Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: all-in-one pc  (gelezen 4525 keer)

Offline Trudi

  • Lid
all-in-one pc
« Gepost op: 2013/01/05, 14:18:13 »
Gaag wil ik alle Ubunteros die een nieuwe pc zoeken wijzen op de Sable Complete van Sysytem76.
Wat een prachtig apparaat is dat!
Met 12.10 geleverd heb ik er van alles aan gehangen en alles werkt werkelijk 'out-of-the-box' en zo razend snel, dat ik denk dat ze bij System76 hopen de concurrentie met de Mac's gemakkelijk aan kunnen. Dit is waar alle Linux-gebruikers in de beginjaren van droomden. https://www.system76.com/desktops/

Levering is snel, al komt er aan de deur natuurlijk wel een bonnetje voor de invoerrechten bij (circa €185,-)  Nou ja, mocht iemand met z'n eindejaar in de maag zitten (ha-ha) dit is een mooie kans om 2013 genietend door te brengen.

Re: all-in-one pc
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/05, 14:54:16 »
Ziet er idd goed uit.
De volgende keer vragen of ze Sample computer op de doos willen zetten en de prijs op $467.- houden scheelt weer wat invoerrechten...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: all-in-one pc
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/05, 14:56:33 »
Dat is zeer zeker een heel mooi ding; alleen de prijs ...... 800 $ + dan nog eens 180 € invoerrechten (als ik dat mag aannemen), dan zit je niet zo gek ver af  van een Mac.

Zonder die verdraaide invoerrechten zou ik er zeer zeker voor gaan ; leuke spec's  :P

Zouden ze die pc hier niet in de Benelux te koop aanbieden ?

[Mod edit: even je taalgebruik wat opgeschoond.]
« Laatst bewerkt op: 2013/01/05, 15:02:56 door TopGear »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: all-in-one pc
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/05, 16:52:01 »
Dat is zeer zeker een heel mooi ding; alleen de prijs ...... 800 $ + dan nog eens 180 € invoerrechten (als ik dat mag aannemen), dan zit je niet zo gek ver af  van een Mac.

800 dollar is toch nog altijd 'slechts' €600 de dag van vandaag. Waar vind U die prijs van €180 invoerrechten? Ik kan die namelijk nergens terugvinden? Wel kan ik terugvinden dat ze geen belastingen vragen, dus dat die aan de douane moet betaald worden. Maar 21% (in België) erbij kom ik nog altijd maar aan €726, dat vind ik nog een heel mooie prijs voor zo'n all-in-one.

Re: all-in-one pc
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/05, 20:08:16 »
Ik heb nog nooit last gehad van invoerrechten en ik heb al diverse malen dingen besteld uit China, Amerika, Engeland enzo.

Re: all-in-one pc
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/05, 20:39:51 »
Ik bestel al vele jaren spullen in de USA en China/Japan.
Kreeg vandaag ook nog een pakje binnen, en jwel moest nu dus 52 euri bijbetalen.
Kwam omdat het niet echt duidelijk was wat erin zat en ze van mij extra zaken wilden weten (het liep nu via TNT post) en ook de rekening ervan wilde zien.
Dus dokken.
Tijdje terug kwam een pakje via dezelfde leverancier binnen met dezelfde bezorger en ik hoefde niets te betalen, had toen dus mazzel  =D

Maagoe iedereen moet in principe altijd invoerrechten betalen en 21% BTW die je normaal ook in de winkel moet betalen.

Meer info vind je hier:
http://www.postnlpakketten.nl/klantenservice/pakket-ontvangen/buitenland/
Hier staat duidelijk:
Voor welke zendingen betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten?
Voor alle commerciële zendingen die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 22,- en voor alle geschenken die een waarde vertegenwoordigen van boven de € 45,- betaalt u btw, douanerechten en inklaringskosten.

Nog meer info vind je hier:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/goederen_uit_buitenland_internetaankopen

Ik heb nog nooit last gehad van invoerrechten en ik heb al diverse malen dingen besteld uit China, Amerika, Engeland enzo.
Dan heb je altijd zaken besteld die minder kosten dan € 22,-  of geschenken ontvangen van minder dan € 45,-

Dus je kan deze pc wel bestellen en nix willen betalen maar dan moet je dus Geschenk - $ 54.-  op het pakje van de pc laten zetten.

Owja Vistaus als je nu reageert dat al je pakjes duurder waren gaan we ff een deal sluiten, ja?
Ik bestel via jouw naam en adres, je hoeft de spullen het niet naar mij te komen brengen ik haal het wel op bij je.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tom

  • Lid
Re: all-in-one pc
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/05, 20:56:03 »
En wat doe je als er een garantie geval is ,dat hele spul weer terug sturen of wat ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: all-in-one pc
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/05, 21:05:26 »
Je zou ten andere eens een simulatie moeten doen van deze PC samen te stellen; je komt met 800$ niet eens echt toe. Ik heb eens gedaan wat *ik* leuke spec's vind en dan kom ik op een heel andere prijs: 1080$ en daarbovenop de invoerrechten. Tja, let wel, ik vind het echt een super ding, maar voor dat geld heb je een echte Mac, en dan weet ik het niet zo goed hoor. Bovendien is 12.10 nu toch ook niet een regelrechte topper eh ;) het is gewoon een tussenversie. Maar vermoedelijk is 12.04 in een piep geïnstalleerd, dus daar zie ik geen problemen.

In mijn berekende prijs zit niet eens een KB noch muis, dus in feite is de prijs nog een tik hoger.



Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: all-in-one pc
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/05, 22:22:00 »
@Gandyman: Over het algemeen was minder dan 22 euro ja maar een paar waren wel duurder (1x 35 euro, 1x 296 euro en 1x ong. 380 dacht ik). Nooit iets hoeven betalen, stond ook geen 'Geschenk' op. Jammer dat je me niet gelooft...
En laat die deal maar zitten, ik wil hem best aangaan maar dat jij hier langskomt dat hoeft van mij niet dus daarom begin ik er niet aan.

Het gaat erom dat ze *steekproeven* doen en tot zover ben ik nog niet de sigaar geweest. Zoek ook maar eens op Google hoeveel mensen geen invoerrechten hebben hoeven betalen.

Re: all-in-one pc
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/06, 10:35:31 »
@Gandyman: Over het algemeen was minder dan 22 euro ja maar een paar waren wel duurder (1x 35 euro, 1x 296 euro en 1x ong. 380 dacht ik). Nooit iets hoeven betalen, stond ook geen 'Geschenk' op. Jammer dat je me niet gelooft...
Ik geloof het idd niet echt snel, en ben ook niet echt goedgelovig..  :o

Net zitten kijken en ik importeer al vanaf 1986 allerhande zaken en heb dus best wel enige ervaring dacht ik.
Vanuit dat oogpunt mag ik dus best wel zeggen dat wanneer jij niet heb hoeven betalen aan de deur of bij het ophalen je ENORM veel geluk hebt gehad, of dat er iets bij de vervoerder gruwelijk fout is gegaan, goed voor jouw maar als iemand erachter komt is die vervoerder echt het haasje.

Citaat
En laat die deal maar zitten, ik wil hem best aangaan maar dat jij hier langskomt dat hoeft van mij niet dus daarom begin ik er niet aan.
Ik laat het wel door iemand anders ophalen, geen probleem.

Citaat
Het gaat erom dat ze *steekproeven* doen en tot zover ben ik nog niet de sigaar geweest. Zoek ook maar eens op Google hoeveel mensen geen invoerrechten hebben hoeven betalen.
Fout dat doen ze dus niet.
Ieder pakket moet aangeboden worden bij de douane.
En tegenwoordig met die computers gaat het berekenen en het innen van die bedragen geheel digitaal, dus nix steekproef.

Tekst van mijn vervoerder:
Pakketten afkomstig uit landen van buiten de Europese Unie komen in het inklaringsproces terecht. Bij het inklaren word bepaald of voor het pakket douanerechten, BTW en/of andere invoerheffingen moet worden betaald.

Onlangs kwam er een pakket, van buiten de Europese Unie, voor mij binnen vervoerd met DHL wat via Duitsland naar Nederland kwam, en je raad het nooit, ook toen moest ik betalen.

Dus ja klopt helemaal, Ik geloof je niet....  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: all-in-one pc
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/06, 10:48:31 »
Nou, dan heb ik dus al die keren geluk gehad. En met mij vele anderen.

Re: all-in-one pc
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/06, 11:39:27 »
Als je dure spullen uit het buitenland laat opsturen, is het volgens mij slim om van tevoren bij de belastingdienst aan te geven dat het eraan komt, en wat het kost e.d. Dat scheelt volgens mij in de kosten die er anders worden gerekend om dat uit te zoeken. Hoe het precies zit weet ik niet, maar dat is wellicht het uitzoeken waard als je een pc uit de VS laat overkomen.

Re: all-in-one pc
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/06, 11:50:01 »
Als je dure spullen uit het buitenland laat opsturen, is het volgens mij slim om van tevoren bij de belastingdienst aan te geven dat het eraan komt, en wat het kost e.d. Dat scheelt volgens mij in de kosten die er anders worden gerekend om dat uit te zoeken. Hoe het precies zit weet ik niet, maar dat is wellicht het uitzoeken waard als je een pc uit de VS laat overkomen.

Maar nogmaals: 1 van mijn aankopen was een tablet, dat is dus in feite ook een soort computer. Die kwam uit de VS. Geen extra kosten hoeven betalen, gewoon de aankoopprijs+verzendkosten.

Re: all-in-one pc
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/06, 12:11:05 »
Citaat
Ieder pakket moet aangeboden worden bij de douane.
En tegenwoordig met die computers gaat het berekenen en het innen van die bedragen geheel digitaal, dus nix steekproef.

Mij is ooit verteld door het bedrijf waar ik dat had gekocht en dus moest bij betelen (was nederlands bedrijf die de goederen uit het buitenland laat komen en die kon ik toen bellen hoe dit nu in elkaar steekt), dat men weleens steekproeven houdt. Juist omdat het soms niet duidelijk is wat er in het pakket zit. Daarom zei ik dat dus ook.  (knip)

Steekproeven worden idd gehouden, dat klopt.
Maar dat gaat niet om het betalen, die steekproeven worden gedaan om te kijken of echt datgene in het pakje zit wat op de bon staat.
Dat heeft dus niets met de rekening te maken.
Denk bijv. eens aan imitatie spullen die niet geimporteerd mogen worden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: all-in-one pc
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/06, 12:46:35 »

Nu kan ik dit wel afschrijven, want ik had het bedrijfsmatig nodig, maar dat moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat moet doen.

Die betaling betrof BTW, dit had je dus niet hoeven te betalen.
Zodra je de volgende keer iets moet betalen aan de belasting omdat je bijv. inkomen hebt genoten, kan je dit bedrag daar weer vanaf trekken.

Mocht het apparaat voor je bedrijf zijn, kan je de aanschafkosten aftrekken van de winst die je gemaakt hebt.
Dit staat dus los van belasting betalen over inkomen.

Houd er wel rekening mee dat je het apparaat moet afschrijven over een X aantal jaren.
Of het moet aan een ondergrens zitten, dan kan je het geheel afschrijven in 1 jaar, daar doen ze bij de belasting niet moeilijk over.
€ 200.- afschrijven over 5 jaar is ook wel zot  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: all-in-one pc
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/06, 12:56:56 »
Ik heb onlangs zo',n  Sable bij System76 gekocht. Ongeveer 5 werkdagen assemblagetijd + 4 werkdagen transport-tijd. Eerst het slechte nieuws: transportkosten zijn vrij hoog en als je pakket aan huis gebracht wordt, mag je eerst nog 20% BTW-kosten afdokken.
De PC was gepreconfigureerd met UBUNTU12.10. Binnen de 5 min was de computer klaar om te gebruiken. (Nota. Ik had er mij voorzien dat het toestel met een Amerikaanse stekker geleverd ging worden. In de meeste elektrozaken vind je gemakkelijk een stekker-adaptor US to Europe). Het toestel is geruisloos en oogt zeer fraai. Ook mijn wireless toetsenbord met dito muis kon ogenblikkelijk gebruikt worden (linux, dat is toch geweldig goed!). Jammer dat er nog een bug in Ubuntu12.10 steekt waardoor het menu van de software-sources crasht (wordt hopelijk snel opgelost).

Het toestel is nogal prijzig en zo best goedkoper kunnen zijn, mocht het in Europa verkocht kunnen worden. Aan de andere kant steun ik liever een bedrijf dat linux-vriendelijk is, dan dat ik moet blijven onderhandelen om de Microsoft-taks niet te hoeven betalen.

Mijn all-in-one gebruik ik nu al een soort laptop, dit wil zeggen dat ik gemakkelijker op verschillende plaatsen in het huis aan het werk ga. Een desktop verplaatsen is altijd wat rotzooien. In ieder geval ben ik hartstikke tevreden van mijn aankoop.

Re: all-in-one pc
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/06, 13:48:49 »

Nee, maar de rekening is in ponden (zonder btw trouwens) dus moet ik dat gewoon afschrijven in euro's. Heb nog nooit iets afgeschreven uit het buitenland zeg maar, wel Nederland.
(ik doe btw aangifte per jaar, ik heb een klein ondernemers regeling)

Alles omrekenen naar euro's.
Of je iets uit het buitenland of iets wat je hier gekocht hebt maakt niet uit.
Het gaat om het product en het doel van het product.
Als je per jaar aangifte doet zul tot aan het eind moeten wachten, maar volgens mij kan je ook per kwartaal doen of nog sneller.
Ik denk zelfs dat je hier vrij in bent.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: all-in-one pc
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/06, 20:22:29 »
@vrijevogel: Dan heb je pech gehad in jou geval want System76 heeft ook een afdeling in Engeland en die leveren meestal wel een verloopstekker mee en dat scheelt ook nog in de kosten.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: all-in-one pc
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/06, 20:42:56 »
Kunnen we het eens hebben over the all-in-one pc, en de detaildiscussie over invoerrechten laten rusten?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: all-in-one pc
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/06, 21:08:31 »
Kunnen we het eens hebben over the all-in-one pc, en de detaildiscussie over invoerrechten laten rusten?

Daar was ik al een kwartier voor jou post aan begonnen. System76 is de maker van deze PC en ik reageerde dus op vrijevogel zijn berichtje.

Ontopic: dit is een echt een mooie PC, wat mij betreft een aanrader :)

Re: all-in-one pc
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/06, 22:57:45 »
Kunnen we het eens hebben over the all-in-one pc, en de detaildiscussie over invoerrechten laten rusten?


Oeps verkeerde quote  het dient die van Vistaus te zijn:
@vrijevogel: Dan heb je pech gehad in jou geval want System76 heeft ook een afdeling in Engeland en die leveren meestal wel een verloopstekker mee en dat scheelt ook nog in de kosten.

Ik heb die afdeling gezocht, maar helaas niet gevonden, ondanks het feit dat deze al een tijdje aangekondigd was. Het ging inderdaad wat in de kosten gespaard hebben. In ieder geval heb geen spijt van de aanschaf, het is een schitterende machine. Laat ons hopen dat deze computer snel op de Europese markt beschikbaar gesteld wordt. Ik vrees er eerder voor, daar ik vermoed dat de grote distributieketens waarschijnlijk afspraken met een groot bedrijf uit Redmond gemaakt hebben om enkel hun producten aan te bieden.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 22:59:56 door vrijevogel »

Offline Trudi

  • Lid
Re: all-in-one pc
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/07, 12:07:14 »
Vrije Vogel:  het is een schitterende machine  Natuurlijk kan alles goedkoper, en natuurlijk is 12.04 veel beter, maar een Mac schoonwassen met Ubuntu is ook weggegooid geld. Bovendien, een upgrade straks naar 13.04LTS moet een fluitje van een cent zijn. Ik realiseer me heel goed dat Ubuntu/Linux gratis is. Maar daar hoeft toch geen goedkope apperatuur aan gekoppeld te zijn? System76 zal bij voldoende Europese omzet wellicht toch naar Engeland (mag Nederland of Duitsland ook?) komen. Of wie weet duikt Amazon.uk in het gat. Waar het om gaat is dat iemand die diep in zijn hart droomt van een fraaie Mac nu voor min of meer dezelfde prijs een net zo mooie Ubuntu machine heeft.

Re: all-in-one pc
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/07, 12:23:16 »
Hoezo weggegooid geld? Je betaalt geen verborgen licentiekost bij Mac dus in principe gooi je helemaal niks weg.

En nogmaals: ze hebben al een Engelse afdeling. Maar mogelijk is de Sable daar niet op voorraad.

Re: all-in-one pc
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/07, 15:40:52 »
@Vistaus, heb je een linkje naar de Engelse shop van system76 dan? Ik ben wel benieuwd hoe de prijzen daar zijn. Engeland is lid van de EU, dan hoeven er volgens mij geen importheffingen oid betaald te worden?

Re: all-in-one pc
« Reactie #24 Gepost op: 2013/01/07, 19:16:58 »
Waar het om gaat is dat iemand die diep in zijn hart droomt van een fraaie Mac nu voor min of meer dezelfde prijs een net zo mooie Ubuntu machine heeft.

Inderdaad, dat was dan ook de hoofdreden waarom geen Mac gekocht heb maar de all-in-one-pc. Ik bepaal mijn keuze niet enkel op de technische specs of op de visuele aspecten, maar vind het open-bron-karakter eveneens een belangrijk facet. Ik werkte vroeger met oude computers (eerder een samenraapsel van afgedankte computers) en alhoewel je daarop Linux aardig aan de praat krijgt, kregen de toeschouwers (waarvoor ik een demo gaf) de indruk dat linux eigenlijk maar voor voorbijgestreefde hardware was. Of slechter nog, dat linux slechts diende om oudere machines nog wat langer in leven te kunnen houden. Sinds ik de all-in-one heb en de toeschouwer nu verrast wordt met meer eye-candy en men beseft dat deze machine niet overal te vinden is, begint men met andere ogen naar linux te gaan kijken.
De menselijke psyche steekt toch raar in elkaar!