Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: L2TP IPSec VPN met PSK  (gelezen 2621 keer)

L2TP IPSec VPN met PSK
« Gepost op: 2011/01/24, 22:55:12 »
Ik wil verbinding maken met mijn werk vanuit Ubuntu Lucid.

Ik heb Shrew Soft VPN Access Manager geïnstalleerd maar ik krijg de instellingen niet goed.

Ik wil hier verbinden met een windows server (2003).

Ik heb de PSK en het serveradres en een handleiding voor windows xp. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar in Ubuntu.

Weet iemand hier raad mee?

Re: L2TP IPSec VPN met PSK
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/25, 11:56:48 »
Niet zeker of dit helemaal is wat je zoekt. Maar ik heb vorig jaar voor mn iphone en macbook een vpn server opgezet. L2TP over IPsec. De uitwerking/tutorial daarvan heb ik op mn blog gezet. Wellicht is het nuttig voor jou. Wel in het engels overigens:

http://www.bybacon.com/2010/08/28/l2tp-ipsec-vpn-ubuntu-10-04-server-maciphone-clients/

maar dit is wel om Ubuntu als server ingesteld te hebben. L2TP op ubuntu is ook nogal omslachtig. Ik heb het toen gebruikt omdat ik wilde weten hoe het werkte en dat ik geen extra software hoefde te installeren op mn clients. in dit geval mac en iphone. Wellicht ben je beter af om een openvpn oplossing te installeren op de windows machine. Dat is een stuk makkelijker communiceren met Linux machines. Aangezien dat hele l2tp toch wel echt een windows ding is. Verder gebruikt het ook nogal wat poorten. Dus als je het wil gebruiken onderweg en het netwerk waar je inzit heeft een outgoing firewall dan zal het negen van de tien keer niet gaan werken.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/25, 12:00:33 door karlhungus »

Re: L2TP IPSec VPN met PSK
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/25, 12:09:34 »
Helaas is dit niet wat ik zoek. Mooie handleiding is het wel overigens.

Ik zoek eigenlijk een manier om ubuntu als client te gebruiken om in te loggen op een windows 2003 server.

Mijn zoektocht op het net heeft tot nu toe niets opgeleverd.

Ik hoop eigenlijk met de software die ik geïnstalleerd heb een verbinding te kunnen maken maar ik begrijp niet zo goed hoe ik het moet instellen. Allemaal termen die me niet zoveel zeggen. Het zou ook kunnen dat het simpelweg niet mogelijk is om dit tot stand te brengen. Dan verneem ik dat ook graag.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: L2TP IPSec VPN met PSK
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/25, 12:17:46 »
Inhoudelijk weet ik niet echt een antwoord. Maar ik weet wel dat je in Ubuntu een VPN verbinding kunt maken met NetworkManager (rechts bovenin) of System -> Preferences -> Network Connections. Op het tabblad VPN kun je dan een nieuwe verbinding instellen. Soms moet je voor een bepaald type VPN een extra pakket installeren.
Zo heb je de pakketten network-manager-pptp en network-manager-openvpn.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt..
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: L2TP IPSec VPN met PSK
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/25, 13:05:10 »
Ik heb alle gnome network-manager pakketten geprobeerd maar zie nergens de optie om een PreSharedKey in te vullen.

In Shrew Soft VPN Access Manager kan ik wel een PSK invullen. Helaas kom ik daar niet verder met andere instellingen omdat ik de protocollen niet snap.

Hier is de handleiding voor VPN op windows xp:

http://dl.dropbox.com/u/6625273/VPN%20on%20laptops%20Windows%20XP%20NLD_forum.doc

De PSK heb ik eruit gehaald.

Re: L2TP IPSec VPN met PSK
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/25, 15:22:28 »
ik moest er naar zoeken, maar op mijn l2tp over Ipsec met PSK te testen heb ik destijds een client geinstalleerd. Was niet helemaal een topper maar het werkte wel. Hij is wat quick en dirty in elkaar gezet en wilde hem nog compleet vertalen naar het engels. Aangezien hier een duits tintje aanzit.

http://bybacon.com/storage/VPN_L2TP_IPsec_with_PSK.tar.gz

Zoals je kunt zien in de install.sh worden er wat zaken installeerd en een aantal configs plaatst zodat je ubuntu client geconfigged wordt voor het gebruik van l2tp ipsec met psk. Niet ideaal ik weet het, maar het was het beste wat ik destijds kon vinden en het werkte. Zowel op mn 9.10 als 10.04 client. Inmiddels ben ik geswitched naar OpenVPN voor linux clients want dat is een stuk minder gehannes.

wellicht kun je er wat mee.