Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Scherm resolutie?  (gelezen 1519 keer)

Offline martijn_k

  • Lid
[Opgelost] Scherm resolutie?
« Gepost op: 2010/12/30, 23:01:55 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren Ubuntu geïnstalleerd en het bevalt me prima :) het enige probleem dat ik heb is de het scherm. Ik heb in windows xp gekeken en daar stond de resolutie op 1366x768. In Ubuntu komt 1360x768 het dichtst daarbij in de buurt dus heb ik die gekozen. Het scherm weergeeft alles super scherp, het enige probleem is: de computer weergeeft alles te groot voor mijn beeldscherm. Ik zie eigenlijk maar een gedeelte van het volledige beeldscherm. Ik heb al andere resoluties geprobeerd maar dit is toch echt de scherpste. Kan iemand mij helpen zodat het scherm weer het goede 'formaat' krijgt (zoals ik al heb gezegd: de resolutie is goed, maar de grootte niet)

Bij voorbaat dank

Moderator edit: onderwerp als opgelost gezet.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/31, 15:47:03 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/30, 23:13:48 »
Probeer eens met Systeem > Beheer > Extra Stuurprogramma's of er drivers zijn voor je video kaart.
Mogelijk is dit de simpelste oplossing .
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline elendil

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/30, 23:17:37 »
Kan iemand mij helpen zodat het scherm weer het goede 'formaat' krijgt (zoals ik al heb gezegd: de resolutie is goed, maar de grootte niet)
Misschien een hele stomme vraag, maar staat de resolutie van je monitor ook op 1360x768?


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline martijn_k

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 23:29:02 »
@ron ik heb al een stuurprogramma voor mijn videokaart (van nVidia, meer weet ik niet precies, zou ik op moeten zoeken) geïnstalleerd. de instellingen waar ik over praatte waren aangebracht bii de instellingen daarvan. sorry, had ik moeten vermelden

@elendil die staat daar toch automatisch op als je dat bij je stuurprogramma insteld?

Offline elendil

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 23:44:51 »
Je videokaart wel, en normaal gesproken zou je monitor dat ook moeten zijn maar er kan natuurlijk altijd iets fout gegaan zijn (tenzij natuurlijk je monitor automatisch de juiste resolutie pakt).


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 23:51:30 »
Zonder die driver, werkte het toen wel op 1366x768 ?
(sorry, ik heb (even) niets met Nvidia)
Heb je onder de Systeem menu's niet iets van scan voor monitor o.i.d.?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Scherm resolutie?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/31, 00:51:04 »
Bestaat er een 1366pixels breedte???

Anyway, is er zegmaar bijvoorbeeld links een stuk afgesneden en rechts een stuk over ofzo?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline joop905

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/31, 00:52:51 »
En onder Systeem > Voorkeuren > Schermresolutie

grj

Offline chaos7

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/31, 08:05:12 »
mijn eerste gedachte is nadat ik lees dat de resolutie hoegenaamd het zelfde is, dat je dan met de windowstoets (tweede linksonder) ingedrukt, je scrollwieltje van de muis moet draaien.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline martijn_k

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/31, 12:12:26 »
allereerst wil ik een compliment maken over de snelheid van dit forum. ik heb nog nooit zo snel zo veel antwoorden gehad. hartstikke bedankt dat jullie willen helpen!

@elendil hoe zou ik volgens jou de monitor ook op dezelfde resolutie kunnen zetten? ik heb al bij de instellingen ervan gekeken (er zit een knop op met 'menu' etc.) maar daar kan ik niet zoiets instellen.

@ron ik zal eens kijken of dat wil werken. pas nadat ik ubuntu weer een keer opnieuw op moest starten (na de eerste keer, toen 'ie updates enzo binnen moest halen) kwam er een melding over het stuurprogramma. ik zal (als ik thuis ben) even kijken hoe het werkt als ik het uitschakel.

@cheap applications alleen rechts. misschien een klein stukje van links maar dat heb ik niet echt gemerkt.

@joop905 ik zal straks even kijken, als ik weer op die computer waar het om gaat kan.

@chaos7 haha dat zou wel het makkelijkst zijn. geen idee of het zo werkt, ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Re: Scherm resolutie?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/31, 12:22:33 »
Ik denk dat je scherm niet recht staat.
Probeer eens met de knoppen op je beeldscherm je beeld te verplaatsen. Bij de meeste schermen is het anders. Bij mij heet die optie H POSITION (horizontale positie).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline martijn_k

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/31, 15:01:25 »
beste ubuntu forumleden

hartstikke bedankt voor jullie hulp, maar ik heb al een oplossing voor mijn probleem gevonden! =D
ik heb dit artikel gebruikt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=132698
ik heb daar de resolutie 1366x768 toegevoegd, de computer opnieuw opgestart, het beeldscherm even automatisch laten configureren en hij doet het :D
er valt alleen een heel klein beetje aan de rechterkant weg maar daar heb ik niet echt last van.

in elk geval allemaal bedankt!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/31, 15:02:48 »
Als je probleem is opgelost, zou je dan je 1e post willen editten en [opgelost] in de topic titel willen zetten?

Offline elendil

  • Lid
Re: Scherm resolutie?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/31, 15:24:40 »
beste ubuntu forumleden

hartstikke bedankt voor jullie hulp, maar ik heb al een oplossing voor mijn probleem gevonden! =D
ik heb dit artikel gebruikt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=132698
ik heb daar de resolutie 1366x768 toegevoegd, de computer opnieuw opgestart, het beeldscherm even automatisch laten configureren en hij doet het :D
er valt alleen een heel klein beetje aan de rechterkant weg maar daar heb ik niet echt last van.

in elk geval allemaal bedankt!
Gefeliciteerd Martijn, kun je het oude jaar in elk geval met een goede schermresolutie afsluiten.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline martijn_k

  • Lid
Re: [Opgelost] Scherm resolutie?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/31, 16:40:18 »
haha zeker!:)
iedereen een fijn nieuwjaar toegewenst!

Offline heir4c

  • Lid
Re: [Opgelost] Scherm resolutie?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/31, 17:22:49 »
Tip:
Martijn, je hebt zo te zien de xorg.conf aangepast. Hou er wel rekening mee dat dit de xorg.conf bestand is die de nVidea driver aanmaakt.
In oudere versies werd zo'n xorg.conf wel gebruikt maar in de nieuwere niet meer. Het beste wat je ook kan doen is een backup maken van die xorg.conf voor in de toekomst. Als je instellingen ineens in het honderd lopen zijn na bijv. een update dan heb je die backup alvast opzij staan. Komt altijd wel eens van pas. Ook later als je grafische kaart bijv minder of niet meer zou ondersteund worden en je moet de opensource driver gebruiken dan heb je die xorg.conf toch nog achter de hand. Zeker backuppen dus op een externe opslag.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu