x86/MMX/SSE2
En hoeveel RAM-geheugen heeft je machine?
4 Gig


Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/21, 16:53:36 »
Volgens mij ligt het probleem ook wel bij Nautilus. Kleine mapjes gaan prima, maar grote mappen daar heeft ie toch moeite mee. Net zoals bij Thomas duurt het bij mij ook lang om /usr/bin te openen, wel meer dan 5 seconden. Dolphin heeft die map praktisch meteen geopend en weergegeven.

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/21, 17:06:10 »
Ik moet zeggen dat ik Nautlius ook vrij traag vind op mijn systeem. Het duurt zo'n 5 seconden /usr/bin te openen.
In de vorige release was het beter. Moet dan maar eens zien waar we dat kunnen melden bij Nautilus. Want verders ben ik erg tevreden over de werking, sneltoetsen enzovoorts :-)

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/21, 17:23:38 »
Citaat
Moet dan maar eens zien waar we dat kunnen melden bij Nautilus.
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=356836
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=343616

Online vanadium

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/21, 18:22:32 »
Nautilus is altijd al slaktraag geweest ....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/21, 18:39:18 »
Ik moet zeggen dat ik Nautlius ook vrij traag vind op mijn systeem. Het duurt zo'n 5 seconden /usr/bin te openen. En het uitzetten van previews maakt niet veel uit. Na enig zoeken vind ik dat er bij iedere release weer klachten te vinden zijn over een trage Nautilus, waarbij Nautilus in vergelijking met bijvoorbeeld Thunar gewwon slecht presteert. Een oplossing die er voor zorgt dat Nautilus net zo snel is al Thunar heb ik nergens gevonden. Het installeren van Thunar zou je natuurlijk ook als oplossing kunnen zien. ;)

edit: ik zou zo niet weten hoe Thunar in te stellen als de default file browser in Unity..

Ik herken helemaal niets van jullie klachten over Nautlius in Ubuntu (12.10) , een map met meer dan 12000 items en 3 gb groot opent hier op mijn systeem binnen een oogwenk. Ik merk totaal geen verschil tussen Thunar en Nautilus.
En een super snel  modern pc systeem heb ik niet.
 

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/21, 21:58:49 »
Ik herken helemaal niets van jullie klachten over Nautlius in Ubuntu (12.10) , een map met meer dan 12000 items en 3 gb groot opent hier op mijn systeem binnen een oogwenk.

Geweldig perspectief :-)

Heb je enig idee wat er voor instellingen zijn die dat beïnvoeden?
Zijn die > 12000 items alleen bestanden, of ook mappen?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/21, 22:49:45 »
Ik herken helemaal niets van jullie klachten over Nautlius in Ubuntu (12.10) , een map met meer dan 12000 items en 3 gb groot opent hier op mijn systeem binnen een oogwenk.

Geweldig perspectief :-)

Heb je enig idee wat er voor instellingen zijn die dat beïnvoeden?
Zijn die > 12000 items alleen bestanden, of ook mappen?
Ik heb op een aparte partitie en externe schijven heel veel mappen met grote aantallen bestanden en sub-mappen, maar van een trage Nautilus merk ik helemaal niets.  Met verbazing lees ik 
Citaat
Nautilus is altijd al slaktraag geweest ....


'Heb je enig idee wat er voor instellingen zijn die dat beïnvoeden?'
Misschien: ik  gebruik geen... Ubuntu One, dus geen synchronisatie met  Nautilus
 
« Laatst bewerkt op: 2012/11/21, 22:57:34 door RikRik »

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/01, 09:40:45 »
wat ik aan lokale instellingen heb kunnen vinden scheelt wel voor het direct tonen van pictogrammen bij de bestanden - heb blijkbaar wat visuele effecten uitgezet - maar mappen met veel inhoud laden blijft naatje - het venster bestandsbeheer van LibreOffice zelf (Extra > Opties > LibreOffice > Algemeen) vliegt er doorheen..

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/01, 09:54:58 »
Kijk ook eens onder Bestandsbeheer-voorkeuren onder tab Voorbeeld. Als je alles uitzet, dan krijg je geen voorvertoning (preview) meer en in theorie zou dan kunnen helpen.

EDIT. Of bedoelde je dat al in je vorige post?
« Laatst bewerkt op: 2012/12/01, 09:57:53 door markba »

Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/01, 18:56:09 »
Nautilus is nu eenmaal erg, erg traag. Thumbnails uitzetten kan werken, maar zelfs dan nog laadt een map als /usr/bin tergend langzaam. Ter vergelijking: Windows Verkenner presteert onder XP een heel stuk beter. Probeer een alternatief als PCManFM, Dolphin of MC.

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/18, 00:18:34 »
EDIT. Of bedoelde je dat al in je vorige post?

Onder andere ja - sorry dat ik niet zo duidelijk was.
Heb ook veranderd dat niet de inhoud van volgende mappen wordt geteld.
Helpt allemaal maar weinig.

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/18, 00:19:41 »
Probeer een alternatief als PCManFM, Dolphin of MC.
Zal ik maar eens gaan doen ;-)

Offline cornouws

  • Lid
Re: Venster Bestandsbeheer sneller krijgen onder Unity in 12.10 ?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/13, 11:20:58 »
nu, na enige tijd proberen ben ik erg tevreden met Thunar.

- Ik heb de nieuwe 1.6 alvast geïnstalleerd om tabs te kunnen gebruiken binnen een venster
  http://www.webupd8.org/2012/11/install-thunar-with-tabs-support-in.html

- Via Beeld > Kolommen configureren uitgevinkt de optie "kolommen automatisch openvouwen indien nodig", die er voor zorgt dat ik zulke brede kolommen met naam bestand krijg, dat al het andere uit beeld verdwijnt en ik steeds de kolommen moet aanpassen.
- ook heb ik daar ook de volgorde vd kolommen aangepast.

Bladwijzers toevoegen gaat via slepen naar zijpaneel - doe ik niet zo veel dus kan ik mee leven zonder sneltoets ;-)
Zoeken in een lijst gaat net als in Nautilus met gewoon typen van letters

Oh ja - en heerlijk snel :-)