Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?  (gelezen 4591 keer)


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/18, 13:09:18 »
Hoe graag dat ik dit ook zou willen, maar ik zie niet meer dat "een" voorzitter van "een" standaardisatiecommissie graag ODF als verplichte standaard wil hebben. Mss ben ik een beetje afgestompt wat dit betreft maar telkens lopen dit soort initiatieven op niks uit. De *werkelijke* wil ontbreekt.....

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/18, 16:16:07 »
Is het een ontbrekende van de werkelijke wil?
Of zou het niet de vrees voor het onbekende zijn? Kuddegedrag? ;)

Ik doe alles voortaan in ODF, en wat naar buiten gaat gaat als pdf.

Ik werk alleen nog in Libre Office.
Voorheen heb ik jarenlang naar volle tevredenheid in Wordperfect gewerkt. Daar kon je heel simpel alles in. Was veel handiger met im- en exporteren zoals bijvoorbeeld spreadsheets verwerken in documenten.
Veel simpeler dan in office, die uiteindelijk toch wp overruled heeft.
Libre Office vind ik weer ver hetzelfde werken als wp. Veel herkenning. Dat maakt me weer blij. Heerlijk!!

Ik begrijp op zijn beurt ook wel waarom men gemakshalve bij het bekende blijft hangen. Het brengt soms wel wat gedoe en omwegen als je geen office gebruikt, en je moet maar net over de vaardigheden beschikken om dat op te kunnen vangen. Dat lukt niet iedereen. Er zijn er al genoeg die blij zijn dat ze in word een briefje kunnen typen waar geen briefopmaak in terug te vinden is.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 16:22:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anco

  • Lid
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/18, 17:09:34 »
Is het een ontbrekende van de werkelijke wil?
Of zou het niet de vrees voor het onbekende zijn? Kuddegedrag? ;)

Ik doe alles voortaan in ODF, en wat naar buiten gaat gaat als pdf.
....

Ik begrijp op zijn beurt ook wel waarom men gemakshalve bij het bekende blijft hangen. Het brengt soms wel wat gedoe en omwegen als je geen office gebruikt, en je moet maar net over de vaardigheden beschikken om dat op te kunnen vangen. Dat lukt niet iedereen. Er zijn er al genoeg die blij zijn dat ze in word een briefje kunnen typen waar geen briefopmaak in terug te vinden is.

Dat mensen MS office gebruiken zou hiervoor steeds minder een punt moeten zijn. Toen ik laatst office (2013) installeerde bij iemand vroeg het pakket mij of ik docx of odf als standaardformaat wou gebruiken.
Dus tegenwoordig hoeft office niet meer de limiterende factor te zijn. Hoewel waarschijnlijk de meeste uit gewenning op docx klikken helaas.
Linux user #485563

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/18, 20:00:41 »
@Anco: Idem bij MS Office Online: in de instellingen kun je ook kiezen voor ODF.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/18, 22:17:06 »
Is het een ontbrekende van de werkelijke wil?
Of zou het niet de vrees voor het onbekende zijn? Kuddegedrag? ;)
Moeilijk te zeggen. Feit is wel dat dit soort dingen *niet* op gebruikersniveau genomen wordt; of het pakket dan gebruiksvriendelijk is of zo doet weinig ter zake, het gaat om het grote plaatje. Enkele pionnen op strategische plaatsen (hooggeplaatste ambtenaren) kunnen wonderen doen voor een succesvolle lobby.
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/34/microsoft-lobbyt-open-source-chili-uit

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/18, 22:54:25 »
Veranderbare documenten moeten door overheden e.d. verzonden worden als ODF, niet veranderbare documenten als PDF-A.
Ook is het toegestaan, om de kale TXT te gebruiken, evenals b.v. HTML.
Dit is wettelijk verplicht voor overheden en gesubsidieerde instellingen als b.v. scholen, sinds de publicatie in de Staats Courant op 21  november 2008.
Microsoft office ondersteund vanaf versie 2007 (met updates) de ODF standaarden...........

Edit: LINK toegevoegd naar het artikel in de Staats Courant.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 23:02:01 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/19, 08:13:06 »
Dat mensen MS office gebruiken zou hiervoor steeds minder een punt moeten zijn. Toen ik laatst office (2013) installeerde bij iemand vroeg het pakket mij of ik docx of odf als standaardformaat wou gebruiken.
Dus tegenwoordig hoeft office niet meer de limiterende factor te zijn. Hoewel waarschijnlijk de meeste uit gewenning op docx klikken helaas.
Waar zet de gemiddelde mens het op? Op wat hij kent. Niet het onbekende. ;)

@Anco: Idem bij MS Office Online: in de instellingen kun je ook kiezen voor ODF.

En waar staat hij standaard op?  ;)

Gemakszuchtig kuddegedrag dus. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/19, 09:08:37 »
Het zou zeer goed zijn dat de Europese Unie :

a) een uniform keyboard zou 'verplichten' voor alle deelstaten (en niet een maniakale diversiteit aan lay outs)
b) een documenttype opleggen aan alle overheden in haar natie

Niet om aan politiek te doen, maar ik vind dat overheden daar te gemakzuchtig mee omspringen. Een gemakzucht die de belastingbetaler veel, heel veel, geld kost.

Persoonlijk ben ik voorstander van ODF , en ik hoop dat overheden de moed hebben dit universeel te maken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/19, 09:26:01 »
Meestal zal overheden wel zo slim te formuleren dat het gaat om "open formaten volgens internationale standaarden zoals ISO" (aangevuld met andere) en "toevallig" is OOXML van Microsoft óók een ISO-standaard! Probleem opgelost! Zo is het ook in België gelopen, waar een wet bestaat die overheden verplicht uitsluitend zulke open documentformaten te gebruiken. Het leek er toen even op alsof de Belgische overheid geen Microsoft Office meer mocht gebruiken (is al enkele jaren terug) en alleen nog OpenOffice. Er ging een collectieve zucht van opluchting doorheen de regering en de parlementsleden toen OOXML een ISO-standaard werd en er dus gewoon verdergewerkt kon worden met wat ze al hadden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/19, 11:15:57 »
Er ging een collectieve zucht van opluchting doorheen de regering en de parlementsleden toen OOXML een ISO-standaard werd en er dus gewoon verder gewerkt kon worden met wat ze al hadden.
Dan hebben de Belgen de EU regels niet goed gelezen.
Er staat n.l.:
Citaat
Het is een open-standaard wanneer:
1. De standaard is goedgekeurd en zal worden gehandhaafd door een not-for-profit organisatie, en de lopende ontwikkeling gebeurt op basis van een open besluitvormingsprocedure die toegankelijk is voor alle belanghebbende partijen (consensus of meerderheidsbeschikking enz.);
2. De standaard is gepubliceerd en over het specificatie document van de standaard kan vrijelijk worden beschikt of het is te verkrijgen tegen een nominale bijdrage, het moet voor een ieder mogelijk zijn om het te kopiëren, beschikbaar te stellen en te gebruiken om niet of tegen een nominale prijs;
3. Het intellectuele eigendom - m.b.t. mogelijk aanwezige patenten - van (delen van) de standaard is onherroepelijk ter beschikking gesteld op een royalty-free basis;
4. Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard;
v.w.b. de standaarden van Microsoft, daarin willen ze zelf éénzijdig over aanpassingen kunnen beslissen, dat is in strijd met het eerste punt, dus is het geen open-standaard volgens de EU richtlijnen.
Dit is wel de reden, dat na de aankondiging van de EU in 2006, MS besloot (moest besluiten) om de ODF standaarden te ondersteunen, anders had nu geen enkele overheid hun pakket nog mogen gebruiken!

« Laatst bewerkt op: 2015/09/19, 11:18:04 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/19, 20:02:33 »
@Joris: Waarom zou ik niet zelf mogen kiezen voor een toetsenbordlayout? Ik wil dat persoonlijk niet opgelegd krijgen door de EU.

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/21, 08:09:37 »
@Joris: Waarom zou ik niet zelf mogen kiezen voor een toetsenbordlayout? Ik wil dat persoonlijk niet opgelegd krijgen door de EU.

Een persoonlijke keuze mag altijd hoor ! Maar wat courant in de winkels verkocht wordt (of via e-commerce) zou beter aan een Europese standaard kunnen voldoen; in drie aanpalende landen heb je al qwerty USA, qwertz , en azerty (punt) en dat is knettergek dat gewoon een layout al voor onvermogen zorgt met internationale uitwisselingen.

Maar natuurlijk; als *jij* per se met een bepaalde layout wilt werken moet dat ook kunnen. Maar liever toch een globale standaardisering al was het maar omwille van interoperabiliteit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/21, 10:23:35 »
Een persoonlijke keuze mag altijd hoor ! Maar wat courant in de winkels verkocht wordt (of via e-commerce) zou beter aan een Europese standaard kunnen voldoen; in drie aanpalende landen heb je al qwerty USA, qwertz , en azerty (punt) en dat is knettergek dat gewoon een layout al voor onvermogen zorgt met internationale uitwisselingen.
Dat wordt dan een groot europees standaard verantwoord toetsenbord. Want waar laat je al de tekens als de ringel-s en griekse tekens in één universeel toetsenbord?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/21, 14:03:14 »
Dat wordt dan een groot europees standaard verantwoord toetsenbord. Want waar laat je al de tekens als de ringel-s en griekse tekens in één universeel toetsenbord?

Ook Grieken programmeren met een 'gewoon' qwerty toetsenbord hoor; of denk je dat ze Phyton, Java, .Net enzovoort in het Grieks gaan vertalen ?   ;)  =D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/21, 16:14:34 »
...en "toevallig" is OOXML van Microsoft óók een ISO-standaard!

Leuk voor Microsoft dat "hun" OOXML als standaard is aangenomen. Maar hoe dat gegaan is is niet helemaal zuivere koffie geweest. Daarover kun je HIER meer lezen. Maar even mijn eigen mening hier ventileren: Ik veeg er mijn r[CENSUUR]t mee af. Voor mij is de enige standaard het Open Document Format zoals die gebruikt wordt door LibreOffice/OpenOffice, Calligra Office en nog een aantal andere (eigenlijk altijd) open source kantoorpakketten.

Verder is het zo dat er toch degelijk verschil is tussen ODF-documenten en die - in mijn ogen - nepstandaard OOXML van Microsoft. Dat blijkt ook wel uit de dagelijkse praktijk. Als ik een Writer-document (.odt) van LibreOffice open in MS Office, dan krijg ik eigenlijk altijd een melding dat er - volgens MS Office - iets niet in orde is met het document, met de vraag of deze "hersteld" moet worden. Druk je op "ja", dan opent inderdaad het document alsnog, al dan niet meer helemaal in de opmaak zoals je dit bedoeld had. Sla je dit vervolgens op en open je 'm daarna weer in LibreOffice, dan is je document onbruikbaar geworden. En ik zal het nóg sterker vertellen: je hóeft het door MS Office "herstelde" document niet eens op te slaan, want zodra je MS Office de opdracht hebt gegeven het documenten te "herstellen" (lees: slopen!), dan is je document op dat moment ook al definitief verminkt en onbruikbaar geworden. Ik spreek uit de dagelijkse praktijk, aangezien ik op mijn werk met zowel MS Office en LibreOffice werk.

Met andere woorden: ik open en bewerk wèl MS Office documenten (.docx en .xlsx) in LibreOffice, maar andersom, dus .odt en .ods openen in MS Office peins ik niet (meer) over. Doe ik dat wel, dan sla ik eerst een kopie van dat document op in .docx of in .xlsx. Van de originele documenten blijft MS Office in het vervolg mooi af.... ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/21, 16:29:41 »
Verder is het zo dat er toch degelijk verschil is tussen ODF-documenten en die - in mijn ogen - nepstandaard OOXML van Microsoft.
Die ODF-ondersteuning moesten ze toevoegen van de EU. Maar feitelijk saboteren ze de boel, express (doelgericht) of door bestaande problemen niet op te lossen. Maar op papier hebben ze gedaan wat moest (iets met heilig boontje).

Ondertussen wordt wel de (goede) naam van ODF te grabbel gegooid, want iedereen die met MSO een ODF-document opent en dan te horen krijgt dat er (volgens MS dan) iets niet goed is, zal snel naar het "veilige" MS-formaat terugkeren. "Zie je wel, dat ODF is maar rommel" hoor je ze dan later zeggen. Heerlijk hoe het spel gespeeld wordt en hoe mensen zich laten bedotten!

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/21, 17:52:08 »
Verder is het zo dat er toch degelijk verschil is tussen ODF-documenten en die - in mijn ogen - nepstandaard OOXML van Microsoft.
Die ODF-ondersteuning moesten ze toevoegen van de EU. Maar feitelijk saboteren ze de boel, express (doelgericht) of door bestaande problemen niet op te lossen. Maar op papier hebben ze gedaan wat moest (iets met heilig boontje).

Klopt helemaal. Maar vergis je niet, want ook de conversie van oude MS Officeformaten naar nieuwe(re) gaat ook lang niet altijd goed. Recentelijk heb ik met leedvermaak op mijn werk meegemaakt dat ze de overstap hadden gemaakt van Office 2003 naar Office 2010. Zelfs de conversie van .doc naar .docx, van .xls naar .xlsx en van .ppt naar .pptx bleek een regelrecht drama. Resultaat: iedereen vloeken en tieren. Minder was wèl dat ik en mijn collega's alle documenten van de grond af opnieuw moesten opbouwen. Uiteraard heb ik alle sjablonen gemaakt in LibreOffice, weggeschreven als het native open bestandsformaat van LibreOffice, en vervolgens een exemplaar weggeschreven naar een MS Office formaat. Daarna in MS Office nabewerkt (kleine opmaakverschillen weggepoetst), zodat alles weer op orde was.

Ik trap niet (meer) in vieze spelletjes van monopolisten. De hele wereld mag van mij MS Office gebruiken, maar ik blijf stug bij LibreOffice. Vind ik niet alleen veel lekkerder werken, ben ik velen malen productiever, ook mijn documenten kunnen tot in de lengte der dagen (voor wat het waard is) geopend worden, met bovendien in de opmaak zoals het ooit gemaakt is. Alles wat uit mijn vingers komt bestaat standaard ook in een ODF-document. Ook de projecten op mijn werk. En daar heb ik tot op de dag van vandaag enorm profijt van. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/21, 18:26:32 »
De hele wereld mag van mij MS Office gebruiken, maar ik blijf stug bij LibreOffice.
Vind ik niet alleen veel lekkerder werken, ben ik velen malen productiever, ook mijn documenten kunnen tot in de lengte der dagen (voor wat het waard is) geopend worden, met bovendien in de opmaak zoals het ooit gemaakt is. Alles wat uit mijn vingers komt bestaat standaard ook in een ODF-document. Ook de projecten op mijn werk. En daar heb ik tot op de dag van vandaag enorm profijt van. :)
Dan werk je bijna net als ik, maar helaas moet ik ook veel sturen naar "ambtenaren".
Maar ook daar heb ik een oplossing voor gevonden, dat sla ik op als HTML, dat is tenslotte ook een open-standaard!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/21, 18:50:15 »
Dat wordt dan een groot europees standaard verantwoord toetsenbord. Want waar laat je al de tekens als de ringel-s en griekse tekens in één universeel toetsenbord?

Ook Grieken programmeren met een 'gewoon' qwerty toetsenbord hoor; of denk je dat ze Phyton, Java, .Net enzovoort in het Grieks gaan vertalen ?   ;)  =D

Niet iedereen is programeur. Ik neem aan dat je met standardiseren bedoeld dat iedereen en dus ook alle europese burgers deze gaan gebruiken. Dat er nog maar 1 soort in de door jou genoemde winkels komt te liggen.

Nog nooit gehoord van een quertZ toetsenbord? Of een AZerty, waar alleen al weer twee varianten van zijn? =D
Wat als bijvoorbeeld quertz de standaard wordt? Ik denk dat ik met mijn ingebakken typvaardigheid dan wel een paar jaartjes worstel voor ik die Z en Y weer onder de knie heb. Nee laat maar.

En waar het mij vooral om gaat zijn de ALT toetsen. Kijk hieronder maar eens. Wat moet jij met een ß of ç op je toetsenbord? ;)
Als dat allemaal op een standaard toetsenbord verwerkt moet worden krijg je zoals ik al zei een groot toetsenbord. LOL
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 19:22:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/21, 18:54:55 »
Ow foutje van me. We hadden het over grieks.  =D =D =D
« Laatst bewerkt op: 2015/09/21, 18:59:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/21, 19:04:45 »
En dan heb je ook nog een Nederlands toetsenbord, waarbij de " boven de 2 staat en het @ boven de ' ........... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/21, 19:24:50 »
Recentelijk heb ik met leedvermaak op mijn werk meegemaakt dat ze de overstap hadden gemaakt van Office 2003 naar Office 2010. Zelfs de conversie van .doc naar .docx, van .xls naar .xlsx en van .ppt naar .pptx bleek een regelrecht drama. Resultaat: iedereen vloeken en tieren.
Het vreemde is dat mensen die geloven in de heilige Microsoft-graal, zich dit soort dingen helemaal nooit meer kunnen herinneren als ze zich voordoen. Want ze hebben *juist* voor MS Office gekozen omdat dat altijd compatibel zou zijn; wat dus in werkelijkheid niet zo is. Maar ze zijn wel als de dood voor een ander formaat als ODF, want 'dan krijg je allerlei uitwisselingsproblemen' zeggen ze dan. En daar valt dus niet over te praten, over realiteitszin gesproken.

Verdringing en ontkenning, dat is hoe de menselijke geest kennelijk werkt - wat "geloof" allemaal doet. Gevalletje cognitieve dissonantie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie.

O ja, volgens mij hebben toetsenborden helemaal niets met ODF te maken.....

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/21, 20:00:47 »
O ja, volgens mij hebben toetsenborden helemaal niets met ODF te maken.....
=D Dat zeg jij. Hoe vul jij een odf zonder toetsenbord??? LOL
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wordt ODF standaard in de Nederlandse administratie?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/21, 20:01:12 »
@Marqeaux: Toen ik nog LO gebruikte had ik elke versie problemen met mijn ODF-bestanden. MS Office is er niet altijd beter mee, maar voor mij was LO dus ook niet goed met ODF. Elke nieuwe versie weer was mijn opmaak weg of ontbraken er stukjes. Dat laatste wil je toch echt niet, toch? Dus nee, LO gebruik ik niet meer, ik houd mijn documenten liever heel. MAAR ieder zijn/haar eigen ervaring, natuurlijk.

In mijn ervaring is LO i.c.m. Met ODF dus vragen om problemen, maar soit.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/22, 00:15:41 door Vistaus »