Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 vraagjes over software  (gelezen 901 keer)

Offline vliegje20

  • Lid
2 vraagjes over software
« Gepost op: 2007/01/17, 12:44:31 »
Ik zit tegenwoordig liever achter mn laptop met ubuntu dan achter me pc. Maar ik loop even tegen 2 dingen aan:

1 Op de xp omgeving op mijn laptop heb ik een programmaatje staan wat ik kreeg bij mn laptop (wordt gewoon meegeinstalleerd) waarmee je je mail kan controleren. Het is een klein programmaatje wat me om de zoveel tijd informeert of ik mail heb en zoja hoeveel. Dat gaat over de pop3 mail. Bestaat er ook zo'n programaatje voor ubuntu? Want om de hele tijd een mailprogramma open te hebben vind ik ook niks.

2 vanuit mijn school doe ik wat opdrachten voor een instantie. Hiervoor heb ik een database gemaakt in access. Is er een programmaatje te verkrijgen waardoor ik m in openoffice kan openen?

Edit: komt nog een vraagje bij. Tijdens het opstarten wordt Evolution Mail gestart als hoofdmail client. Ik wil hier graag Thunderbird van maken hoe doe ik dat?

2 vraagjes over software
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/17, 13:14:19 »
Blij dat te horen :)

1. Er is een mail check applet dat je aan je taakbalken (die boven- en onderaan je scherm) kan toevoegen. Rechtsklik op een van de taakbalken en kies voor Applet toevoegen. Ik zit nu niet op een Ubuntu PC :( dus kan niet kijken hoe het applet juist noemt.

2. Denk niet dat er een manier is om een access database te openen in OpenOffice, dat spul (en daarmee bedoel ik access) is zo gesloten als de kuisheidsgordel van een ouwe non :p
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

2 vraagjes over software
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/17, 13:15:28 »
Citaat van: vliegje20
Edit: komt nog een vraagje bij. Tijdens het opstarten wordt Evolution Mail gestart als hoofdmail client. Ik wil hier graag Thunderbird van maken hoe doe ik dat?
Bij het menu Systeem -> Voorkeuren staat er een item "Standaardtoepassingen". Daar kan je instellen welke toepassing verantwoordelijk is voor wat. Zo kan je zien dat Firefox de standaarbrowser is en Evolution de standaard mailclient. Gewoon even aanpassen en klaar is kees :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
2 vraagjes over software
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/17, 13:17:26 »
2. Een mdb bestand kan wel worden geopend als je een extensie installeert, maar ik heb zelf ervaren dat niet alles goed wordt weergegeven (sommige gegevens ontbreken). Een betere oplossing zou gewoon een linux-native database aanmaken...

Offline vliegje20

  • Lid
2 vraagjes over software
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/17, 13:23:23 »
Dankje voor je antwoorden.

Ik ben een sul dat ik niet aan die standaardtoepassingen heb gedacht. Heb t al wel eerder gezien maar niet bij stil gestaan sorry.

Over die mailcheck client ik heb rechtermuisknop gedaan op de taakbalk ik heb dan geen Applet toevoegen maar wel Add to panel (is denk ik tzelfde). Daar kan ik alleen geen mailcheck client vinden zal dalijk es kijken in synaptic.

Edit: in synaptic stond mailcheck. Die heb ik even geinstalleerd dus dalijk effe rebooten. Inmiddels gedaan maar ik kan mailcheck nergens ontdekken :( En toen bleek dat het mail-notifier moet zijn :D

Wat betreft acces. Er is wel een manier van exporteren of anders opslaan ofzo. Maar khad gehoopt dat er iets makkelijks zou zijn. Heb nu wel MDB viewer erop staan en daarmee kan je exporteren. Weet alleen niet waar ik m naartoe moet exporteren voor openoffice.

Edit: ik heb in mdb viewer gekeken en daarin werd alles goed weergegeven voorzover ik kon zien.