Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen oude kernels  (gelezen 2348 keer)

Verwijderen oude kernels
« Gepost op: 2014/04/17, 21:59:28 »
Ik zit met het volgende probleem. Tijdens de instantie van de laatste update (3.2.0-60) is mijn laptop vastgelopen. Na enig zoeken ben ik erachter dat ik geen nodes meer vrij heb. Vervolgens van alles geprobeerd maar ik blijf de melding houden:

dpkg: error: failed to open '/var/lib/dpkg/status' for writing status database: geen ruimte meer op apparaat

Heeft iemand enig idee hoe ik ruimte vrij kan maken? Via allerlei fora kreeg ik de tip  synaptic te installeren  om de oude versies te verwijderen maar dat lukt niet omdat er geen ruimte is.

Als iemand mij kan helpen, svp in redelijk normaal taalgebruik. Ik ben een beginnend Linux gebruiker vwb commando' s invoeren ( ik was al trots op wat ik tot nu toe deed maar dat heeft nog geen oplossing geboden)

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/17, 22:02:44 »
Via Synaptic kun je oude kernels verwijderen. Zoekopdracht: linux-image
Verwijder alle oude linux-images die je niet meer wilt. (linux-image = de kernel)

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/17, 22:09:43 »
Dank voor de snelle reactie. Ik heb geprobeerd synaptic te installeren maar dat lukt niet omdat er geen ruimte is. Via
Sudo df -i

ben ik erachter gekomen dat mijn inodes gebruik op 100 procent staat.
Mijn vraag is dus, hoe kan ik handmatig oude kernels verwijderen of op een andere manier ruimte vrijmaken zodat ik synaptic wel kan installeren?

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/17, 22:22:08 »
Probeer het eens met:
sudo apt-get autoremove in een terminal.

Succes!

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/17, 22:24:13 »
 Probeer deze eens: sudo apt-get autoremove
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/17, 22:25:05 »
Probeer deze eens: sudo apt-get autoremove

Ha ha. IHC1000 was me net voor.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/17, 22:29:02 »
Sudo apt-get autoremove had ik ook al geprobeerd . Ik krijg dan

dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg -- configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
Als ik dit vervolgens doe krijg ik de melding

dpkg: error: failed to open '/var/lib/dpkg/status' for writing status database: geen ruimte meer over op apparaat

Heeft nog iemand een optie om te proberen?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/17, 22:37:40 »
Heeft nog iemand een optie om te proberen?

Even afwachtten. Veel mensen zijn nu druk met de installatie van de net uitgekomen 14.04.
Er komt ongetwijfeld iemand die je verder kan helpen maar het kan even duren.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #8 Gepost op: 2014/04/17, 22:43:42 »
Je kunt ook via het Ubuntu Softwarecentrum kernels verwijderen. Zoek weeral op linux-image en klik linksonderaan op Toon xxx technische pakketten.

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #9 Gepost op: 2014/04/17, 23:03:26 »
Het Ubuntu softwarecentrum opent wel maar geeft na enkele seconde een systeemfouten met de melding

Er is een onbehandelbare fout opgetreden
Het lijkt er op dat er een fout in het programma aptdeamon aanwezig is, het programma waarmee u software kunt installeren/verwijderen en andere pakketgerelateerde taken kunt uitvoeren.

Onder details een veelheid aan regels waar ik niets van snap maar de laatste is

IOError:  (errno 2) No Isabel temporary directory found in ('/temp/','/var/tmp', '/usr/temp.','/')

Het lijkt mij dat daar ook een ruimte tekort de oorzaak van is?

Kan ik op een andere manier ruimte vrijmaken.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #10 Gepost op: 2014/04/18, 08:44:18 »
Vraag: hoe groot is je HD, dit is mij alleen gelukt met een disk van 4.7GB !

Staat er misschien veel muziek, of foto's op de HD, dan deze verhuizen naar een externe disk.
Verwijder alles dat b.v. Firefox en/of Thunderbird heeft opgeslagen (zet dat ook op de externe disk).

Type dan in een terminal:
sudo dpkg -- configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get autoremove


Hopelijk gaat het dan wel goed .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #11 Gepost op: 2014/04/18, 09:02:41 »
Dank voor de tip. Maar dan weer naar het begin van mijn verhaal, hoe  controleer ik dat want als ik naar de hard disc kijk heeft deze een opslagruimte van 34,1 GB waarvan ik er 20,0 GB gebruikt heb (14,1 GB vrij)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #12 Gepost op: 2014/04/18, 09:17:36 »
Dank voor de tip. Maar dan weer naar het begin van mijn verhaal, hoe  controleer ik dat want als ik naar de hard disc kijk heeft deze een opslagruimte van 34,1 GB waarvan ik er 20,0 GB gebruikt heb (14,1 GB vrij)

Ik denk dat partitie waar je systeem op geinstalleerd is te klein is. Dan heb je in je home wel ruimte over maar niet op de partitie waar je systeem op geinstalleerd is en komt het systeem helemaal klem te zitten.
Dit kun je controleren door op "toepassingen, hulpmiddelen, schijven" te klikken.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #13 Gepost op: 2014/04/18, 09:44:53 »
Toepassingen kan ik vinden maar daar staat geen 'hulpmiddelen' bij. Ook een zoekopdracht vind niets. Waar kan ik hulpmiddelen en vervolgens schijven vinden.

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #14 Gepost op: 2014/04/18, 09:57:31 »
Inmiddels gevonden. Heet bij mij alleen schrijfgereedschap.  Ik zie hierop van alles. 4,3 GB FAT BACKUP, HDD 34GB NTFS, Uitgebreid 12GB, 10 GB ext4 en 1,3 GB wisselgeheugen.

Hoe zou ik eventueel aan moeten/ kunnen passen?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #15 Gepost op: 2014/04/18, 09:58:46 »
Sudo apt-get autoremove had ik ook al geprobeerd . Ik krijg dan

dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'sudo dpkg -- configure -a' uit om het probleem te verhelpen.
Als ik dit vervolgens doe krijg ik de melding

dpkg: error: failed to open '/var/lib/dpkg/status' for writing status database: geen ruimte meer over op apparaat

Heeft nog iemand een optie om te proberen?
Het probleem is dus dat je een aparte home-partitie hebt en dat je je systeem-partitie te krap gekozen hebt. (daarom doe ik dit ook nooit).

Je moet dus ruimte vrijmaken. Kernels verwijderen of zo, dat gaat niet want het apt-systeem heeft voor dat proces geen ruimte.

Wat je zou kunnen proberen:
sudo apt-get autoclean
Iets grofstoffelijker is het volgende commando (ook om de cache leeg te maken):
sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vf
Controleer je (telkens) je vrije ruimte met:
df -ah
En ja, mocht je er in slagen het weer werkend te krijgen, dan nog moet je iets aan je installatie doen, want je systeempartitie is en blijft te klein.


Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #16 Gepost op: 2014/04/18, 10:01:52 »
Toepassingen kan ik vinden maar daar staat geen 'hulpmiddelen' bij. Ook een zoekopdracht vind niets. Waar kan ik hulpmiddelen en vervolgens schijven vinden.

Als dat zo is dan denk ik dat dat in je hoofdmenu (onbewust) is uitgeschakeld. Dit kun je controleren door het volgende te doen: Klik op toepassingen - systeemgereedschap - voorkeuren - Hoofdmenu. Nu verschijnt er een venster met diverse programmanamen, kijk of hier hulpmiddelen aangevinkt is, zo niet plaats het vinkje. Hierna moet "hulpmiddelen onder toepassingen zichtbaar zijn.  Succes.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #17 Gepost op: 2014/04/18, 10:16:45 »
Systeemgereedschap staat er ook niet bij. Inmiddels wel schijfgereedschap gevonden ( zie eerder bericht) maar daar kom ik nog niet verder mee. Hoe kan ik eventueel een partitie aanpassen want alle andere tips hebben tot nu toe niets opgeleverd.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #18 Gepost op: 2014/04/18, 10:44:17 »
Een gemounte partitie kan je niet aanpassen.
De makkelijkste manier is, om het te doen m.b.v. de live CD en dan met Gparted.
Pas wel op, één verkeerde opdracht en je systeem is gecrashed.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #19 Gepost op: 2014/04/18, 11:18:04 »
Ik begrijp dat ik mijn partitie aan moet gaan passen maar eerst moet ik iets van de oude kernels kwijt om überhaupt verder te kunnen. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik handmatig 1 of 2 oude kernels kan verwijderen zodat ik in elk geval verder kan. Autoclean etc werkt niet, zie hierboven

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #20 Gepost op: 2014/04/18, 11:36:10 »
Ik begrijp dat ik mijn partitie aan moet gaan passen maar eerst moet ik iets van de oude kernels kwijt om überhaupt verder te kunnen. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik handmatig 1 of 2 oude kernels kan verwijderen zodat ik in elk geval verder kan. Autoclean etc werkt niet, zie hierboven

Staan er belangrijke bestanden op de schijf, maak eerst een goede back-up voor het hopeloos misgaat. Heb je een goede back-up dan zou ik een nieuwe installatie overwegen, dat gaat aanzienlijk makkelijker en  sneller lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/18, 12:07:53 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline HarzG

  • Lid
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #21 Gepost op: 2014/04/18, 12:07:33 »
Begrijp ik het goed dat apt vastzit en alle apt-opdrachten (ook de grafische zoals Synaptic) niet meer werken?
Als dat het geval is, helpt je de tip van markba:
sudo rm /var/lib/apt/lists/* -vfAls je dat in de terminal uitvoert, werk je buiten apt om. Hierna heb je minimaal 150MB ruimte vrijgemaakt (gokje).
Nadien moet apt gerepareerd worden met:
sudo dpkg -- configure -aOngeveer een jaar geleden hadden we een discussie over het verwijderen van oude kernels.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #22 Gepost op: 2014/04/18, 12:36:12 »
Bij een volle schijf heb je dikwijls ook (paradoxaal) te maken met gigantische logbestanden. je kan ook wat ruimte vrijmaken door de logbestanden te wissen. Een (hoop ik relatief veilige) manier om dat te doen is:

Log eerst in als beheerder
sudo -i

Let op met onderstaande commando's! Kopiëren en plakken, geen spaties toevoegen of weglaten ...
- gecomprimeerde archieven van logbestanden wissen:
rm /var/log/*.gz
- Geroteerde logbestanden wissen
rm /var/log/*.1
- Actieve logbestanden zelf ledigen:
cat /dev/null > /var/log/syslog
cat /dev/null > /var/log/daemon
Logs wissen betekent natuurlijk dat je ook de informatie over wat fout is, wist, maar ja...

Voor zover hierboven niet aangegeven, kun je ook de tijdelijk bewaarde installatiebestanden van geïnstalleerde programma's veilig verwijderen:
rm /var/cache/apt/archives/*.deb

Als dit in combinatie met andere tips hierboven een beetje ruimte oplevert, dan moet het mogelijk zijn het apt-systeem te repareren met het hierboven aangegeven "dpkg -- configure -a". Dan kunnen de apt clean commando's  eens gelopen worden. Lukt dat, dan kan je ook oude kernels verwijderen, wat mogelijk zeer veel ruimte zal vrijmaken. Daarna is het dan tijd je systeem wat te herconfigureren om vollopen van de rootpartitie te vermijden. Dat houdt niet noodzakelijk in dat je partities moet aanpassen.


Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #23 Gepost op: 2014/04/18, 19:15:22 »
Voor de doorsnee gebruiker is UbuntuTweak hiervoor toch wel erg handig .
Hiermee kan iedereen eenvoudig schijfruimte vrij maken door oude kernels en updates te verwijderen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Verwijderen oude kernels
« Reactie #24 Gepost op: 2014/04/18, 20:05:46 »
Voor de doorsnee gebruiker is UbuntuTweak hiervoor toch wel erg handig .
Hiermee kan iedereen eenvoudig schijfruimte vrij maken door oude kernels en updates te verwijderen.
Niet in dit geval. UT maakt onderhuids 'gewoon' gebruikt van apt-get etc. Het systeem van de TS is al zodanig ver 'heen' dat die tools niet meer werken en je veel verder lowlevel moet gaan (heb zelf een voorzet gegeven, vanadium heeft dat verder uitgewerkt).