Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 naast ubuntu  (gelezen 1374 keer)

Offline luclog

  • Lid
    • LucLog
Windows 7 naast ubuntu
« Gepost op: 2011/09/24, 09:24:28 »
Hallo!

Ik wil graag Windows 7 op mijn pc installeren omdat ik die gratis van school had gekregen. Ik heb nu alleen Ubuntu 11.04 op mijn pc staan.

Ik wil graag het volgende doen alleen ik heb er een paar vraagjes over:

Wat ik wil doen:
Opstarten vanaf de livecd en een partitie maken voor Windows 7.
Moet dit dan FAT32 zijn of NTFS? Welke is het beste voor Win7?

Dan wil ik Windows 7 installeren op die partitie.
Heb ik dan gelijk een dualboot? Dus dat ik dan kan kiezen tussen windows 7 en ubuntu of moet ik daarvoor eerst iets instellen?

Re: Windows 7 naast ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/24, 10:18:41 »
Je zal eerst Windows 7 moeten installeren en daarna Ubuntu, terug, installeren in dualboot.

Helaas heeft Windows geen installer die rekening houdt met andere OS-en helaas.

Dus de beste aanpak is:

booten met de DVD van Windows en de installatieprocedure nauwgelet opvolgen.
Na de installatie en afwerking DIRECT updaten (ook dit proces kan lang duren).

Als alles goed werkt met W7,

Booten met de LiveCD van Ubuntu en de installatieprotocols goed opvolgen (dus Ubuntu NAAST Windows 7 ) en je kan in die procedure
toewijzen hoeveel ruimte je Windows geeft (en bijgevolg ook hoeveel Ubuntu) ! Let wel Windows is eigenlijk pas gelukkig met minstens 20 Gb schijfruimte, maar in de praktijk is een toewijzing van minstens 150 Gb eerder een regel. Wees niet zuinig met het toewijzen van de ruimte voor Windows (denk maar aan progjes die je erbij gaat installeren/ foto-collectie/ enz).

Na afronding neemt Grub de MB over van W en kan je een keuze maken welk OS je opstart.

Met startupmanager (Synaptic) kan je instellen welk OS er standaard moet opgestart worden; is heel handig.

Verder kan ik niet zo direct nog iets bedenken dat ik je kan meegeven ......

Oh ja: probeer zo min mogelijk te booten (tenzij je van OS moet switchen om een of andere reden) Windows opstarten is vrij heavy en een gesel voor je harde schijf, tenzij je SSD gebruikt. Probeer zo veel mogelijk de slaapstand of pauzestand (Ubuntu) te gebruiken. Dus koude starts tot een noodzakelijk minimum herleiden, je zal merken dat op lange termijn zijn vruchten afdraagt.


Succes !

PS Maak een backup van je 'home' -map op een geheugenstaafje of iets dergelijks = scheelt een hoop instelwerk op je nieuwe installatie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline luclog

  • Lid
    • LucLog
Re: Windows 7 naast ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/24, 10:29:06 »
Oke bedankt, met de ruimte zal het wel goed komen want ik heb 1TB. Dus ik maak er 2 van 500GB. Ik hoop dat het lukt. Ik ben nu een backup aan het maken.

Re: Windows 7 naast ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/24, 21:13:17 »
zou ge niet beter 3 partities maken
1 voor w7
1 voor ubuntu
1 voor data
dan hoef je als je w7 terug eens moet formateren niet al je data liggen back uppen
en als je de data partitie ntfs formateerd , kan je vanuit windows en ubuntu aan je data

Re: Windows 7 naast ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/25, 08:30:04 »
@Joris Donders:
Is het niet veel handiger (in mijn ogen dan), om gewoon met gparted de partitie (als ik het goed lees 1TB) te verkleinen (dus bijv. 500GB), en daarna gewoon de windows cd erin te stoppen, en te installeren op de lege ruimte (unallocated heet dat geloof ik).

Op deze manier overschrijft windows de GRUB, dus ziet hij alleen windows.

Daarna vanaf de ubuntu live cd in de terminal weer de GRUB herstellen.

zo heb ik het gedaan een tijd geleden toen ik windows xp ging dualbooten op een pc waar al ubuntu op stond.

The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Windows 7 naast ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/25, 21:18:05 »
Het is een beginner; ik zou het ook anders aanpakken = veel problemen voor iemand die de basis niet kent.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort