Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: databases openen..  (gelezen 1325 keer)

Wim_Jager

  • Gast
databases openen..
« Gepost op: 2008/09/02, 14:22:40 »
Met informatica hebben we nu een gedeelte wat gaat over databases. Hiervoor gebruiken we op school MS access, maar aangezien ik thuis alleen openoffice heb lukt het daar niet mee [als ik met OO een .mdb open krijg ik allemaal rare tekens]

Ook op windows xp heb ik geen MS office, ik zou het wel kunnen verkrijgen maar ik doe het liever met een freeware/open source programma dan MS office dat ik ergens,illegaal, moet verkrijgen [torrents etc..]

Ik heb binnenkort een toets over de stof, dus een snelle reactie is zeer welkom.

Offline joop13

  • Lid
databases openen..
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/02, 15:36:48 »
In synaptic staat bij Open Office database:

You can extend the functionality of OpenOffice.org Base by installing these
packages:

 * unixodbc: ODBC database support
 * libmyodbc | odbc-postgresql | libsqliteodbc | tdsodbc | mdbtools: ODBC
   drivers for:
   - MySQL
   - PostgreSQL
   - SQLite
   - MS SQL / Sybase SQL
   - *.mdb (JET / MS Access)
 * libmysql-java | libpg-java | libsapdbc-java: JDBC Drivers
   for:
   - MySQL
   - PostgreSQL
   - MaxDB

En de genoemde mdbtools staat ook gewoon in Synaptic. Dus: als je die installeert dan zou het moeten werken. Ik heb er geen ervaring mee, maar gezien de tekst zou het moeten kunnen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

databases openen..
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/02, 16:42:12 »
Het is al een tijdje terug maar je kan inderdaad via ODBC een DB uit acces omzetten in een DB voor MySQL. Zo was even zoeken
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=63 Ietwat ouder artikel, w2000 wordt als laatste genoemd, maar ik denk wel toepasbaar.Als je de pagina niet krijgt moet je lid van het forum worden.
Leuke PHP/MySQL scripts en artikelen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wim_Jager

  • Gast
databases openen..
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/03, 16:21:57 »
Ik heb al die paketten gedownload die Joop noemde, maar als ik OpenOffice database open, en het mdb bestand selecteer wat ik wil openen dan geeft openoffice writer allemaal rare letters enzo.

Of moet ik het via een ander manier openen?

databases openen..
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/03, 19:41:10 »
Ik neem aan dat je openoffice base bedoelt. Wat voor een rare letters zie je?
bijv zoiets  �  ?
Ik heb alles geinstalleerd zoals Joop beschreef, behoudens libsapdbc-java
die kwam ik niet tegen in Synaptic. Als ik nu een mbd wil importeren of via ODBC lukt dit niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Wim_Jager

  • Gast
databases openen..
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/05, 17:39:08 »
Dit is voor mij nogsteeds een probleem. 't zou wel stom wezen als ik steeds naar Windows zou moeten op met access die database te openen.

Op internet las ik dat in een oude versie van Openoffice je wel mdb bestanden kon openen, maar dat is er zeker weer uitgehaald.

databases openen..
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/05, 17:59:19 »
Een school kan je toch niet dwingen om Microsoft Office te kopen? Beetje knullige manier van lesgeven.

Wim_Jager

  • Gast
databases openen..
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/06, 08:51:11 »
Tja dat zei ik eigenlijk ook al,

Leraar: Ja dan moet je maar wat zoeken om het naar SQL te converteren en dan kan je het vast daarmee wel openen..

Aangezien dat mij ietwat te ver gaat om een één of andere database te openen, verpllicht school mij om MS troep te gebruiken. En dit stimuleert inderdaad niet echt het open-source idee :( Nu moest ik weer een niet-legale versie downloaden en dan lukt het wel, maar das eigenlijk niet echt de beste oplossing.

Ook dat ik nu 90% ben overgestapt op Linux vind ik het steeds irritant om voor sommige dingen toch nog naar windows te moeten gaan.

Misschien is er nog een manier om het via Wine aan de praat te krijgen.. Ik zal wel even zien.

databases openen..
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/06, 10:14:48 »
Mocht je toch overwegen om het als sql te exporteren dan zou je eens kunnen kijken naar mysql. Aan kennis over Mysql en relationele databases/SQL in het algemeen heb je meer dan MsAccess. Mysql is een redelijk makkelijke database om mee te beginnen en de massas websites draaien er op.