Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen  (gelezen 4369 keer)

Ik ben benieuwd naar wat voor servers jullie in huis hebben , wat voor hardware- en OS jullie zoal gebruiken, en mogelijke toepassingen. Het is niet zozeer een vraag-topic, maar meer voor discussie. Ik ben zelf een mini servertje aan het samenstellen:

--- hardware ---

Mijn wensen waren:

1) functie: o.a. NAS, backup/web/email/streaming audio server, en office/agenda/webmail webapps
2) hardware volledig ondersteund in linux, zonder gesloten drivers
3) opslag capaciteit: 500GB a 1TB
4) verbonden via gigabit ethernet en 802.11n                                      
6) stil: dus ventilatorloos, stille harde schijven, mogelijk booten van geheugenkaart/flash/ssd
5) behuizing klein, mini-itx formaat
6) energieverbruik maximaal 20 watt
7) prijs maximaal €400

De klant-en-klare oplossingen zijn het goedkoopst, maar voldeden allemaal aan maar een deel van mijn eisen, want kon b.v. maar één hdd 2.5'' intern in en ik had geen zin in externe kastjes met eSata aansluiten, of had een ventilator, of geen gigabit ethernet. Maar ik heb getwijfeld over de eeebox, ASRock ION 330, en de  PogoPlug.  Ook ben ik leuke 'industriele' computertjes tegengekomen op mini-tft.de en logicsupply.com.

Voor processor/moederbord/chipsets heb ik gekeken naar Via c7, ARM, PowerPc, Intel Atom, en Nvidia ION. ARM en PowerPc vielen af omdat de keuze aan distros die die processors ondersteunen momenteel beperkt zijn, en ik wil de optie hebben om er ook eens iets anders op te zetten. Via c7 lijkt qua zuinigheid inmiddels ingehaald te zijn door de Intel Atom. Van de atom cpu+chipset combinaties trok de atom 270+D945GSEJT mij het meest omdat de chipset zuiniger is dan de D945GC en de ION. Video afspelen was een lagere prioriteit, en voor zover ik heb kunnen nagaan worden de moederborden die goed HD beelden  kunnen weergeven (1080p), zoals de ION bordjes te heet om zonder ventilator te gebruiken, en de behuizingen met een heatpipe hadden vaak weer weinig aansluitmogelijkheden. Daarom wacht ik liever een half jaar/jaar tot die borden er zijn en vervang dan mijn huidige.

Ik ben uiteindelijk tot deze keuze gekomen:

moederbord met geintegreerde cpu : Intel D945GSEJT (Atom 270)= 99,50EUR
geheugen: Buffalo SO-DIMM DDR2 RAM 1024MB 533 MDT CL4 = 21,00EUR<edit>mogelijk niet compatibel met moederbord</edit>
wireless: Delock WLAN Mini PCI Express 2T3R 300Mbps (Ralink RT2800E chipset) = 43,00EUR
opslagmedium: 2x 2.5'' harddisk 5,400rpm (trager maar stiller dan 7200rpm, nog te bestellen), RAID1
behuizing: Travla c299 (ventilator uitgeschakeld, nog te bestellen)

--- OS ---

Voor het server-besturingssysteem wil ik stabiliteit en veiligheid zodat ik security-updates kan aanzetten en er een half jaar geen omkijken meer naar heb. Ik lees vaak dat CentOS, FreeBSD of Debian stable om die reden gekozen worden. FreeBSD trok me wel, maar loopt wat betreft hardwareondersteuning achter bij Linux, dus als ik er ooit een htpc van maak vermoed ik dat ik dan toch weer terug naar Linux moet. Ook is het compileren wat bij BSD de gewoonte is wat mij betreft te tijdrovend. Aan de andere kant wil ik ook geen jaar oude versies van software.Debian Stable en Ubuntu Server lijken me een beter compromis tussen stabiel en up-to-date. Freenas lijkt me ook interessant en gemakkelijk, maar is op FreeBSD gebaseerd en ik vraag me af of uitbreiden met andere software moeilijk is, en ik niet met hetzelfde probleem als FreeBSD zit. Ik ga Debian en Ubuntu Server maar eens proberen.

Waar ik ook nog niet helemaal over uit ben is harddisk versleuteling icm raid1. Ik heb ervaring met dm-crypt bij externe harde schijven maar nog niet voor een heel systeem. Hoe zou zo'n systeem van afstand te rebooten zijn? Je hebt dan immers een passphrase of sleutel nodig.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/27, 22:48:58 door AptlyNamed »

Offline charclo

  • Lid
Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/23, 15:41:02 »
Zit dit systeem al volledig in elkaar? Ik ben benieuwd naar de performance. Kan volledig de bandbreedte van het gigabit netwerk gebruikt worden of is de processor daar niet zwaar genoeg voor?
En heb je het verbruik van dit systeem al eens gemeten?

Ikzelf heb sinds maart een ubuntu servertje staan voor nas, webserver, printserver, ... en ben er echt heel tevreden van. Alles draait heel vlot en geen problemen met dingen compileren enzo.
Een vriend van me heeft een servertje met freebsd op en als ik zie wat hij allemaal moet doen om een werkende lamp server te krijgen en wat ik maar moet doen verkies ik zeker ubuntu. Hij heeft dan wel het voordeel dat hij het zfs-bestandssysteem kan gebruiken wat blijkbaar beter is dan ext3.
Updaten is bij mij ook heel eenvoudig, gewoon even sudo apt-get update & upgrade en gedaan.
Met raid heb ik nog geen ervaring, ik zou wel graag raid5 gebruiken in mijn server maar daar ga ik binnenkort eens voor kijken.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/23, 16:24:47 »
Zit dit systeem al volledig in elkaar? Ik ben benieuwd naar de performance. Kan volledig de bandbreedte van het gigabit netwerk gebruikt worden of is de processor daar niet zwaar genoeg voor?
En heb je het verbruik van dit systeem al eens gemeten?

Ikzelf heb sinds maart een ubuntu servertje staan voor nas, webserver, printserver, ... en ben er echt heel tevreden van. Alles draait heel vlot en geen problemen met dingen compileren enzo.
Een vriend van me heeft een servertje met freebsd op en als ik zie wat hij allemaal moet doen om een werkende lamp server te krijgen en wat ik maar moet doen verkies ik zeker ubuntu. Hij heeft dan wel het voordeel dat hij het zfs-bestandssysteem kan gebruiken wat blijkbaar beter is dan ext3.
Updaten is bij mij ook heel eenvoudig, gewoon even sudo apt-get update & upgrade en gedaan.
Met raid heb ik nog geen ervaring, ik zou wel graag raid5 gebruiken in mijn server maar daar ga ik binnenkort eens voor kijken.

Ik heb het nog niet in elkaar gezet. Maar ik lees dat deze cpu+chipset 20watt gebruikt onder belasting en 10W bij idle. Bij 2.5'' harde schijven is dat zo'n 3 watt onder belasting en 0.2 idle. Die van de Wi-fi kaart weet ik niet. ZFS is inderdaad een reden waarom mensen voor BSD kiezen. Er zit o.a. een versiebeheer-systeem in zodat je oude versies van bestanden kunt terughalen. Ik ga de netwerkinterface eens aan een test ondewerpen zodra het draait.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/23, 16:42:40 door AptlyNamed »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/23, 17:40:29 »
Kijk eens in dit topic zou ik zeggen: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/freenas-45114/
Gandyman geeft daar een tip voor een goede behuizing, en zo te lezen weet hij ook wel veel over FreeNAS.

Ik snap alleen je keuze voor draadloos niet helemaal. Kan je niet beter je server alleen via Gbit aansluiten en een goede router/accesspoint met wlan kopen? Zo'n accesspoint is volgens mij makkelijker in te stellen en heeft een groter bereik dan een los kaartje.

Als je er toch video's mee wil afspelen, dan lijkt me het ION platform beter geschikt dan het Intel bordje wat je nu hebt. De grafische prestaties van de Intel zijn niet om over naar huis te schrijven, zeker niet in de nieuwere versies van Ubunrtu. Met een ION kan je zelfs HD materiaal zonder problemen afspelen.

Op de wiki staat trouwens een serie artikelen over het versleutelen van je schijven. Het unlocken kan via een usb-stick. Zo hoef je geen wachtwoord in te vullen bij het opstarten. Alleen werkte dat niet meer met de nieuwste Ubuntu versies dacht ik...
En hoeveel zin die encryptie heeft als je de usb-stick in je computer laat zitten is ook maar de vraag :)

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/23, 18:07:50 »
Kijk eens in dit topic zou ik zeggen: http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/freenas-45114/
Gandyman geeft daar een tip voor een goede behuizing, en zo te lezen weet hij ook wel veel over FreeNAS.
Ik wilde mijn verhaal in eerste instantie ook daar in zetten, maar leek me toch wat off-topic. De behuizingen die GandyMan noemt zijn meer voor als je hot-swap wilt met tientallen harddisks, terwijl ik aan 1 a 2 vastgeschroefde harddisks genoeg heb. De keuze voor draadloos kaartje was verder dat ik dan mijn server niet perse bij mijn router hoef neer te zetten. Over de ION: zoals ik schreef is video niet mijn prioriteit en ik wil beslist geen ventilator. Encryptie had ik bedoeld voor het geval van diefstal. En dan zou ik dus begrijjp ik tijdens het aanzetten de usbstick er in moeten steken. Bedankt voor je suggesties in ieder geval.

« Laatst bewerkt op: 2009/08/23, 18:25:19 door AptlyNamed »

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/24, 11:20:24 »
Hier vind je een kastje wat ik al voor een aantal van deze toepassingen gebruikt heb.
http://www.picco.nl/index.php?cPath=21_36&sort=2a&page=3

En dan dit model kastje      Morex Venus 669
Kastje is zeer compact en bied toch ruimte voor alle spulletjes.
Voorzijde onder de floppy kan een 3,5" HD hangen.
Bij de floppy kan je nog (als je die niet gebruikt ) een 2,5" HD plaatsen
Dan houd je nog aan de voorzijde 2x 3,5" sloten over voor een dvd-rom apparaat en of eventueel nog een HD in slede die je als backup HD kan gebruiken.
Gemak van zo'n slede is dat je die HD uit kan zetten met een sluetel schakelaar aan de voorzijde en dus geen stroom gebruikt of perongeluk gewist kan worden.
Nadeel is dan wel dat je ff de HD aan moet zetten wil je hem gebruiken.

Wat ik met een Freenas servertje had gedaan was deze software op een DOM disk gezet en op de IDE geprikt die naar de 1e HD liep.
En dan bedoel ik de HD die aan de voorzijde onder de floppy.
De DOM disk kan dan tussen de HD en de bodem liggen daar is nog ruimte zat voor.

Eventueel met wat geknutsel zou je op die plek zelfs een hele 3,5" HD kunnen maken zoveel ruimte is daaronder.

Voorbeeld van zo'n DOM disk:


Meerdere modellen:
http://www.picco.nl/index.php?cPath=8_152

Voeding die in het kastje zit is meer dan afdoende, maar houd je de configuratie kwa stroom verbruikers beperkt is het beter een pico voeding te gebruiken omdat die veel zuiniger zijn.
Een normale pc voeding verbruikt zelf al tussen de 3 en 6 W zonder dat hij ook maar iets hoeft te doen.

Voorbeeld van zo'n pico voeding.

En anders koop je hem kompleet bijv een 120W voeding.

Dan sloop je de bestaande voeding uit de kast of gebruikt hem gewoon niet en houd  hem als reserve mocht ooit die pico voeding kapot gaan.


Ik heb geen idee hoe heet het koelribje word van dat model wat jij nu gekozen hebt ?
Ik heb zelf de D201GLY2 een aantal keren gebruikt maar vond dat de boel toch een beetje te warm werd naar me zin.
Voorbeeld plaatje:

Kreeg wel 2 losse heatpipe's erbij ?
Zonder montage materiaal, wat me verbaasde eigenlijk, en heb achteraf die heatpipe's in het grote koelrib gedrukt zodat ze klem zaten erin.
Ik vond de temp nog te hoog en heb daarna 1 van de 2 mini fan's die achterin de kast gemonteerd zitten eraf geschroefd en op de grote koelrib erbij geschroefd, nu waren meteen de heatpipe's gezekerd om er niet uit te donderen.
En hierna bleef het koelrib gewoon koud.

mijn conclusie is dan ook dat de koelribben die zij er standaard op zetten gewoon niet voldoen, ik vind het allemaal veel te warm worden voor een apparaat wat altijd aan moet staan.
Warmte is slijtage, dus hoe kouder hoe beter.

Het ingebouwde netwerk kaartje gebruik ik niet, ik heb daarvoor een Intell Pro kaartje erin gestopt.
Beter te configureren en was toch een stukje sneller en heeft veel meer mogelijkheden dan de NIC die onboard zit.

Wat Johan zegt vind ik trouwens erg zinnig.
Ik zou absoluut voor jouw toepassing geen Wireles erin bouwen.
Veel te beperkt en de hardware die ervoor kan kopen heeft weinig berijk.

Koop dan een Senau accespoint en sluit die aan op je router.

hier te koop
http://www.routershop.nl/products/wifi/accesspoints/zakelijke-omgeving/indoor/engenius-senao-ecb-3220-wireless-indoor-400mw-accesspoint-bridge-11b-g.htm
Dit model is 400 mw, wil je echt roolen in de buurt of in een nieuwbouw woning zitten met veel beton kan je nog overwegen de 600mw versie te kopen.
Die is wel duurder maar je hebt dan ook de zekerheid dat je verbinding gewoon goed is.
Die brand echt overal doorheen en drukt alles in je omgeving weg, zodat je geen last hebt van andere stoorzenders  XD

Goed bedrijf en goede service.
BTW http://www.wifishop.nl is van hetzelfde bedrijf.

Verder zie ik dat je goed heb nagedacht over je hardware, waarbij ik nog 1 zwak punt zie.
Dat is je Flash kaartje.
Je hebt hiervoor weer een cardreader nodig en moet dan het juiste model zien te vinden die ook geschikt is voor booten.
Deze zit dan weer in een slot aan de voorkant wat je misschien weer voor iets anders had kunnen gebruiken.

Overweeg daarom eens een DOM disk . (zie voorbeeld hierboven)
Die kan je voor IDE krijgen en ook voor Sata.

Behuizing ?
sja er is keuze zat en de Chenbro is een goede keuze voor een NAS of Webserver.
Voordeel is de Hotswap, nadeel is de prijs.
En als je geen behoefte hebt aan hotswap zou ik hem niet kopen, overigens heeft Chenbro een goedkoper kastje met dezelfde looks waar geen hotswap inzit.

Je gebruiker wens of toepassing?
functie: o.a. NAS, backup/web/email/streaming audio server, en office/agenda/webmail webapps

Die is erg groot  =D

Je komt niet weg met Freenas of een ander kant en klaar pakket vrees ik.
Debian of Ubuntu die je zelf helemaal opbouwt zal dan beter passen.
Ik zou dan wel Webmin erop zetten om de boel makkelijk remote te beheren en apps te installeren.

Office/agenda heb ik geen ervaring mee, vind zelf dat dit een beetje te is om op een server te zetten, dit kan makkelijk allemaal op de Desktop PC.

In principe zou ik pas over dit soort dingen gaan denken zodra je door je hele huis allemaal Thinclients gebruikt ipv complete computers.
Dan draai je alles op de server die gelijk backend server is voor alles, en de kleine Thinclients plak je onder de voet of op de achterkant van een monitor.

Verder denk ik dat je het goed voor elkaar hebt kwa geheel.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 11:29:04 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/24, 12:17:02 »
Mijn bordje heeft een geintegreerde voeding (psu) en heeft zo lees ik geen ventilator nodig, wat ook wel aannemelijk is met een tdp van 10-20 watt.

Mijn bedoeling met dat flash/ssd/ was dat als de server niet gebruikt wordt de harddisks automatisch uitgezet kunnen worden (spindown). Ik had inderdaad al eens die 'DOM disks' bekeken. Voordeel toz van een usb-stickje is volgens mij dat er industriële kwaliteit flash geheugen op zit.  Maar nadeel van flash geheugen in het algemeen is dat het traag is. Ik ga er maar eens mee experimenteren.

Over dat office gebeuren: het leek mij wel wat om een lokale 'cloud' te hebben met een soort eigen google calendar/gmail in combinatie met een eigen mailserver. Ik hou persoonlijk niet zo van data-minen en reclame waar commerciele webapplicaties en emaildiensten op leunen.

Voorbeelden van apps waar ik aan zat te denken:

webmail en agenda:

- bongo-project.org
- zimbra

Google-Apps achtig pakket:
- OpenGoo
 
webmail:
- squirrelmail

Groupware, netwerkadministratie
- ebox  (waarschijnlijk te zwaar en te uitgebreid voor wat ik wil)

Voor wat betreft administratie heb ik aan ssh genoeg, echte mannen gebruiken geen webmin natuurlijk ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 12:47:22 door AptlyNamed »

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/24, 14:03:40 »
Citaat
Voor wat betreft administratie heb ik aan ssh genoeg, echte mannen gebruiken geen webmin natuurlijk

hehehehe  =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/24, 17:53:18 »
Er ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat de geheugenmodule dood is. Dat is wel een nadeel van losse componenten kopen op internet. Dus weer terug op de post.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 18:32:42 door AptlyNamed »

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/24, 18:49:31 »
Die DOM disken zijn absoluut niet langzaam hoor ?
Booten met freenas duurt maar 15 sec ofzo.
Dat gaat echt razendsnel.

Hmz kut dat die mem dood is ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/24, 19:48:34 »
Het volgende obstakel is dat Debian mijn ethernet adaper niet herkent, maar dat was te verwachten gezien de nieuwheid van de hardware. Dus dat wordt driver compileren. De documentatie van Debian is erg chaotisch trouwens, en in krom Nederlands. Ik kijk hoe ver ik kom en anders wordt het karmic beta 4.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 20:22:16 door AptlyNamed »

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/25, 00:50:26 »
Koop gewoon een Intel Pro NIC kaart en je problemen zijn voorbij.
Debian werkt al vanaf het begin perfect met deze kaarten, en de kaarten zelf werken ook perfect.
Tis echt die 20 euri waard.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/27, 15:27:39 »
Als je toch gebruik wilt maken van ZFS als bestandssysteem, maar je linux niet echt wil missen kun je eventueel gebruik maken van Debian GNU/FreeBSD (http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu ) of Nexenta Core(http://www.nexenta.org )(OpenSOlaris kernel met Ubuntu-jasje)
Er staan over beide een artikel in LinuxMagazine juli 2009 (nummer3-jg10)
Als ik even tijd heb wil ik ze gerust inscannen voor je, maar ik moet eerst nog even met de mortepic spelen XD

Re: gepeins over een thuisservertje: hardware, OS keuze en toepassingen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/27, 20:52:00 »
Als je toch gebruik wilt maken van ZFS als bestandssysteem, maar je linux niet echt wil missen kun je eventueel gebruik maken van Debian GNU/FreeBSD (http://www.debian.org/ports/kfreebsd-gnu ) of Nexenta Core(http://www.nexenta.org )(OpenSOlaris kernel met Ubuntu-jasje)
Er staan over beide een artikel in LinuxMagazine juli 2009 (nummer3-jg10)
Als ik even tijd heb wil ik ze gerust inscannen voor je, maar ik moet eerst nog even met de mortepic spelen XD

Dat zijn leuke mixen inderdaad, maar ik heb de indruk dat het nog redelijk experimenteel is. Voor mijn server ga ik toch liever voor 'tried en tested'.