Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partimage  (gelezen 1088 keer)

12know

  • Gast
partimage
« Gepost op: 2007/12/24, 15:02:13 »
ik probeer van mijn ubuntu systeem een image te maken en gebruik hiervoor partimage.

Hiervoor gebruik ik tevens een externe hd. Alles lijkt goed te gaan maar na verloop van tijd stopt alles en verschijnen allerlei meldingen door elkaar heen. Ik heb de meldingen niet, kon er ook niet veel van maken. Na een reboot alles weer normaal, maar mijn image is niet af.
Voor ik nu verder ga met prutsen even een vraagje. Die schijf waar de back-up op moet komen is FAT geformatteerd, kan dit er mee te maken hebben daar deze dus geen grote files support heeft.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
partimage
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/24, 15:07:26 »
Dat kan zeker kloppen.
Op een FAT bestandssysteem kunnen geen bestanden staan die groter zijn dan 3 of 4 GB of iets dergelijks.
Je kan die schijf dus beter formatteren als ext3.

Draai je trouwens wel vanaf een live cd als je die image wil maken? Een image maken van een draaiend systeem kan ook voor problemen zorgen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
partimage
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/24, 15:19:19 »
Citaat van: Johanvd
Een image maken van een draaiend systeem kan ook voor problemen zorgen.
kan ?
dat geeft problemen, gegarandeerd :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ramana

  • Lid
partimage
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/24, 16:27:03 »
Als je meerdere systemen op je hd hebt staan kan je met de een een image maken van de andere (zo heb ik op de eerste partitie Gustsy staan en op de tweede Hardy).

Heb je dat niet, dan is een live-cd een goede oplossing Een heel handige is Pmagic (is snel, grafisch, heeft een handig mount tooltje en Partimage aan boord)

12know

  • Gast
partimage
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/25, 14:47:05 »
Is opgelost, heb ruimte gemaakt op tweede hd (ext3) en zo een image gemaakt van mijn werkend systeem en gerestored, alles werkt.

Hiervoor een Fat geformatteerde schijf gebruiken werkt dus niet!

Nog wel het volgende probleem.

Heb mijn /home dus op een nieuwe partitie gezet (hdb5), en deze wat groter gemaakt. Nu heeft die de image teruggezet maar gebruikt niet de volledige partitie, mijn image is ca 20 gig en ik heb nu ruimte gemaakt van 30 gig met qparted en ext3 geformatteerd. Ik zal hem moeten resizen denk ik. Wel al googelend wat gevonden maar kan iemand me verder op weg helpen. Heb geen zin om het te verprutsten.

Als dit allemaal gelukt is heb ik mijn goed werkende systeem gemigreerd naar hdb, en ben ik van plan om mijn hda op te knappen daar deze in de loop der jaren een rommeltje is geworden en zal daar dan Gutsy installeren. Maar wil mijn goed werkende dapper voorlopig wel behouden.

bvd

Marius

PS:

Nog even voor de duidelijkheid:
Met qparted o.a. de volgende uitvoer:
....
hdb5 30 GB /home
.....

df -h geeft:
/dev/hdb1              19G  4,2G   13G  25% /
varrun                506M  144K  506M   1% /var/run
varlock               506M  4,0K  506M   1% /var/lock
udev                  506M  172K  506M   1% /dev
devshm                506M     0  506M   0% /dev/shm
lrm                   506M   19M  488M   4% /lib/modules/2.6.15-29-386/volatile
/dev/hdb5              20G   18G  1,5G  93% /home

Dus /dev/hdb5 is 30 GB maar het systeem geeft maar 20 GB. Qparted geeft overigens geen lege ruimte aan op de partitie, je zou daar zeggen dat het klopt.