Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie  (gelezen 2518 keer)

Offline HL

  • Lid
Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Gepost op: 2012/04/29, 18:44:06 »
Beste forumleden,

Ik heb Windows 7 Ulltimate als besturingssysteem. Ik heb Ubuntu 12.04 Lts versie gedownload en op cd gebrand. Ik wil Ubuntu naast Windows installeren, maar wat ik ook doe ( bv. schijfcontrole van de C-schijf) ubuntu herkent windows niet en ook niet de geïnstalleerde partities (ik krijg de volledige schijf van 320 GB te zien). Ik wil Ubuntu op een aparte partitie installeren Ext. 4. Wat moet ik doen? Bij het installeren krijg ik de eerste keuze Ubuntu naast Windows installeren niet.  Dit probleem had ik met Zorin OS 3 Lts niet.


Ik heb een laptop Acer Aspire 8930 G en partities gemaakt met Acronis Director Suite.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/29, 18:47:33 »
Ik heb een laptop Acer Aspire 8930 G en partities gemaakt met Acronis Director Suite.
Misschien is dat de reden. Verwijder eens de partitie(s) waar je Ubuntu wil installeren (laat dus die ruimte "unallocated". Dan moet het mogelijk zijn Ubuntu in de vrije ruimte te laten installeren.

Als je zelf meer controle wil over de partities die gebruikt moeten worden, dan kan je in het installatieprogramma de keuze "Iets ander" ("Something else") kiezen. Dan kan je daar nog partities aanmaken/toewijzen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/29, 18:50:00 »
Ik heb partities gemaakt met Acronis Director Suite.
Daarin zit waarschijnlijk het probleem. Je hebt mogelijk het maximumaantal *primaire* partities al benut, namelijk 4.

Post hier eens een schermafdruk van Gparted, met de huidige indeling van je harde schijf?
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Voor het posten van de schermafdruk kun je deze webstek gebruiken:
http://imageshack.us/

--Toevoeging: vanadium is me te snel af... :P
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 18:53:39 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/29, 19:15:24 »
We zijn allemaal te ijverig  =D
Een gemakkelijker manier om hier aan te geven wat je huidige partities zijn, is vanuit een commandolijn terminal:
sudo fdisk -l
De uitkomst kan je dan gewoon (tussen code tags liefst) in een bericht plakken.

Offline HL

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/29, 19:43:01 »
Bij het installeren van Ubuntu met keuze iets anders krijg ik de melding

"Er is geen basisbestandsysteel gedefinieerd
  Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfinstellingmenu"

Wat bedoelt met hiermee?

Nu de aangemaakte partities

een primare partitie 70 GB Windows ultimate
een nog niet gedefinieerde partitie (unlocated) 27 GB ( hier wil ik Ubuntu hebben)
een logisch station 180 GB (voor data van Windows en Ubuntu)
een logisch station  van 20 GB

Zie bijlage partities



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/29, 19:54:33 »
De schermafdruk is veel te klein, en bovendien niet van Gparted.... Doe eens wat ik vroeg? Of wat vanadium vraagt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/29, 20:00:28 »
Figuur is te lage resolutie. Ik kan daar niets uit opmaken. Daarom is de methode met tekst zoveel gemakkelijker en zekerder.

Feit is dat je bij keuze "iets anders" wellicht niet hebt aangegeven welke partities voor wat moeten gebruikt worden. Minimaal heb je nodig

- een partitie, geformatteerd als ext4 voor "root", symbool: /
- een partitie voor swapgeheugen ("swap", deze wordt niet geformatteerd). De grootte van de swappartitie is best iets meer dan je RAM geheugen: dan kan je de computer in slaapstand brengen.

Als die 27 GB zich binnen de "extended" partitie bevindt, deze waarin zich de logische partities bevinden, dan kan je binnen die ruimte een partitie aanmaken voor /, vb. 21 GB, en een swap partitie, vb. 6 GB. Ligt die vrije ruimte daar niet binnen, dan kan je daar enkel één primaire partitie bijmaken. Je zou dan met een swapbestand in plaats van een swappartitie kunnen werken, maar dan wordt het al zeer technisch.

Tszju, nu is het Pjotr die mij voor is !  :evil:

Offline HL

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/30, 19:20:48 »
Ik heb via probeerversie  met Ubuntu met gparted mijn schijf laten lezen, echter ziet hij de hele schijf van 300GB als unalocated. Ik kan wel met de Homefolder naar de partities gaan en de folders met inhoud bekijken; zowel de C-schijf met Windows als de andere partities.
Hier de inhoud van de schijf via de webstek  imageshack. (schijfbeheer Windows) voor een duidelijkere weergave

http://imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img823/4462/schijfbeheermetwindows.png

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/30, 19:28:09 »
Ik heb via probeerversie  met Ubuntu met gparted mijn schijf laten lezen, echter ziet hij de hele schijf van 300GB als unalocated.
Dat is foute boel. Je kunt overwegen om te wachten tot 19 juli; dan komt 12.04.1 uit ("Service Pack 1").

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/01, 09:09:30 »
Als gparted de partitionering niet herkent, is er iets niet standaard. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat dit wel zou lukken met de "service pack". Probeer misschien eens of een live CD van Ubuntu 11.10 de partitionering wel herkent.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/01, 10:25:49 »
Misschien dit: The problem was Windows 7 Dynamic disk

http://gparted-forum.surf4.info/viewtopic.php?id=14512

Kijk wel goed of dit van toepassing is op jou systeem.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12.04 herkent Windows 7 niet bij installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/01, 10:40:58 »
Misschien dit: The problem was Windows 7 Dynamic disk

http://gparted-forum.surf4.info/viewtopic.php?id=14512

Kijk wel goed of dit van toepassing is op jou systeem.
Dat ziet er griezelig uit, zeg....  :o

Windows 7 kan blijkbaar ineens op fundamenteel niveau gaan lopen kl*ten met je partities, zonder daarvoor te waarschuwen. En je kan het niet terugdraaien volgens Microsoft.  >:(