Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virus-achtig gedrag  (gelezen 4130 keer)

Virus-achtig gedrag
« Gepost op: 2007/06/08, 17:27:58 »
Mijn ubuntu installatie vertoont de laatste tijd vreemd gedrag. In windows zou ik denken aan een virus.... Programma's bevriezen plotseling en/of kunnen alleen nog maar afgesloten worden via bestand/afsluiten of het hele beeld wordt zwart wit en licht daarna weer op. Mijn systeem is up to date en draaide in het begin zonder dit gedrag. Het x teken rechts boven waarmee je een programma afsluit, werkt soms helemaal niet meer
Soms kan ik niets anders meer dan het systeem herstarten. Ik draai Feisty zonder bijzondere applicaties op nieuwe toshiba laptop met een intel processor.

Mijn beeldscherm instellingen heb ik al gecheckt en de energie saver ook, die staan goed.

Ik weet dat de kans op virussen  zeeer klein is. is er iets anders aan het handje? Ik wil graag mijn perfect werkende ubuntu terug.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Virus-achtig gedrag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/08, 18:34:55 »
Gebruik je Beryl/Compiz/Desktop Effects? Zet die dan eerst uit. Daar komen nog wel eens dit soort problemen door.

Wat zit er allemaal in je PC? Welk type processor, moederbord, videokaart, etc.  gebruik je?
Welke versie van Ubuntu gebruik je?
Wat staat er in /etc/X11/xorg.conf?

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Virus-achtig gedrag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/09, 01:52:53 »
Ik zie dit bij meerdere mensen op het forum, veel mensen hebben last van oververhitting op hun pc. Zou het kunnen zijn dat dit bij jouw ook het geval is?? Gewoon een ideetje.
Het schijnt warm te zijn de laatste tijd in Nederland, hier heb ik er weinig last van. Hier is het gewoon altijd 30 gr.  :D

Via $cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature kun je je actuele temp. opvragen.  

Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11503

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Virus-achtig gedrag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/09, 03:15:55 »
Citaat van: Johanvd
Gebruik je Beryl/Compiz/Desktop Effects? Zet die dan eerst uit. Daar komen nog wel eens dit soort problemen door.
Kan goed zijn dat hij dat gebruikt, want anders snap ik niet goed hoe zijn programma's plotseling zwart/wit kunnen worden :) (bij beryl is dat een feature voor inactieve programma's)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

CrazyCentaur

  • Gast
Virus-achtig gedrag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/09, 07:20:55 »
De eens in de Terminal metacity --replace en kijk of het daarmee over is. Dan heeft men hier gelijk met dat de Desktop Effects je parten spelen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Virus-achtig gedrag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/09, 08:38:04 »
Citaat van: raggar
Ik zie dit bij meerdere mensen op het forum, veel mensen hebben last van oververhitting op hun pc. Zou het kunnen zijn dat dit bij jouw ook het geval is?? Gewoon een ideetje.
Het schijnt warm te zijn de laatste tijd in Nederland, hier heb ik er weinig last van. Hier is het gewoon altijd 30 gr.  :D

Via $cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature kun je je actuele temp. opvragen.  

Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11503
Je kan het nog korter doen via het commando acpi -t
Al denk ik niet dat dit een hitteprobleem is. Het zal wel iets met beryl te maken hebben of met de drivers.

Azalin

  • Gast
Virus-achtig gedrag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/09, 10:49:14 »
Als een scherm ineens zwart wordt en dan bedoel ik niet grijs maar echt pikzwart dan kan dat goed Beryl zijn ja... en dan voornamelijk in combinatie met een niet helemaal lekker ondersteunde NVidia. Iets dat mij er van weerhoudt om Beryl op het werk te gebruiken. Daar gebruik ik dan maar gewoon Metacity :)

Virus-achtig gedrag
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/09, 17:06:17 »
Ben een beetje laat terug, moest nog even een dak slopen.  Ik draai Feisty 7.4, nieuwe installatie sinds een maand of 2.

Ik weet niet precies wat er in de computer zit. Een intel duo core en een 120 gb harde schijf en breedbeeld scherm. Dat weet ik wel. Voor zover ik weet zit er geen Nvdia in. Ik heb al eerder gelezen over problemen hiermee.

Het scherm wordt niet helemaal zwart. grijs, en dan licht ie weer op. Bij programmaś opstarten krijg ik regelmatig een beeld dat in stukken zwart is. Soms reageert het touchpad niet meer, soms bevriest de boel. soms kan ik niet meer afsluiten. Erg onvoorspelbaar.

bij invoer van beryl krijg ik de melding dat Beryl niet geinstalleerd is:
The program 'beryl' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install beryl-core
Zorg ervoor dat u de 'universe' component heeft geactiveerd


bij acpi -t krijg ik ook niets dramatisch. Hij wordt ook helemaal niet warm, zoals je dat met sommige laptops wel hebt.

 Battery 1: charged, 100%
     Thermal 1: ok, 46.0 degrees C
     Thermal 2: active[0], 44.0 degrees C
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Virus-achtig gedrag
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/09, 18:23:25 »
Citaat van: Johanvd
Je kan het nog korter doen via het commando acpi -t
Al denk ik niet dat dit een hitteprobleem is. Het zal wel iets met beryl te maken hebben of met de drivers.
Altijd goed om te weten :) Ik denk trouwens dat je gelijk hebt.... Het ligt waarschijnlijk aan beryl,  uit de beschrijving lees ik dat de programma's eerst grijs worden en daarna weer oplichten. Misschien dat er te weinig geheugen of swap is?!

Virus-achtig gedrag
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/09, 18:47:14 »
Beryl is niet geinstalleerd. Ik heb 512 mb ram. Swap weet ik niet, maar ik heb een standaard nieuwe installatie gedaan en heb niets in de standaard opties veranderd. Kan ik dat checken?

Onder systeem/beheer wordt aangegeven dat er een beperkt ondersteund stuur programma is:

Atheros Hardware acces layer. Dit is geactiveerd en in gebruik

Kan dit er mee te maken hebben?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Virus-achtig gedrag
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/09, 18:51:51 »
Mijn atheros werkt perfect :)

Maar heb je Desktop Effects ingeschakeld dan? Probeer die eens uit te zetten. Die zijn experimenteel.. (systeem -> voorkeuren -> desktop effects denk ik)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Virus-achtig gedrag
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/09, 19:08:26 »
Alle Desktop Effects staan uit.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Virus-achtig gedrag
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/09, 19:14:48 »
Citaat van: weiland
Het scherm wordt niet helemaal zwart. grijs, en dan licht ie weer op. Bij programmaś opstarten krijg ik regelmatig een beeld dat in stukken zwart is. Soms reageert het touchpad niet meer, soms bevriest de boel. soms kan ik niet meer afsluiten. Erg onvoorspelbaar.
Wat bedoel je hier dan mee? Welke programma's precies? Ik begin te vermoeden dat je gksu bedoelt..

Probeer eens: gksu echo test
Wat zie je dan?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Virus-achtig gedrag
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/09, 19:27:07 »
Dan krijg ik als antwoord: test

meer niet.

De zwarte delen in het scherm en de freezes krijg bij alle programma's.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Jelle

  • Lid
Virus-achtig gedrag
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/11, 09:53:59 »
Mijn laptop vertoonde geen beeldschermproblemen zoals jij die beschrijft, maar bevroor wel heel vaak. Alleen de aan/uitknop van de PC werkte dan nog.

Ik heb dit kunnen oplossen **houdt zijn fingers crossed en zijn hart vast**  door in Synaptic het programmaatje Powernowd uit te vinken.

Powernowd zorgt ervoor dat je processorsnelheid heen en weer schakelt tussen hoog en laag, om zodoende stroom te besparen. Ik bespaar mezelf nu welliswaar geen stroom, maar wel een hoop ergernis.

Zoals gezegd, jouw probleem is niet exact hetzelfde als het mijne, maar je kunt dit heel eenvoudig toch eens proberen. Baat het niet.........

Virus-achtig gedrag
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/11, 21:23:34 »
Bedankt voor de tip Jelle, ik heb het nu gedeinstalleerd en laat je via dit forum weten of het geholpen heeft. Klinkt als een logisch verhaal
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Virus-achtig gedrag
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/19, 08:16:57 »
Door het programmaatje Powernowd uit te schakelen zijn vrijwel alle problemen opgelost. Alleen is regelmatig het afsluiten van een programma alleen mogelijk via bestand - afsluiten. Niet via  x rechtsboven.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum