Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usenet/nieuwsgroepen  (gelezen 837 keer)

usenet/nieuwsgroepen
« Gepost op: 2015/09/10, 15:47:23 »
OS = Xubuntu 14.04

Ik ben van plan om te gaan downloaden uit nieuwsgroepen/usenet. Dit is voor mij echter onbekend terrein. Ik heb inmiddels de nodige tijd gestoken in het uitzoeken hoe eea werkt. Heb een paar vraagjes alvorens over te gaan tot de praktijk.

1) Heb begrepen dat Spotlite 2.0 goede software is om te zoeken in nieuwsgroepen. Het staat niet in de repositories zodat ik het deb-bestand heb gedownload van deze site via Binaries4all :

https://mega.nz/#sync

Is het veilig om dit bestand te runnen? En zo ja, hoe houd ik deze software up-to-date (ivm de veiligheid)? Of 'verandert' Spotlite 2.0 niet zo vaak? Indien ik het beter (lees : veiliger) op een andere manier kan installeren dan hoor ik dat graag. 

2) Verder las ik dat ik het programma SABNZBD+ moet installeren. Dit heb ik gedaan via Synaptic.

3) Ik moet een account bij een payserver nemen. Voordat ik dat doe wil ik graag even 'droog' oefenen om het onder de knie te krijgen. Heeft iemand tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Via een trial account misschien?  Welke usenet provider? Al surfend naar een goede usenet-provider stuitte ik op EWEKA. Die komt goed uit de bus. Tips voor een goede (Nederlandse) payserver zijn van harte welkom?

Thx!
Een boek doet het altijd...

Offline jan11000

  • Lid
Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/10, 16:19:36 »
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1609104

Bij sommige usenet providers kun je per maand betalen(of meer), en dan krijg je een bericht of je verder wilt, als je wilt stoppen dan hoef je niks te doen, dus om te proberen is dit misschien handig.

Een jaar pakken is vaak goedkoop, maar als je usenet provider slecht wordt, dan kun je niet zomaar weg zonder geld verlies.

ipv spotlite heb je ook nog ergens een website met info over wat je kunt downloaden.
Spotlite is van binarie4all is dacht ik veilig.

Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/10, 18:13:48 »
Je hoeft geen payserver te nemen!Als je sabnzb hebt is genoeg.Je moet alleen een website zoeken die een nzb bestand kan af geven,een zoekwebsite dus.Dat nzb bestand download je en voert het in sabnzb en het wordt gedownload.Klaar!Je moet alleen oppassen,zeker in Windows,dat je geen fake nzb krijgt.Waar dan een ex bestand in blijkt te zitten,en die kans is ondertussen redelijk groot.Dat is het enigste voordeel bij een payserver,dat die alleen goede bestanden levert,en je hebt sabnzb niet meer nodig.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/10, 18:16:55 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/10, 18:52:52 »
Ik lees eigenlijk overal dat een payserver wel degelijk noodzakelijk is ivm retentie, downloadsnelheid ed ???
Een boek doet het altijd...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/10, 20:01:17 »
Dat is ook zo. Je hebt altijd een nieuwsgroep server nodig, want dat staan de gewenste bestanden.
Maar soms heb je bij je provider ook een nieuwsgroep server. Ik zit zelf bij ziggo en dat is het niet zo.
De reactie van lowlands klopt niet, want in sabnzbd is alleen een nzb bestand invoeren niet genoeg. Sabnzbd heeft wel een server nodig waar bestanden opgehaald kunnen worden.
Ik zit zelf bij supernews, die werkt goed en is relatief voordelig.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2015/09/10, 20:04:24 door valk »

Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/10, 21:58:05 »
Ja,ok,als je provider geen nieuwsgroepenserver heeft dan kan het niet..Dus er zijn providers die dat niet hebben,vreemd,iedere keer al ik over ga naar een ander heeft die het wel..Zou toch maar eens informeren want meestal lopen ze daar niet mee te koop.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: usenet/nieuwsgroepen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/10, 22:21:27 »
Nieuwsgroepen worden slechts zelden gebruikt voor het downloaden met legale doeleinden. Dit is dus een erg donkergrijs gebied en het lijkt me beter hier een slotje op te zetten.