Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Introductiecursus Ubuntu  (gelezen 5280 keer)

Offline Drummies

  • Lid
Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/06/14, 10:46:40 »

Op de gegeven link staat een copyright vermelding, ik dacht dat dit betekende dat het niet open was.. :
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Auteursrechtelijke informatie:, even doorlezen zit een bepaalde restrictie aangekoppeld
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/pr01s05.html
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2009/06/14, 10:54:32 »

Op de gegeven link staat een copyright vermelding, ik dacht dat dit betekende dat het niet open was.. :
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Auteursrechtelijke informatie:, even doorlezen zit een bepaalde restrictie aangekoppeld
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/pr01s05.html
Dat had ik verkeerd gedacht dus.   :)

Maar goed,  er hoeft niks meer gemaakt te worden want zoals Jan aangeeft komt er een webbased cursus voor gebruik in klassituaties. Ideaal lijkt me.  :D

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2009/06/14, 10:55:40 »
Citaatje:

Citaat
Deze bestaande cursus is volgens mij vooral gericht op zelfstudie, en is daarom in de toepassing zoals hier gewenst niet direct één op één inzetbaar. Verder vind ik dat er een aantal inhoudelijke tekortkomingen aan zitten. Daarom heb ik gekozen voor een iets andere opzet. Deze is voor een groot deel uitwisselbaar met het document van de Ubuntu Desktop Course, die, zoals in het voorstel gemeld, dan ook als uitgangspunt kan worden genomen. Toch is het vertalen en maken van Nederlandstalige screenshots een hele berg werk. Dus als er mensen willen helpen, meld dat dan even!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de verdere uitwerking en jouw standpunten in deze discussie weinig zicht krijg hoe je het materiaal wilt gebruiken, anders dan als algemene inspiratiebron. Je schuift het heel snel opzij als niet geschikt en dat is simpelweg onjuist. Het materiaal is prima geschikt voor klassituaties. Dat heb ik met mijn opmerkingen naar voren willen brengen. Dus ja, ik heb jouw reactie wel gelezen.

Ten aanzien van het materiaal van Machteld staat het volgende op de site:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/pr01s05.html

Citaat
© 2007-2008 Machtelt Garrels.
Het is eenieder toegestaan exemplaren van dit licentiedocument te kopiëren en te verspreiden, volgens de voorwaarden vermeld in de GNU Free Documentation License, versie 1.2 of hoger, gepubliceerd door de Free Software Foundation. Een kopie van deze tekst vind je in Bijlage D, GNU Free Documentation License. Enkel de Engelse tekst is officieel geldig. Een vertaling van de tekst kan je vinden op http://nl.wikisource.org/wiki/Nederlandstalige_tekst_van_de_GNU_Vrije_Documentatie_Licentie.
De auteur en uitgever hebben hun uiterste best gedaan om accurate informatie te verzamelen en aan te bieden. Echter de informatie in deze handleiding wordt aangeboden zonder garantie, noch expliciet noch impliciet. Noch de auteur, noch de uitgever, noch enige verdeler is verantwoordelijk voor enige schade toegebracht, al dan niet vermeend, direct of indirect, door deze documentatie.
De logo's, handelsmerken en symbolen die in dit document gebruikt worden, zijn eigendom van de respectievelijke eigenaars.

Ook met open content licenties blijven de rechten van de oorspronkelijke auteur behouden.

Zoals ook andere deelnemers in dit draadje duidelijk willen maken, er ligt voldoende open, gratis en aanpasbaar materiaal, didactisch verantwoord, waarbij een groepje zich alleen bezig hoeft te houden met het maken van lesinstructies voor de docenten. Het vertalen van de UDC in het Nederlands vereist iets meer werk, maar dan sluit je wel aan bij de kwaliteitsborging van de training community. Lijkt mij een zinvoller besteding van schaarse tijd. Het staat bij mij op het wensenlijstje.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2009/06/14, 11:15:46 »
Er zijn natuurlijk allerlei argumenten te bedenken waarom we het ene wel en het andere niet kunnen of willen gebruiken.

Wat we in ieder geval nodig hebben is fysiek lesmateriaal.

Nou kun je van alles gaan kopiëren en plakken, printen en bundelen, een leuk voor- en achterkantje ontwerpen etc, maar er ligt al een fantastisch boek "Basiscursus Ubuntu" op de plank. Geld kost het altijd..   ;)  Ik heb het dus niet over de inhoudelijke kwaliteit van het materiaal van Pjotr en Machteld!

Voor de vrijwillige docenten kun je de Ubuntu Desktop Course ernaast leggen..

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2009/06/14, 11:21:49 »
Citaatje:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de verdere uitwerking en jouw standpunten in deze discussie weinig zicht krijg hoe je het materiaal wilt gebruiken, anders dan als algemene inspiratiebron. Je schuift het heel snel opzij als niet geschikt en dat is simpelweg onjuist. Het materiaal is prima geschikt voor klassituaties. Dat heb ik met mijn opmerkingen naar voren willen brengen. Dus ja, ik heb jouw reactie wel gelezen.

Ik had het idee dat het materiaal zoveel mogelijk gebruikt zou moeten worden, maar daar het in Engels was grotendeels opnieuw gemaakt zou moeten worden.

Verder had ik in de opzet gekozen voor een andere volgorde van het behandelen van bepaalde onderwerpen, en het weglaten van een aantal onderdelen om de cursus meer praktisch te maken. Theorie over open-source e.d. allemaal weggelaten, openoffice database etc. weggelaten, focus op basissoftware die iedereen gebruikt. Daarnaast vrij snel in de cursus een hele bijeenkomst gericht op het zelf leren oplossen van problemen met behulp van community, google etc. Verder niet bang zijn om ook in zo'n cursus mensen basisbeginselen van command line bij te brengen, dat gebeurt in de desktopcourse volgens mij ook niet, en is toch wel belangrijk vind ik. Al is het maar om onder begeleiding de angst voor de command line een beetje weg te nemen.
Tot slot al het materiaal integreren aan de hand van één effectief leermodel:

1 Bespreken eerder zelfstandig thuis uitgevoerde oefen opdrachten
2 Theorie presentatie: welke kennis is er nodig (om een taak uit te voeren)
4 Docent doet het voor
5 Zelf uitvoeren taken onder begeleiding docent
6 Feedback door docent
7 Toepassen geleerde buiten lessituatie

Maar goed, weinig zin om hier verder over te discussiëren lijkt me..

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2009/06/14, 11:31:01 »
Maar goed, weinig zin om hier verder over te discussiëren lijkt me..

Discussie lijkt me altijd zinvol. Het is altijd een vraagstuk welke informatie je aan beginnende overstappers moet verschaffen en wat juist niet. De training community heeft een eigen mailing list en het heeft zeker zin je daar voor aan te melden met deze punten. Ik denk dat de UDC op punten zeker verbetering behoeft, maar dan heb je dat op een centrale plek.

Enne... uitkijken met de term 'één effectief leermodel'. Dan roep je volgens mij een fellere discussie op dan bij de oude 'flame wars' of bij de vraag 'welke distributie is beter'.  :D Daar zijn al hele generaties onderwijsvernieuwers over heen gegaan.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2009/06/14, 11:32:59 »
Ik wou alleen aangeven dat het handig is om bij een cursus al het materiaal te integreren in één leermodel. Ik heb niet willen beweren dat er één leermodel de beste is oid.

Re: Introductiecursus Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2009/06/14, 11:53:54 »
Dit is trouwens ook een grappige en praktische insteek:

The Ubuntu Applications book
http://www.freesoftwaremagazine.com/books/ubuntu_applications

Nog wel 'work in progress'