Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf formateren  (gelezen 3841 keer)

Parrain

  • Gast
Harde schijf formateren
« Gepost op: 2011/05/14, 08:20:20 »
Oude laptop, wil die volledig opkuisen vooraleer ik deze aan een bejaarde geef.
Bestaat er een mogelijkheid om het 'programma' eerst op een usb stik te zetten en pas dan deze in de laptop gleuf te doen.Bij het opstarten heb ik enkel wat lijntjes,kan zelf Google niet meer openen,er is al zo veel gebeurt met die oude laptop ,Ubuntu dan Mint terug Ubuntu enz.......
« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 09:13:37 door heir4c »

Re: Harde schijf formateren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/14, 09:14:49 »
Parrain,

Als ik het goed begrijp wil je de HD eerst goed wissen..
Een 'oude' laptop op te starten vanaf USB?
Dan moet deze een wel een recente 'oude' laptop wezen.
Beter is vanaf een LiveCD......
Dan kan je met gparted deze herindelen en formateren, of met dd werken in terminal.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Harde schijf formateren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/14, 09:16:57 »
Als je nog een cd met Ubuntu hebt of de download, kan je via het progje " opstartschijf maken" een opstarbare USB aanmaken, deze is te gebruiken voor de laptop.
De laptop opstarten met de USB stick erin. dan naar  de terminal (Neem aan dat de schijf als sda word aangegeven), geef daar het commando
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=16kDan word je schijf overschreven met nullen.


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Harde schijf formateren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/14, 09:18:00 »
Oude laptop, wil die volledig opkuisen vooraleer ik deze aan een bejaarde geef.
Bestaat er een mogelijkheid om het 'programma' eerst op een usb stik te zetten en pas dan deze in de laptop gleuf te doen.Bij het opstarten heb ik enkel wat lijntjes,kan zelf Google niet meer openen,er is al zo veel gebeurt met die oude laptop ,Ubuntu dan Mint terug Ubuntu enz.......


je kunt in ubuntu kiezen voor een "USB-opstartchijf aanmaken" (systeem --> beheer, of gewoon zoeken met unity/kickoff-launcher).
je hebt dan een ISO nodig van de website en een USB-stick van 700 mb groot. (vergeet niet G-parted te gebruiken, systeem --> beheer --> gparted)

let wel op dat de doelpc van de USB-stick moet kunnen opstarten! bij de wat modernere bios-sen moet je de usb-stick als "harde schijf 1" instellen om ervanaf te kunnen starten.
een verse install lijkt mij het makkelijkst aangezien. ik heb ook wel eens met losse-DEB-bestandjes lopen werken en dat is geen success. pakket x is namelijk afhankrelijk van pakket A,V,Z,Y,T,G en H en pakket A is weer afhankelijk van pakket Q en B en pakket V is weer afhankelijk van pakket P en L en zo ben je nog wel even bezig...

Offline gcs100

  • Lid
Re: Harde schijf formateren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/15, 11:03:43 »
Gebruik "Killdisk" en de schijf is gegarandeerd is leeg !!!

Download via onderstaande link:

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

« Laatst bewerkt op: 2011/05/15, 11:26:31 door gcs100 »
Groeten Guillaume.