Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eeepc als mediaplayer?  (gelezen 843 keer)

Offline peer

  • Lid
eeepc als mediaplayer?
« Gepost op: 2022/10/12, 13:41:50 »
Ik heb een 10 jaar oude eeepc 1000H met een minimale debian installatie. Op dit moment gebruik ik deze alleen om 's ochtends even door het nieuws te bladeren.
Gisteren kwam ik op het idee om de eeepc als mediaplayer te gaan gebruiken. Ik was benieuwd of dat zou kunnen.

Eerst een verbinding gemaakt tussen de eeepc en de nas waar de video's opstaan. Gelukt.

Dan geprobeerd of ik een video van de nas  kon afspelen op de eeepc. Ook dit ging goed. Ik had verwacht dat de video zou haperen maar geen problemen.

Toen maar eens kijken of ik de eeepc met een hdmi kabel aan de tv kon koppelen. Oeps, dat was niet mogelijk. De eeepc heeft geen hdmi uitgang.

Maar de eeecp heeft wel een VGA uitgang en mijn 15 jaar oude tv heeft een VGA ingang. Dus maar eens een VGA kabel tevoorschijn getoverd. Werkte direct alleen de maximale resolutie was 1024x768. Het beeld was niet schermvullend. Aan de zijkanten bleef nog een strook van zo'n 7-8cm zwart over. Via hdmi heeft de tv 1920x1080. Met behulp van google kwam ik erachter dat er mensen zijn die een monitor met deze resolutie gebruiken met een eeepc. Het zou dus moeten kunnen.

Met xrandr kun je een extra resolutie toevoegen. Dat heb ik dus geprobeerd:
 cvt 1920 1080 60 (geeft naam kenmerken van de nieuwe mode)
sudo xrandr --newmode ...........(naam + verdere output van vorige opdracht)
sudo xrandr --addmode VGA1 ...(naam)
Vervolgens de nieuwe mode gekozen. Resultaat: de layout was exact hetzelfde als bij resolutie 1024x768 maar het scherm bevatte alleen maar groentinten.
De nieuwe resolutie werd dus niet geaccepteerd door de tv.  Toen ben ik in de specificaties van de tv gaan kijken. Daar zag ik dat de maximale resolutie via de VGApoort 1300x768 is.

Deze maximale resolutie heb ik ook nog even getest mbv xrandr. En deze werkte wel. Ook nu niet helemaal schermvullend. Aan de zijkanten was nu een strook van 1-2 cm zwart.

Resultaat: weer het een en ander geleerd. Maar de eeepc blijft gewoon mijn nieuwsvoorziening in de ochtend.

Offline Tom

  • Lid
Re: eeepc als mediaplayer?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/16, 20:07:29 »
Ik gebruik mijn Samsung netbook ook als mediaplayer gaat prima ,gebruik alleen geen TV etc ,alleen mijn Video´s en mijn verzamelde Cd´s en Dvd´s en kan zo dagen en nachten vooruit   .  Als Players gebruik ik Gnome MPV ,de normale MPV en de SMPlayer . Geen VLC player die vind ik te zwaar.Heb ook geen connectie met internet dus zit safe .
Ik gebruik een zeer gesloopte Xubuntu  de 16.04. lts.




Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: eeepc als mediaplayer?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/24, 14:57:15 »
Maximum memory (RAM) is 2 GB. Dat is erg weinig (zwaar op het randje) voor een mediaplayer. Deze gaat haperen bij films en zo.
Voor muziek is het meer dan voldoende. Bodhi erop en muziek draaien.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: eeepc als mediaplayer?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/24, 16:02:46 »
eens. De eeepc is niet echt geschikt voor video. Zelfs met een minimal debian (lichter dan bodhi) gaat het niet echt goed. En dan heeft dit ding ook nog geen hdmi.
Zoals gezegd, ik gebruik hem eigenlijk alleen nog om in de ochtend het nieuws te bekijken met netsurf.

Re: eeepc als mediaplayer?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/24, 17:45:20 »
Ja joh, eens. Linux is prachtig, maar ook dat houdt een keer op.
Hier ook nog een pentium 4 liggen met bodhi, maar zo'n bakbeest als mp3 speler is ook weer niet handig. Ik plug sneller een oude smartphone in voor muziek.
Moet dat bakbeest eigenlijk maar eens een keer weg doen  :rolleyes:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore