Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 24.04.LTS  (gelezen 1041 keer)

Offline rietje

• Lid
ubuntu 24.04.LTS
« Gepost op: 2024/09/02, 12:05:49 »
Gisteren de nieuwe 24.04.LTS gdownload, maar kreeg na de installatie eerst de boodschap dat de beheersmap niet te vergrendelen was. Proces 65272 houdt de grendel vast (dpkg). Waarschijnlijk heb ik toen op een verkeerde kop gedrukt. Nu kan ik niet meer normaal opstarten. Hoe krijg ik nu dit weer gerepareerd? Ik ben te onervaren om gebruikte maken van Timeshift, die ik gelukkig altijd aan heb staan. Maar mijn gevoel zegt me om hier in deze situatie geen gebruik van te maken.
Ik communiseer nu met jullie m .b.v. mijn chromebook.
Graag enige hulp hierbij. B.v.d.

Re: ubuntu 24.04.LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2024/09/02, 12:17:35 »
Timeshift zou wel eens het reddende hulpje kunnen zijn. Timeshift opstarten van een live-cd en een poging wagen. Als dat niet lukt Ubuntu opnieuw installeren.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2024/09/02, 12:51:34 »
Als je direct na de installatie van Ubuntu niet gezegd hebt " Maken " dan zal hij pas een backup maken op de ingestelde tijd. Kijk maar eens of er al wat in staat.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 21.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/09/03, 14:52:41 »
Mijn probleem is nu echter dat ik na opstarten met geen mogelijkheid meer iets kan doen. Het bevriest a.h.w. zodrs ik uit de list Ubuntu kies.
Advanced options kan wel gekozen worden, maar ik weet niet wat hierna te doen.
Wie kan mij helpen, ervan uitgaande dat mijn kennis erg gebrekkig is op dit gebied.
M.vr.gr.

« Reactie #4 Gepost op: 2024/09/03, 15:46:58 »
Het systeem is één dag oud. Ik zou hem gewoon herinstalleren; waarschijnlijk is dat de snelste oplossing.

Beheersmap niet te vergrendelen: waarschijnlijk had je al een ander pakketprogramma met rootrechten open. Bijv Synaptic open terwijl je iet in de terminal probeerde te installeren o.i.d.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2024/09/03, 16:11:40 »
Inderdaad was het systeem een dag oud, maar wel ge-installeerd over mijn vorige systeem (22.04).
Ik was niet gewaarschuwd dat dit fout kon gaan en nu zit ik in de shit.
Ik zou het liefst alles weer terug willen draaien.

« Reactie #6 Gepost op: 2024/09/03, 16:23:54 »
Inderdaad was het systeem een dag oud, maar wel ge-installeerd over mijn vorige systeem (22.04).
Ik was niet gewaarschuwd dat dit fout kon gaan en nu zit ik in de shit.
Ik zou het liefst alles weer terug willen draaien.
Je hebt toch eerst je schijf geformateerd voor je u systeem installeerde?Je hebt toch niet de vorige versie overschreven met de nieuwe versie? Zoja dan krijg je zulke fouten.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/09/03, 19:53:28 »
Citaat
Je hebt toch eerst je schijf geformateerd voor je u systeem installeerde?Je hebt toch niet de vorige versie overschreven met de nieuwe versie? Zoja dan krijg je zulke fouten.
Ik heb nog nooit een schijf geformatteerd als ik mijn oude Xubuntu ging vervangen door een nieuwere versie. Nooit enig probleem!

Maar ik maak uit de laatste post van rietje op, dat de oude versie opgewaardeerd is naar een nieuwe versie. Daar is wel degelijk vele malen tegen gewaarschuwd, omdat dat zeer regelmatig fout loopt. Ik ben er vanaf gestapt om het zelfs maar te proberen: 5 uit 5 een vastgelopen opwaardeerproces of een gemankeerd systeem.

« Reactie #8 Gepost op: 2024/09/03, 21:23:06 »
Citaat
Ik heb nog nooit een schijf geformatteerd als ik mijn oude Xubuntu ging vervangen door een nieuwere versie. Nooit enig probleem!

Maar ik maak uit de laatste post van rietje op, dat de oude versie opgewaardeerd is naar een nieuwe versie. Daar is wel degelijk vele malen tegen gewaarschuwd, omdat dat zeer regelmatig fout loopt. Ik ben er vanaf gestapt om het zelfs maar te proberen: 5 uit 5 een vastgelopen opwaardeerproces of een gemankeerd systeem.
Normaal als je eender welke besturingsysteem wilt installeren op de harde schijf en je kiest daarvoor dan zal die eerst worden geformateerd voor er een nieuwe systeem erop word gezet.
Ook als je een dualboot wilt bv windows- ubuntu dan word de partitie waar ubuntu opkomt ook geformateerd.
Dan moet jij me eens uitleggen hoe je dat omzeilt?
Als er een systeem opstaat en je zet er een nieuwe erop zonder te formateren, dan denk ik toch dat de bestanden van je eerste systeem erop blijven, waardoor je ook minder ruimte (gb) hebt?
« Laatst bewerkt op: 2024/09/03, 21:25:36 door pinokkio »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2024/09/03, 22:03:03 »
Citaat
Als er een systeem opstaat en je zet er een nieuwe erop zonder te formateren, dan denk ik toch dat de bestanden van je eerste systeem erop blijven, waardoor je ook minder ruimte (gb) hebt?
Niet als je bij installatie kiest voor schijf wissen en hele schijf gebruiken.

« Reactie #10 Gepost op: 2024/09/04, 07:17:34 »
Citaat
Niet als je bij installatie kiest voor schijf wissen en hele schijf gebruiken.

Om snel een harde schijf, externe USB of SD-kaart te legen en alles te verwijderen, moet je formatteren.
Om een ​​harde schijf of computer te wissen voor nieuw gebruik of verkoop, moet u wissen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2024/09/04, 07:37:03 door pinokkio »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2024/09/04, 09:57:18 »
Ik heb inderdaad de insstruktie opgevolgd om te opwaarderen. Nu de belangrijkste vraag--kan ik nog iets redden van de inhoud van mijn vorige versie?  Of de vorige versie terugbrengen?

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2024/09/04, 10:09:38 »
Citaat
Nu de belangrijkste vraag--kan ik nog iets redden van de inhoud van mijn vorige versie?  Of de vorige versie terugbrengen?
Terugbrengen kan m.i. niet.
Ik zou in dit geval mijn persoonlijke bestanden kopiëren naar een extern medium. Installeer dan de nieuwe versie -kies: schijf wissen en Ubuntu 24.04- installeren,  dan hoef je zelf niets in te delen. Na installatie je bestanden weer terug kopiëren.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2024/09/04, 11:15:15 »
Hoe kom ik aan mijn Persoonlijke Bestanden als de computer niet normaal meer opstart ?

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2024/09/04, 12:42:03 »
Citaat
Hoe kom ik aan mijn Persoonlijke Bestanden als de computer niet normaal meer opstart ?
Opstarten vanaf de USB-stick die je toch al moet maken. En dan niet direct naar installeren gaan, maar naar uitproberen. Dan zou je alle bestanden moeten kunnen bereiken.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2024/09/04, 13:35:18 »
Mooi, hoe maak ik zo,n USB-stick?  Sorry voor de vraag, maar ik ben 89 jr.oud met weinig ervaring met deze handelingen.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2024/09/04, 14:39:44 »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2024/09/04, 20:45:06 »
Citaat

En wat als de bestanden overschreven worden bij de nieuwe installatie ?
Er zijn Ubuntu gebruikers als ze een nieuwere versie installeren de schijf niet formatteren om zodoende de HOME map met persoonlijke bestanden te behouden .
Bij een geinstalleerde Windows versie en men wil gans de schijf benutten voor een Ubuntu installatie zal men kiezen voor schijf wissen . Bij deze bewerking zal de schijf geherpationeert worden (windows partities vernietigen) en zal het Ubuntu systeem de schijf formateren in het EXT4 bestandssysteem formaat .  :)

« Reactie #18 Gepost op: 2024/09/04, 21:14:37 »
Mooi, hoe maak ik zo,n USB-stick?  Sorry voor de vraag, maar ik ben 89 jr.oud met weinig ervaring met deze handelingen.

Geeft niet hoor, ik zie mijn ouders die een heel stuk jonger zijn überhaupt geen vraag hierover stellen op een forum :D Maar hoe is Ubuntu 22.04 dan op je systeem gekomen? Waar je USB leest mag je ook DVD lezen maar opstarten daarvan is doorgaans wel een stuk trager. Hoe je die maakt hangt af van je nog wel opstartende systemen (of je het via Windows, Linux of Mac moet doen).

Maar gezien de opmerking:
Citaat
Gisteren de nieuwe 24.04.LTS gdownload
heb ik het vermoeden dat je eigenlijk al een installatiemedium (of het nu USB, DVD of diskette is ;)) beschikbaar hebt?
« Laatst bewerkt op: 2024/09/04, 21:17:54 door erik1984 »

« Reactie #19 Gepost op: 2024/09/05, 08:05:51 »
Rietje heeft een upgrade gedaan en niet een schone installatie. Dan heb je geen installatiemedium nodig...

Je hebt ook nog een Chromebook. Om daarmee een Ubuntu installatiestick te maken: https://www.youtube.com/watch?v=_5MKRHtWyg0
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rico70

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2024/09/05, 08:37:22 »

Er zijn Ubuntu gebruikers als ze een nieuwere versie installeren de schijf niet formatteren om zodoende de HOME map met persoonlijke bestanden te behouden .
Als ze slim zijn hebben ze hun /home op een aparte partitie

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2024/09/05, 09:08:28 »
Citaat
Uit veiligheidsoogpunt heeft dit geen zin. Laat mij dan maar niet slim zijn: de simpelste installatie (waarbij er nooit iets fout gaat) is die waarbij Ubuntu de hele schijf mag gebruiken en de installatie automatisch uitvoert. Iedereen zal toch een back-up hebben, van waaraf de persoonlijke bestanden weer teruggeplaatst kunnen worden.

Offline peer

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2024/09/05, 09:23:38 »

Bij een herinstallatie zou ik dan wel de verborgen bestanden op de /home partitie verwijderen (wel even veilig stellen).

Offline rietje

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2024/09/05, 10:10:33 »
Ik heb iets gedaan via Grub. Vraag me niet wat, maar het systeem draait weer normaal.
Bedankt allemaal, m.vr.gr.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2024/09/05, 10:49:15 »
Kan er nog aan toevoegen dat het wel de 22.04 is die ik weer heb teruggekregen.
Dus als ,,ze,, me de goede instrukties geven dan kan ik weer naar 24.04.