Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Kubuntu Beta?  (gelezen 1596 keer)

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Gepost op: 2008/03/06, 17:22:45 »
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren de grote fout gemaakt om KDE4Live, de op openSUSE 10.3 gebaseerde KDE4 distributie te installeren.

SUSE is sinds 1998 mijn grote favoriet, maar ze hebben er een verschrikkelijke zooi van gemaakt, het installeren van software is echt onwerkbaar geworden.

N.a.v. de deal met Microsoft, ben ik naar een alternatief gaan zoeken en was behoorlijk gelukkig met Kubuntu, dat tot gisteren op mijn Pleunix machine heeft gedraaid.

Ik ga openSUSE er dus weer vanaf gooien, maar zit met een klein dilemma:

De meest recente CD die ik van Kubuntu heb is een Beta versie van Gutsy, daarnaast heb ik de "officiële" versie van de Gnome gebaseerde Ubuntu Gutsy.

Ik prefereer KDE boven Gnome, maar welke van de twee kan ik nou het beste als basis systeem gebruiken?

Hoop dat iemand mij een goed advies kan geven ;)

Veel liefs uit het zonnige (nou ja) zuiden.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Quatroking

  • Gast
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/06, 17:36:00 »
http://www.kubuntu.org/download.php
Je kan gewoon de normale versie van Kubuntu Gutsy downloaden. En anders kan je altijd de standaard Gnome versie instaleren, en daarna gewoon KDE erop zetten.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/06, 17:40:46 »
Hoi,

Je kan de laatste stabiele versie van Kubuntu (met dus KDE) steeds downloaden: http://ftp.belnet.be/mirror/ubuntu.com/releases/kubuntu/7.10/

Er zijn er die Gnome boven KDE prefereren en andersom.... Dat is echt een persoonlijke keuze. Als je gewent bent te werken met KDE zou ik hier ook bij blijven. Je kan altijd eens een Ubuntu (dus met Gnome) downloaden en live draaien zonder te installeren. :)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/06, 19:12:06 »
Citaat van: ml2mst
Ik heb gisteren de grote fout gemaakt om KDE4Live, de op openSUSE 10.3 gebaseerde KDE4 distributie te installeren.
Wauw, WERKTE die cd? ik kreeg hem zelfs niet eens werekend (bij het starten van konqueror loopt alles vast).

Nu, on topic: In theorie kun je de beta van kubuntu installeren en dan gewoon alle updates binnenhalen, allleen vrees ik dat er heel veel zijn (heel kde). Ik zou inderdaad aanraden om gewoon een nieuwe cd te branden, als je daartoe in staat bent. (bijvoorbeeld branden vanuit SuSE, of de kubuntu livecd).

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/06, 19:44:44 »
Wat je ook kunt doen (ik weet niet hoe handig je bent...??) is het volgende: Download de alternate CD en installeer met die CD de commandline versie. Dan heb je een KAAL systeem. Start dat op in de Rescue modus (net na het booten van de computer op drukken) en typ dan:
apt-get updateDe updates worden dan opgehaald. Daarna apt-get upgradeDe upgrades worden opgehaald en geïnstalleerd en is helemaal bij de tijd.

Daarna ga je Kubuntu zelf installeren.

apt-get install kubuntu-desktopVoordeel van deze werkwijze is dat je een schoon en splinternieuw systeem hebt, en niet eerst alles installeert en daarna nog eens alle update op moet gaan halen. Met een basissysteem en ineens de nieuwste pakketten gaat dat meteen goed en snel.

In plaats van kubuntu-desktop kun je ook eerst een KDE-core installeren: apt-get install xorg kde-core kdm synapticVoordeel is dat je dan een BASIS KDE systeem hebt en je zelf alles wat je van KDE nodig hebt naderhand via de terminal of via synaptic kunt installeren. Dus van de grond af naar eigen smaak.
Eventueel kan ik je hiermee wel helpen, want ik heb ook een dergelijk KDE-core systeem.

Een en ander wat ik hierboven heb geschreven staat hier gedocumenteerd: http://www.psychocats.net/ubuntu/kde-core
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/06, 20:09:40 »
[offtopic]
Mooi Woteb, en ik maar denken, dat je alleen kleine systemen installeert :lol:
[/offtopic]
Met de manier van woteb hoef je niet minder te downloaden, maar ben je wel sneller klaar !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/06, 21:15:44 »
Citaat van: Typhoner
Citaat van: ml2mst
Ik heb gisteren de grote fout gemaakt om KDE4Live, de op openSUSE 10.3 gebaseerde KDE4 distributie te installeren.
Wauw, WERKTE die cd? ik kreeg hem zelfs niet eens werekend (bij het starten van konqueror loopt alles vast).

Nu, on topic: In theorie kun je de beta van kubuntu installeren en dan gewoon alle updates binnenhalen, allleen vrees ik dat er heel veel zijn (heel kde). Ik zou inderdaad aanraden om gewoon een nieuwe cd te branden, als je daartoe in staat bent. (bijvoorbeeld branden vanuit SuSE, of de kubuntu livecd).
Dank je wel Typhoner, ik ga n.a.v. jouw antwoord toch maar voor de Beta versie van Kubuntu.

Veel liefs,

Mart
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/07, 02:28:56 »
Uhm, de Beta versie van Kubuntu Gutsy, verslikte zich bij het onderzoeken naar de partities, dus heb ik Ubuntu Gutsy (definitieve versie) geïnstalleerd en ben al aan het updaten ;)

Ik had openSUSE (KDE4Live) geïnstalleerd omdat men mij er van beschuldigde dat de fout toch écht bij mij lag. Ik had namelijk al eerder geklaagd over de tergende traagheid van het pakket management systeem in Yast en zou het kunnen op lossen door de "installatie bronnen" niet te laten verversen. niet dus!

"Oude liefde roest niet" zeg het spreekwoord, maar ik heb vandaag, die Duitste trien voorgoed een schop onder haar bips gegeven. Geef mij maar een stoere Afrikaan :)

Met ingang van vandaag, mag ik mijzelf dus, zonder te blozen een "échte" Ubuntero noemen. Ik ga geen andere distro meer proberen, want ik kom toch iedere keer op Ubuntu uit :p
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/07, 02:57:33 »
Welkom en voel je thuis :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Ubuntu of Kubuntu Beta?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/07, 13:35:04 »
Update:

Ik heb KDE nog niet geïnstalleerd, want ik kwam op Gnome-look, toch een paar snoepjes tegen :D

Zie het "Hoe ziek jouw grafische desktop er uit" topic:

http://forum.ubuntu-nl.org/message/217508#p217508
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B