Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] error: out of partition; grub rescue  (gelezen 1181 keer)

Offline puntkomma

  • Lid
[OPGELOST] error: out of partition; grub rescue
« Gepost op: 2011/07/31, 11:20:04 »
Hallo,

Gisteravond was ik een beetje aan het prutsen met mijn pc met ubuntu 10.04, waarbij ik uiteindelijk per ongeluk dev/sda1 heb overgeschreven met de inhoud van een cdrom. Mijn pc deed niks meer en ik heb hem met de power knop uit moeten zetten, toen ik hem weer opstartte kreeg ik het volgende te zien:

error: unknown filesystem
grub rescue>

Inmiddels ben ik erachter dat dev/sda1 mijn linux partitie was en ik heb de partitie hersteld, maar datgene wat er hoort te staan is dus nog altijd overgeschreven met de inhoud van de cd-rom. Ik krijg nu een andere foutmelding te zien, namelijk:

error: out of partition
grub rescue>

Ik heb geprobeerd grub te (her)installeren vanaf de live CD op onderstaande manier, maar nog niet met succes.
http://www.dedoimedo.com/computers/grub-2.html#mozTocId842078
maar hieronder hoe het fout gaat
root@ubuntu:~# mount /dev/sda1 /mnt
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on dev/sda1
missing codepage or herlper program or other error.

Er staan enkele bestanden op mijn pc die ik liever niet kwijt wil, aangezien hier niks aan is gebeurd moet dat wel lukken, maar is er ook een manier om mijn hele pc te herstellen?

Alvast bedankt voor jullie aandacht voor deze oen. Alle hulp is welkom.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/01, 10:32:20 door Brumm3l »

Re: error: out of partition; grub rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/31, 11:36:06 »
Kijk eerst met Gparted, staat op de Ubuntu live cd, hoe de partities eruit zien op je harde schijf, bijv. sda1 = ext4 sda2 = swap etc.
Kan je dat hier vermelden?

Verder, als je de Knoppix live cd kan downloaden en op een cd kan zetten. Hier staat het programma testdisk op, op de Ubuntu live cd helaas niet. Dit programma kan je partitie tabellen herstellen. Verder zit het programma photorec erop, hiermee kan je verloren bestanden terug halen zolang de partitie niet overschreven is.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: error: out of partition; grub rescue
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/31, 11:43:55 »
Puntkomma,

Ik vrees ervoor dat het een her-installatie wordt.
Als je het voor mekaar gekregen om /dev/sda1, je root-partitie, te overschrijven met de in de inhoud van een CD-Rom.

Mocht het zijn dat je home-partitie op een ander partitie staat, vb /dev/sda5, dan staan hier de bestanden die je zocht.
Bekijk eerst alles vanaf een de LiveCD hoe, wat en waar zit.

Als je dan her-installeer, kies dan voor de manuele indeling.
Kies dan bij het aankoppelen dat /dev/sda1 je root-partitie op /  + formatteren.
En dan /dev/sda5 als je home-partitie op /home en NIET formatteren.

Maak voor zekerheid een BackUp, via de LiveCD gaat dat prima.
Had je geen apparte home-partitie.... dan vrees ik dat je alles kwijt ben.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline puntkomma

  • Lid
Re: error: out of partition; grub rescue
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/31, 12:25:22 »
Ik heb helaas geen aparte home partitie, al zal ik dat bij een herinstallatie natuurlijk veranderen.

Gparted zegt:
/dev/sda1 ext4 143.30 GiB
/dev/sda2 extended 5.75 GiB
/dev/sda5 linux-swap 5.75 GiB

Ik had de partitie dus inderdaad hersteld met testdisk. Had wel iets over photorec gelezen, ik zal daar nog even naar kijken.


edit: Ik probeer nu de bestanden die ik wil bewaren met photorec terug te halen, dit is nogal een traag proces, maar ik hoop dat het lukt.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/31, 13:09:39 door puntkomma »

Offline aartje

  • Lid
Re: error: out of partition; grub rescue
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/31, 13:26:00 »
Ik heb helaas geen aparte home partitie, al zal ik dat bij een herinstallatie natuurlijk veranderen.

Gparted zegt:
/dev/sda1 ext4 143.30 GiB
/dev/sda2 extended 5.75 GiB
/dev/sda5 linux-swap 5.75 GiB

Ik had de partitie dus inderdaad hersteld met testdisk. Had wel iets over photorec gelezen, ik zal daar nog even naar kijken.


edit: Ik probeer nu de bestanden die ik wil bewaren met photorec terug te halen, dit is nogal een traag proces, maar ik hoop dat het lukt.
Als ik jou was, zou ik de indeling als volgt maken:
/dev/sda1 (primair, ext4) 30 Gb
/dev/sda2(?) (extended) de rest
/dev/sda3(?) (logisch, ext4) /home 30 Gb
/dev/sda5(?) (logisch,swap) swap 6Gb
/dev/sda(?) (logisch, ext4) /data de rest van de extended

Offline puntkomma

  • Lid
Re: error: out of partition; grub rescue
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/31, 17:02:13 »
Enkele bestanden heb ik terug kunnen vinden met behulp van photorec vanaf de liveCD. Ubuntu 11.04 staat inmiddels geïnstalleerd, nu maar weer wat programma's installeren.

Trouwens toch verbazend dat ik met 1 commando mijn hele pc kan ruïneren, ik zal voortaan iets voorzichtiger zijn als ik met dingen bezig ga waarvan ik niet zoveel verstand heb ;)

Bedankt voor jullie hulp!