Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort  (gelezen 5514 keer)

Ik kreeg van mijn broer een oude maar nog goed werkende laptop Toshiba S1800-400 (draait onder Windows 2000 Prof.)
Maar die laptop heeft geen ethernetkaart.

Graag zou ik er Ubuntu met Xfce op installeren.
Dit mag eventueel een andere Linux versie zijn die geen internetverbinding nodig heeft.
Ik deed al een test met Linux Mint en met een oude Ubuntu 8.04.1 LTS schijf maar ik kan geen volledige werkende installatie bekomen. (En ben natuurlijk nu ook het Windows besturingssysteem kwijt).

Vragen:
Kan ik een Linux versie installeren met een adaptorkabel van DB-9 stekker serieel (RS232c)  of van een USB stekker naar RJ-45 kabel?
Zo, ja heeft iemand technische info, of waar ik die kan vinden om zo'n kabel kan maken?
Of kan ik iets analoog realiseren via de parallele printerpoort (DB-25 stekker)?

Indien niks van bovenstaande zou helpen kent iemand een Linux versie die installeerbaar is zonder internetverbinding (dus enkel via een iso bestand dat op een CD of DVD gebrand is).

Opmerking:
Achteraan op de laptop merk ik wel een LED, vermoedelijk zit er dus ook "iets" van een Blue tooth systeem in.

groeten aan allen,
Rudy
P.S.: De bedoeling van de laptop is om hem te voorzien van geneologiesoftware zodat ik die kan meenemen naar het Belgisch Rijksarchief (Beveren).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Indien niks van bovenstaande zou helpen kent iemand een Linux versie die installeerbaar is zonder internetverbinding (dus enkel via een iso bestand dat op een CD of DVD gebrand is).
Bij geen enkel lid van de Ubuntufamilie, inclusief Xubuntu, is er internetverbinding nodig tijdens de installatie.... Het wordt alleen aangeraden, zodat je tijdens de installatie nog wat ontbrekende Nederlandse taalpakketten en dergelijke kunt binnenhalen.

Maar het hoeft dus niet. Xubuntu installeert prima zonder internetverbinding.  :)

Offline jan11000

  • Lid
Je kan via usb, een usb naar netwerk(internet) kopen(dus eigenlijk een netwerkkaart die via usb werkt), maar je hebt wel alleen maar usb 1.0, en dat is heel langzaam, dus dit loont zich niet lijkt mij.(en goed uitzoeken welke met je ubuntu versie werkt).

Je hebt ook nog dvd's waar meer software op staat, google hier op.(debian had vroeger meerdere cd's, vermoedelijk staat hier meer software op).

Of alles installeren op een andere pc(en software installeren), dan hd weer in je laptop zetten, alleen hoe je videokaart hierop reageert weet ik niet.

Misschien lubuntu of bodhi linux proberen, deze zijn nog lichter.

l
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/03, 17:47:02 »
Bedankt Pjotr en Jan,

ik had een poging gedaan met Xubuntu 12.04.01 desktop-i386.iso maar die was mislukt.
Het toetsenbord bleef ook in qwerty.
Ondertussen heb ik de alternate versie gelanceerd en die loopt vlot.
Toetsenbord werkt goed in azerty, de schijfindeling is vlot verlopen en de pakketten en het basissysteem worden nu vlot geinstalleerd.
Als ik na de installatie het uitgetest heb plaats ik nog wel een berichtje.

Via USB:
Als het via USB lukt en het gaat traag dan geeft dat niet. Als ik op die manier de updates kan binnenhalen dan is dat meegenomen.

groeten,
Rudy
 

Offline jan11000

  • Lid
Voorbeeld usb to ethernet.
http://dx.com/p/usb-2-0-to-10-100-1000mbps-gigabit-ethernet-adapter-20771
http://dx.com/p/usb-2-0-to-rj45-100-1000mbps-ethernet-lan-network-adapter-white-160153
http://www.banggood.com/Wholesale-USB-2_0-To-RJ45-Lan-Network-Ethernet-Adapter-100-1000Mbps-MAC-PC-Win7-32-64-Bit-p-55314.html
http://chinaprices.us/ hier kun je in veel chinese winkels zoeken.
Alleen welke werkt met een bepaalde ubuntu versie, dat moet je uitzoeken.

[Graag geen drie posts achter elkaar plaatsten. Hiervoor is de edit () knop. Bij voorbaat dank.]
« Laatst bewerkt op: 2013/10/03, 19:08:26 door TopGear »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Als die ouwe flaptop geen ingebouwde draadloze kaart heeft, dan kun je voor een tientje het volgende ding kopen: http://www.mycom.nl/netwerk-telefonie/netwerk/netwerkkaarten-adapters/5569/icidu-usb-adapter-150n
Dit model werkt uit-de-doos in de Ubuntufamilie, dus daar hoef je niks voor te doen.

Prik 'm in de flap, verbind met een draadloos netwerk (heb je er zelf geen: loop even een McDonalds-restaurant binnen of zo, die hebben een gratis openbaar draadloos netwerk) en haal zo de updates binnen (en ook de ontbrekende Nederlandse taalpakketten).

Werk dan gelijk ook even dit direct-doen-lijstje af, dat speciaal is geschreven voor Xubuntu: https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu

Moet lukken zo!  :)

Let overigens wel op de minimale systeemeisen, met name op de minimale omvang van het RAM-geheugen: https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu#TOC-De-systeemeisen

Voldoet je flappie daar niet aan, kijk dan eens naar lichtere alternatieven:
https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies
« Laatst bewerkt op: 2013/10/03, 19:21:53 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Mogelijk heb ik nog ergens een PCMCIA kaartje liggen, maar het kan zijn, dat het een 1MB kaart is.
Mocht je interesse hebben, dan kan je deze komen halen .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Allen bedankt voor de tips en de links.
Draadloos internet heb ik niet maar twee vrienden in de buurt wel, dus mogelijkheden te over.

De installatie van XUbuntu ging tergend langzaam, heeft drie uren geduurd, en leek geslaagd, tot... bij het opnieuw opstarten.
Daar blijft de PC hangen in het blauwe opstartscherm.

Dus ga ik de raad van Jan eens opvolgen en  lubuntu of bodhi linux proberen.
Is wel logischer omdat het bakje maar 125Mb RAM heeft en een HD van 15 Gb.

Ondertussen vond ik langs de zijkant nog een vrouwelijke stekker van een V.90 modem.
Maar de opties van Pjotr en Jan om met via de USB of draadloos te werken vind ik een betere optie.

Dus: Vanavond een poging om  lubuntu of bodhi linux in het oude bakje draaiend te krijgen.

Nogmaals bedankt voor jullie goede raad en overvloedige tips.
Rudy

@Pjotr: Kleine kanttekening: de TS heeft 12.04.1 binnengehaald. Óf McDonalds gaat niet blij zijn met zoveel updates over hun netwerk óf het zal verrekte langzaam gaan...

@Rudy: Bodhi Linux kan ik absoluut aanbevelen! Ik heb hier een oude laptop die zeker geen betere specs heeft dan de jouwne en Bodhi draait er heerlijk vloeiend en stabiel op. Plus 5 jaar ondersteuning, net als Xubuntu en Bodhi is makkelijk te personaliseren :)

Dag allemaal,
door het wijzigen van mijn mailadres in mijn profiel kon ik niet meer op het forum komen. Daarom heb ik een account moeten maken met een andere mail-adres. (dus: Rudy A M = Rudy Martens).
(Zal op het forum wel een administrator zoeken om de overbodige accounts op te ruimen.)

De installatie van Xubuntu ging tergend langzaam (tegen de 3 uren).
Deze versie bleeft echter bij het opstarten hangen op het blauwe opstartscherm.
Tweede poging gedaan en Lubuntu geinstalleerd. Dat ging al eens stuk vlotter maar tegen het einde van de installatie gooide het oude bakje te vroeg de CD eruit.
Vandaag doe ik een poging met Bodhi 2.4.0-32
(Hopelijk is de CD/DVD drive niet defect...)

Ondertussen heb ik via internet zo'n USB- wifi adapter besteld (+-10 Euro)
USB TP-LINK TL-WN721N  omdat die volgens de specificatie ook onder Linux werkt.
(Heb hier twee buren/vrienden waar ik via hun wifi de updates mag gaan downloaden).

Dus vandaag Bodhi linux trachten te installeren. Ik meld het resultaat wel.

groeten,
Rudy



Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/05, 13:28:33 »
Als ik de specificaties check van je Toshiba S1800-400, dan stond er origineel Microsoft Windows® Millennium op. Zodat die dan ongeveer 13 jaar oud is. Als die nog de originele DVD-ROM speler heeft, zou het best kunnen dat deze niet (goed) meer functioneert. Had je eventueel al geprobeerd de lens van de DVD-ROM speler schoon te maken?

Ook de harddisk zou aan het einde van zijn levensduur kunnen zitten. Die zou je kunnen proberen te checken via applicatie Disk Utility. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/05, 14:34:26 »
@Jolo:
Ja er zijn nog originele Toshiba Windows ME diskettes bij (in Nl Fr en Engels).
En ja het is nog de originele CD/DVD speler. Ik heb de LED gekuist met een niet pluizende doekje met wat W5 (Lidl) en goed laten uitdrogen.
Je hebt inderdaad gelijk dat die niet goed meer werkt. Ik deed ook nog een poging om Lubuntu geladen te krijgen en hij blijft hangen bij het laden van de Python 3xx stdlib... (hij doet 3 pogingen, zegt dan dat het bestand corrupt is, en om het over te slaan... wat natuurlijk niet kan voor een Linux installatie.)

Het zou de eerste maal zijn dat ik een "oude bak" niet aan de praat krijg met een Linuxversie.
Dus toch nog laatste poging een bootable USB stick maken en als dat niet lukt dan zal het de schroothoop worden.
Krijg ik hem werkende onder een Linuxversie dan zal ik zeker je raad volgen om de HD te controleren.



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/05, 15:11:16 »
[Offtopic]
Hier ben ik bezig met een Satalite Pro 4600, deze is ooit geleverd met Win-98 !
Vanmorgen 128MB extra er in gestopt (nu 256MB), een Wifi print (had er nog 2) en een HD van 20GB.......
Installeren met de live CD wil niet, ga ik het met de alternate proberen (Lubuntu 13.10) .......
[/Offtopic]
Gebruik jij wel de Alternate, of de Live CD ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/05, 16:04:40 »
Voor een grafische Lubuntu 12.04 installatie is eigenlijk 256 MB werkgeheugen aan te raden. Maar als je de harddisk vooraf wilt kunnen checken met Disk Utility, heb je dus wel de desktop Lubuntu cd nodig. Waarschijnlijk kun je beter de door Vistaus geadviseerde Bodhi Linux proberen.

Booten vanaf een usb-stick gaat met je Toshiba S1800-400 waarschijnlijk niet lukken. Bij mijn weten kon dat pas vanaf USB 2.0 computers. Maar evengoed zou je deze hyperlink nog kunnen checken How Do I Get My Toshiba to Boot From a USB? Indien booten van af USB niet wordt ondersteund door het BIOS, zou je nog wel deze hyperlink kunnen checken Boot from USB without BIOS Support via PLoP CD.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/05, 20:02:41 »
Heb je Bodhi nu al geprobeerd? Zoals ik al zei: op een laptop met ongeveer dezelfde specs als de jouwne draait Bodhi hier als een tierelier.

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/06, 10:53:27 »
@Ron: Van Xubuntu heb ik getest met beiden. Van Lubuntu had enkel de live CD zal eens een alternate versie branden om te testen.
@Jolo: Bedankt voor de link. Er zit inderdaad in de bios enkel de mogelijkheid om op te starten via CD rom, HD of Floppy. Dus weer een mogelijkheid extra.
En ja die 125Mb ram is echt wel weinig.
@Vistaus: De CD met  Bodhi Linux (32 bit) wil niet werken. Hij begint wel op te starten maar na een tijdje valt hij stil.

Omdat de HD door de stilgevallen versies nu een puinhoop van partities bevattte, heb ik de gok gedaan om terug een zuivere installatie met die oude Windows ME te  doen.
(Had ondertussen nog enkele andere Linux versies geprobeert, Puppy, Mint...).
Die is gelukt en nu heb ik dus terug 1 grote ouderwetse Windows partitie. De HD heeft nu terug zijn 14-15Gb ruimte.

Ik geeft het dus nog niet op.
Vandaag ten laatste morgen test ik verder met jullie tips.
Bedankt voor het delen van jullie ervaring en kennis!
Rudy

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/06, 11:06:19 »
@Rudy: Dat komt denk ik omdat je de verkeerde CD van Bodhi hebt. Je moet de non-PAE-versie hebben van de download-pagina.
Deze dus: http://sourceforge.net/projects/bodhilinux/files/2.4.0/bodhi-2.4.0-nonpae-32.iso/download

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/06, 13:46:50 »
@Vistaus: Ja ik had de verkeerde versie. maar zal nu de juiste downloaden en uittesten.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/06, 14:03:40 »
... nog een tip als je kiest voor een Linux-versie die met apt werkt - verwijder meteen na de installatie het volgende:
sudo apt-get remove apt-xapian-indexHet indexeren maakte bij mijn 128MB-RAM notebook het werken vrijwel onmogelijk.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/06, 20:32:52 »
@HarzG: Leuke tip, maar "elke distro met apt"? Bodhi heeft ook standaard apt maar geen apt-xapian-index.


Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/06, 22:55:09 »
Bedankt voor de informatie Vistaus. Nog niet zo lang geleden was die er standaard aan boord bij Bodhi.
2 vragen: a. is het "ontbreken" van de xapian-index nieuw in versie 2.4x en b. is dat zowel voor de "gewone" als ook voor de nonPAE-versie zo?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #21 Gepost op: 2013/10/07, 00:52:58 »
a. Voor zover ik me herinner: ja.
b. Ik heb geen idee of het ook op de PAE-versie ontbreekt, ik heb op dit moment alleen de non-PAE-versie.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #22 Gepost op: 2013/10/07, 17:05:00 »
a. Voor zover ik me herinner: ja.
b. Ik heb geen idee of het ook op de PAE-versie ontbreekt, ik heb op dit moment alleen de non-PAE-versie.
... zie bijlage.
De xapian-index zit "vanaf fabriek" ook in de actuele versie Bodhi 2.4.0 nonPAE.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #23 Gepost op: 2013/10/07, 20:20:44 »
Dat is dan vreemd want ik heb een schone installatie van Bodhi 2.4.0 en zoals je zag in mijn screenshot niet aanwezig.

Nuja, ben benieuwd of het Rudy inmiddels gelukt is :)

Re: Xubuntu installeren zonder ethernetkaar maar via serieel of parallelpoort
« Reactie #24 Gepost op: 2013/10/07, 20:50:47 »
@Johan van het Ubuntu forum:
Bedankt voor het terug op punt stellen van mijn account.

@Vistaus:
Neen het is nog niet gelukt.
Ik heb hier ondertussen al een hele versie Linux ISO versies uitgetest Mint, Puppy, Bodhi, Antix...
Maar allen lopen ze na een tijd vast, zelfs als ik Bodhi "life" (PAE-versie) wou opstarten.

Mijn vermoeden is dat het hier toch een specifiek probleem voor die Toshiba Satellite laptop is.
Met de Bodhi en Antix versies ga ik deze avond nog eens een poging wagen.

Ik geef het dus nog niet op.
groeten,
Rudy
« Laatst bewerkt op: 2013/10/07, 20:52:49 door Rudy Martens »