Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xsane en simple scan  (gelezen 1518 keer)

xsane en simple scan
« Gepost op: 2014/03/10, 16:41:51 »
om te scannen gebruik ik xsane omdat die super snel scant en in een mum van tijd een pdf opslaat. Dat duurt bij siple scan heel lang (wat is lang: een halve minuut tot drie minuten voor 1 tot 7 pagina's). Dat nadeel neem ik echter op de koop toe als ik meer dan 1 pagina in een document moet scannen en er pagina's geknipt en gedraaid moeten worden. Is er geen mogelijkheid om de snelheid van scannen van xsane toe te passen bij simple scan? en ook de snelheid van opslaan? Voor de rest vind ik simple scan namelijk erg prettig en wat de naam als zegt 'simpel' in gebruik. Simpel in gebruik zou niet moeten betekenen: simpel in functionaliteit>

Re: xsane en simple scan
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/10, 17:19:00 »
Misschien ook niet helemaal wat je vraagt....  :D
Maar ik merk dat het bij Simple Scan veel scheelt qua snelheid met welke instellingen je scant (oa resolutie). Als ik op 150 dpi/foto/kleur scan gaat het bij mij rappoklappo.
Open deur: scan je misschien per ongeluk met een (te) hoge resolutie?

Re: xsane en simple scan
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/10, 19:25:52 »
dat van die te hoge resolutie zou kunnen voor wat betreft het scannen, maar waarom zolang bezig met opslaan? Simple scan maakt nota bene kleinere pdf-bestanden dan xsane.

Re: xsane en simple scan
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/10, 20:21:54 »
dat van die te hoge resolutie zou kunnen voor wat betreft het scannen, maar waarom zolang bezig met opslaan? Simple scan maakt nota bene kleinere pdf-bestanden dan xsane.

Misschien duurt het wel langer omdat ie meer compressie moet toepassen voor een kleinere bestandsgrootte?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: xsane en simple scan
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/10, 21:29:44 »
Hier moet iets anders dwarsliggen. Bij mij loopt Simple scan snel genoeg in de tekst modus. Ik gebruik het veel. Soms een compleet hoofdstuk van een boek. 43 pagina's in totaal. Niets te klagen.

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: xsane en simple scan
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/14, 11:59:58 »
ik scan in foto modus. Dat zou het kunnen zijn. in tekst modus krijg ik alleen maar pdf-bestanden in grijstinten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: xsane en simple scan
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/14, 13:14:50 »
ik scan in foto modus. Dat zou het kunnen zijn. in tekst modus krijg ik alleen maar pdf-bestanden in grijstinten.
Waar staat je foto-modus dan op in Document > Voorkeuren? Als het je alleen om kleur gaat zet dan je foto modus op 150 dpi. Net als bij de tekst-modus. Dit soort instellingen gaat,  net als bij oppervlakten,  kwadratisch. 2 keer meer is 4 keer groter.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: xsane en simple scan
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/14, 13:42:06 »

Foto modus doet er altijd langer over, aangezien een foto heel anders moet worden ingescand dan tekst.
Vraag me dan ook af waarom je in foto modus scant.
Dat is volgens mij de enige manier om in kleur te scannen met Simple Scan; Tekst mode doet alleen z/w (helaas zelfs geen grijswaarden).

Tekstmodus moet toch ook in kleur kunnen zou ik zeggen,.
Dat is mij nog niet gelukt; maar ik sta open voor tips en ervaringen.
Vooral hoe scan je in grijswaarden met Simple Scan?
Mij lukt het alleen in z/w (Tekst mode) danwel kleur (Foto mode).

Re: xsane en simple scan
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/16, 15:55:34 »
okee .... simple scan scant met 300 dpi en xsane met 150 dpi. Ik heb de instelling bij xsane aangepast. eens kijken wat dat tot gevolg heeft. Ik denk nog altijd dat de manier waarop simple scan werkt inefficient is. Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik dat veranderen? Maar eerst eens kijken of het ook klopt.

Re: xsane en simple scan
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/17, 17:50:32 »
ik gebruik sinpelscan met een HP cc4480 en had ook een te scannen document in kleur, deze werdt gewoon in de basci instelling tekst gezien gelezen als kleur en ook zo geprint. alleen zie je dat pas na vergroten van de scan, niet met het "kleine" scan immage.

Re: xsane en simple scan
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/20, 10:56:36 »
  :'(  :'(  helaas, xsane is nog altijd sneller dan simple scan, zowel met inscannen (maar dat verschilt niet zo heel veel) als met opslaan als pdf ( dat duurt bij simple scan echt vreselijk lang). Het grote voordeel van simple scan is dat je gemakkelijk meer pagina's in één document kan scannen, maar dan moet je wel als pdf opslaan. jpg kan niet meerdere pagina's opslaan. Dus als jpg opslaan is ook geen optie. De optie van fastlady ga ik toch eens proberen.

Re: xsane en simple scan
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/20, 11:08:24 »
probleem niet weg. Gescant met simple scan op 150 dpi, in tekstmodus. jammer alleen grijswaarden. Groene kaart wordt grijze kaart.

Offline yJi

  • Lid
Re: xsane en simple scan
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/20, 12:58:16 »
probleem niet weg. Gescant met simple scan op 150 dpi, in tekstmodus. jammer alleen grijswaarden. Groene kaart wordt grijze kaart.

Dat heb ik ook al gemerkt in xsane en zeker in simple scan, jammer dat xp straks niet meer online te gebruiken is na 8 april. Want onder HP en ook onder de Brother MFCJ5910DW gaat het scannen daar toch heel veel sneller onder. Ook de OCR optie werkt ook daar beter onder om images in txt om te zetten, maar natuurlijk kan dit ook aan mij liggen. Voor een vertaalster wel belangrijk dat laatste.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: xsane en simple scan
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/20, 20:01:42 »
wat heet snel of wat is langzaam?
ik deed in minder als 3 min 12 maanden loonstroken van scan naar PDF in kleur 150dpi setting.
en ik draai met een dual corel dell optiplex met 2.6 ghz en de hp cc4480.
ik vermoed dat het dan niet licht aan de hplip maar aan de scanner of pc capaciteit