Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goede lichtgewicht email client  (gelezen 1153 keer)

Offline MKe

  • Lid
Goede lichtgewicht email client
« Gepost op: 2014/01/14, 19:35:54 »
Ik ben op zoek naar een goede, lichtgewicht email client. Het moet gaan draaien in een lichtgewicht blokkendoos systeem (i3wm) en ik wil er graag mijn hotmail- en gmail accounts mee lezen en mail versturen. Verder hoeft het niets te doen. Een programma als Thunderbird is al te uitgebreid naar mijn smaak.
Ik heb al een aantal geprobeerd.
Allereerst ben ik bezig geweest met console-based clients. Dit past het beste in i3wm en volgens mij kan het niet veel lichter.
- Alpine: was goed te configureren en het was gemakkelijk om email binnen te halen en te versturen, maar de editor beviel me niet en het was om een of andere reden erg traag met het binnenhalen van de mail. De editor (pico?) zet harde linefeeds in regels waardoor mailtjes er raar uitzagen bij de ontvanger.
- Mutt: blijkbaar de beste console-based client, maar ik begreep het niet. Verschillende tutorials gezien, maar ik kreeg uiteindelijk alleen gmail aan de praat en versturen werte nog niet eens. Ik heb ook nergens een voorbeeld gezien hoe ik met hotmail zou kunnen werken en ben er toen maar mee opgehouden.

Grafische programma's:
- Trojita: Ziet er veelbelovend uit, maar werkt alleen met IMAP. Dit betekent volgens mij dat het niet gaat werken met hotmail, die alleen maar pop3 zou ondersteunen.
- Geary: Deze gebruik ik op dit moment. Is zeer snel en licht en ook erg eenvoudig. Hotmail en gmail waren gemakkelijk te configureren. Leunt wel erg op Gnome en verschillende iconen in de interface werken niet. Een ander probleem is dat de interface alleen werkt in full screen. In een tiling windowsmanager als i3 is dit soms lastig.

Heeft iemand nog suggesties?

Re: Goede lichtgewicht email client
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/14, 20:23:22 »
Geary leunt veel op GNOME? Geary leunt erg weinig op GNOME want het is geschreven in Vala i.p.v. GTK en gebruikt dus de Vala-libs.

Als webbased ook meetelt, ik (en mijn moeder op haar computer) gebruik momenteel Alto Mail. Die is erg licht en werkt erg fijn en gemakkelijk. Je logt 1 keer in met bijv. je GMail-account en daarna kun je ook andere accounts toevoegen: https://altomail.com/

De enige andere lichte, lokaal, naast Geary die *ik* me kan bedenken is wat Buzzin al noemt: Claws Mail.

Offline MKe

  • Lid
Re: Goede lichtgewicht email client
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/14, 21:14:50 »
Bedankt, ik ga claws proberen. Moet ff uitzoeken hoe ik het moet configureren, want in eerste instantie wil hij mijn hotmail niet slikken.

Vistaus. Ze profileren zich "een beetje voor Gnome only" en het ontwerp intergreert ook goed in Gnome. Daarom ging ik ervan uit dat zich baseren op Gnome. Bedankt voor de correctie.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Goede lichtgewicht email client
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/15, 08:48:51 »
Zelf gebruik ik claws email, omdat ik ook niet alle extra's wil van veel mailclients.
Standaard rendert ie soms niet eens HTML mails :)
Makkelijk aangezet overigens.
Weet niet hoe licht het programma is, maar werkt lekkerder als veel anderen (maar dat is mijn mening)
Je zou ook nog voor Sylpheed kunnen gaan. Dat is het project waaruit Claws ontstaan is.
Sylpheed heeft minder opties maar zou daardoor net iets lichter kunnen zijn. Maar echt veel zal het niet uitmaken.