Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grijs worden Libre office documenten  (gelezen 1415 keer)

Offline jules.v.k

  • Lid
Grijs worden Libre office documenten
« Gepost op: 2017/06/04, 16:22:57 »
Als ik in een Libre office document werk en ik doe een bewerking (opslaan of automatisch opslaan) dan kleurt het scherm donker grijs en is gedurende een tijd niet te gebruiken. Het lijkt wel of hij vastgelopen is. Ik zie dan ook op de systeem monitor dat meestal de Processor 2 op 100% staat. Gegevens computer: Geheugen 7,9 GiB, Processor Intel® Core™2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz × 2, Grafisch Intel® G45/G43 x86/MMX/SSE2, Type besturingssysteem 32 bit, schijf 245 GB. Ik heb Linux Ubuntu 16.04 (in 12.04 had ik dit probleem ook al.

Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/04, 16:33:45 »
Gebruik je misschien een NAS voor het opslaan van documenten?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jules.v.k

  • Lid
Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/04, 16:51:32 »
Sorry wat is een NAS.

Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/04, 17:20:40 »
Een NAS (Networked Attached Storage) is een centraal opslagapparaat die verbonden is met je netwerk. Daarmee kun je vanaf elke computer, laptop, mediaspeler, tablet, smartphone en andere apparaten bestanden bewaren en openen. Zo stream je bijvoorbeeld HD en 4K films naar je smart tv, of sla je je vakantiefoto's op en bekijk je ze via een smartphone app. NAS variëren van eenvoudige all-in-one apparaten tot kastjes waarbij je deze helemaal aanpast naar eigen smaak. Installeer meerdere schijven voor de opslag van gegevens, stel specifieke mediaservers in of laat ze automatisch back-ups maken en films downloaden.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/04, 19:59:21 »
Ook mijn scherm wordt wel eens grijs, meestal als software update start. Ik denk dus dat het niet aan LO ligt maar eerder aan traagheid schijf of zo. Duurt dan een seconde of 10.

Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/04, 21:16:02 »
Sorry wat is een NAS.
Verkeerde quote sorry.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/04, 21:17:42 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jules.v.k

  • Lid
Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/04, 22:58:43 »
Nee het 'grijs' worden duurt 20 tot wel 180 seconden.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/05, 00:46:46 »
(Je zou in je  post moeten aangeven wélk soort LO-document je bedoelt: een tekst (Writer), een presentatie (Impress), een datbase (Base) of een spreadsheet (Calc). Zonder dat te weten kan ik moeilijk inschatten of het normaal gedrag is dan wel uitzondering)

Ervan uitgaande dat het ALLEEN het scherm van je Libreoffice is: als het scherm van je applicatie (LibreOffice) grijs wordt, betekent dit dat dit programma "iets" aan het doen is dat heel veel tijd of energie kost. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je een enorm groot bestand aan het wegschrijven bent of leest.
Het is zeker niet normaal dat het zo lang duurt voordat je LO terug toegankelijk is; een bestand van enkele honderden bladzijden mét figuren kan wel wat schrijf- of leestijd kosten, maar zeker geen tientallen seconden, tenzij ...
- je de afbeeldingen in je bestand op groot formaat hebt gelezen en geplakt en ze niet hebt verkleind: vb. 50 afbeeldingen van 1 megabyte JPEG = 50 Megabyte
- je in je bestand films hebt geplakt, zonder ze voorafgaand te verkleinen
- er in je bestand een groot aantal bij te werken koppelingen, berekeningen of macro's staan die heel veel tijd kosten
- je in een base-document zeer grote tabellen hebt gestoken of koppelingen naar tabellen elders, die moeten worden bijgewerkt

Je zou dat best kunnen controleren door eens (zonder LO op te starten!) in je bestandverkenner te gaan kijken naar de grootte van je LO-document: als dat meer is dan 50 Megabyte lijkt me dit al érg verdacht en zou het me niet verwonderen als het dáárom zo lang "grijs" draait.

Als het een tekst betreft kan je dit oplossen door te werken met een hoofd- en subdocumenten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/05, 22:20:15 »
Grijs komt ook bij overbelasting.

Dat hebben we hier regelmatig gehad bij de kids.
Gaan ze een leuke presentatie maken voor school lekker vol gestopt met internet-afbeeldingen van 3-4MB . . . . . . in de presentatie zwaar verkleint tot 200x300pxls.  :| En dat dan nog vaak vanaf hun usb-stickje ook. :o
Tegen dat het 9 pagina's presentatie-bestandje '90MB' of meer is dan "pap de pc wordt ineens grijs en duurt keilang":P Ja duh .. =D
« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 22:22:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jules.v.k

  • Lid
Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/06, 11:38:51 »
Dank je Jenske voor je uitvoerige reactie. Ik gebruik het meest LO spreadsheet en LO writer documenten met enkele grafieken en macro's. Het grootste LO document is 571 kB. Dit heb ik opgezocht via eigenschappen document, bedoel jij dat met bestand verkenner?
Als ik je goed begrijp zou ik het document kunnen splitsen in hoofd- en sub documenten, dus bij mij in actueel en afgelopen jaren?

Offline h2o

  • Lid
Re: Grijs worden Libre office documenten
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/06, 13:52:59 »
Plaatjes en afbeeldingen in Libreoffice kun je heel makkelijk kleiner maken. Ten eerste door ze te schalen, maar een foto van 12 MB is nog steeds 12 MB. Dan op die foto met re rechtermuisknop en dan comprimeren kiezen. Desnoods de compressie schaal aanpassen en de foto is ineens maar een aantal KB's groot.
Op die manier kun je het formaat van het Libreoffice bestand drastisch verkleinen. Werkt in ieder geval bij Writer en bij Impress.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex