Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor Xubuntu 13.04: zet Mousepad op Nederlands  (gelezen 3119 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip voor Xubuntu 13.04: zet Mousepad op Nederlands
« Gepost op: 2013/04/26, 19:34:41 »
Zoals bekend hebben de ontwikkelaars van Xubuntu, om onnaspeurlijke redenen, besloten om in Xubuntu 13.04 Leafpad weer te verruilen voor Mousepad.  :o

Mousepad is standaard niet in het Nederlands vertaald. Maar ik heb vandaag de Nederlandse vertaling bovenstrooms voltooid (bij het Xfce-project).

Die vertaling heb ik omgezet in een machineleesbaar formaat (.mo), en daarna als bijlage bij dit bericht gevoegd.

Je kunt 'm als volgt in je systeem jassen:

Allereerst uitpakken:
cd Downloads && tar xvzf ~/Downloads/mousepad.mo.tar.gz
Vervolgens in je systeem pompen:
sudo mv -v ~/Downloads/mousepad.mo /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
Ik ga 'm overigens ook in het vertalingenpakketje stoppen dat ik op mijn webstek ter beschikking stel voor Xubuntu....

Succes! :)

N.B.: mogelijkerwijs moet je even je computer herstarten voordat Mousepad de vertaling "pakt".
« Laatst bewerkt op: 2013/04/26, 19:36:16 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip voor Xubuntu 13.04: zet Mousepad op Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/26, 19:59:04 »
Nog een paar kleine verbeteringen aangebracht in de vertaling.... Zie bijlage.

Re: Tip voor Xubuntu 13.04: zet Mousepad op Nederlands
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/26, 20:18:54 »
Tip: je kunt de .mo ook direct uploaden op je Google Sites. Zo heb ik dat ook gedaan met de E17-vertaling. Dat scheelt weer het eerste commando van de tarball uitpakken :)

Wel goed werk overigens, Xubuntu-gebruikers zullen hier erg blij mee zijn! :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Tip voor Xubuntu 13.04: zet Mousepad op Nederlands
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/27, 12:08:40 »
Het grote voordeel van Mousepad zie ik in "recent geopend", dat heeft Leafpad niet en ik gebruik het regelmatig.

De 13.04-versie van Mousepad is 0.3.0-1 en die staat bij Debian nog in experimental (rc-buggy). In mijn Debian sid systeem staat daar nog 0.2.16-6 en die is netjes vertaald. De ontwikkelaars van K/X/Ubuntu schieten soms hun doel voorbij omdat zij pakketten gebruiken die de "moeder Debian" nog niet eens in unstable of testing heeft staan.

Zodra de nieuwe Debian stable wordt gelanceerd, heb ik waarschijnlijk je vertaling nodig. Dan breken er in sid weer spannende tijden aan door veel nieuwe ontwikkelingen. Alvast bedankt, Pjotr.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce