Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] starter maken  (gelezen 1137 keer)

Offline Eller

  • Lid
[Opgelost] starter maken
« Gepost op: 2013/12/12, 12:08:58 »
Geinig: In 12.04 kun je een starter maken naar het forum, of naar de direct-doen-lijst. Geen probleem.

Nu ben ik bezig met opzetten van 13.10 op een andere computer en daarin zit onder het kopje Starter al een optie om meteen het url in te vullen. Makkelijker, toch? Alleen....
Als je dan dat url heb ingetypt en je klikt op het pictogrammetje, dan waarschuwt 13.10 dat je een niet vertrouwde toepassing wilt openen. "Starter van niet vertrouwde koppeling".
En wij maar denken dat Linux zo veilig is.............

Weet u wat er niet vertrouwd wordt?
Het Ubuntu-forum en die lijst direct-doen.
Logisch?
 
« Laatst bewerkt op: 2013/12/13, 17:44:08 door Eller »
'k Zie je weer...

Re: starter maken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/12, 12:30:42 »
Linux is veilig, Ubuntu is een ander verhaal ;)

Offline GoUbuntu

  • Lid
Re: starter maken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/12, 17:44:25 »
Linux is veilig, Ubuntu is een ander verhaal ;)
is ubuntu niet veilig dan zoja hoe maak je het dan wel veilig

Re: starter maken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/12, 20:11:26 »
Linux is veilig, Ubuntu is een ander verhaal ;)
is ubuntu niet veilig dan zoja hoe maak je het dan wel veilig

Ubuntu is wel veilig. Ik maakte slechts een klein grapje omdat Linux alleen maar de kernel is terwijl de TS het over een Ubuntu-specifiek iets heeft en daarbij verwonderd is of het veilig is.

Offline Eller

  • Lid
Re: starter maken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/12, 21:51:27 »
Ik loop tegen probleempjes aan zoals het binnenhalen van pakketten die daarna niet geïnstalleerd blijken te zijn.

Daarom een vraag die in een ander topic thuis hoort.

De vraag HIER was hoe een aangemaakte starter naar een Linux/Xubuntu omgeving, maar niet alleen daar, elke starter naar wat dan ook, geeft de waarschuwing over niet vertrouwde omgeving.
Veiligheid is een goed ding, maar je kunt ook overdrijven
'k Zie je weer...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: starter maken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/12, 23:15:07 »
Je kan de starter "vertrouwd" maken door het bestand van die starter te markeren als uitvoerbaar.
Dat bestand kan je terugvinden in de verborgen map "/.local/share/applications" in je home directory en eindigt op .desktop.
Klik met de rechtermuisknop op dat bestand en kies  voor eigenschappen. Zet daarna een vinkje op de juiste plek.

De reden dat men dit zo bedacht heeft is dat een aanvaller via een lek in een programma misschien wel een .desktop bestand op een goede plek neer kan zetten, maar niet de mogelijkheid heeft om dat bestand uitvoerbaar te maken.

Het is wel raar dat een starter die je zelf maakt niet automatisch als veilig gemarkeerd wordt, dat zou volgens mij wel de bedoeling moeten zijn.

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] starter maken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/13, 17:46:04 »
kostte even wat meer tijd want het pad kwam niet overeen, maar ik ben er uit via de zoekfunctie van Krusader.
Ze (de starters) reageren nu zonder waarschuwing.
Tnx
'k Zie je weer...

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: [Opgelost] starter maken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/13, 23:45:09 »
Ik heb gisteren Xubuntu 13.10 op de netbook van mijn vader gezet.
Omdat het een klein scherm is en omdat mijn vader de werkbalk onder in beeld niet zo prettig vind, heb ik een aantal starters (Firefox en Thunderbird) vanuit het menu naar het bureaublad gesleept. Bij het opstarten van die twee programma's dmv die starters kreeg ik dezelfde melding. Ook toen inderdaad zoals Johan schrijft beide starters uitvoerbaar gemaakt (werd ook meteen -grafisch- als optie aangegeven, dus alleen een muisklik en klaar).

Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Eller

  • Lid
Re: [Opgelost] starter maken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/14, 11:26:50 »
Als je gebruik maakt van de sneltoetscombinaties, kun je nog meer starters en ook uit het menu weghalen.
Zeker bij kleine schermpjes is dat meegenomen.

Super W voor webbezoek // Super M voor mail// Super T voor terminal// Super E voor edit (leafpad)//
super F voor filemanager

en er zijn er meer, die dan uit het menu wegkunnen....
'k Zie je weer...