Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het grote videokaartdilemma  (gelezen 2199 keer)

Offline kasper2

  • Lid
Het grote videokaartdilemma
« Gepost op: 2010/02/04, 16:55:32 »
Ik ben van plan om binnenkort een compleet nieuwe pc te kopen, en ik ben uiteraard van plan om daar Linux (waarschijnlijk Ubuntu, maar niets is zeker...) op te zetten. Ik ben er vrij zeker van dat de meeste hardware, zoals moederbord, processor, hdd en geheugen wel goed werkt op linux, maar de videokaart kan nog wel eens problemen op gaan leveren.

NVidia kaarten schijnen beter te werken onder Linux, maar zelf heb ik nog geen ervaring met ATI kaarten. Op dit moment heb ik een NVidia GeForce 7300LE, en ik heb daar nog nooit driver-gerelateerde problemen mee gehad onder Linux.
Toch is het op dit moment aantrekkelijker om een ATI kaart te kopen, want die zijn qua specificaties op dit moment een stuk beter dan NVidia kaarten in de prijsklasse waar ik van plan ben een videokaart te kopen.
Ik zoek een kaart van rond de 80 euro, en in deze prijsklasse lijkt de ATI Radeon HD5670 de beste keuze (hardwarematig gezien dan). Het alternatief van NVidia wat er (volgens mij) het dichts bij in de buurt komt, is de GeForce GT 240. Deze kaart is ongeveer even duur als de 5670, maar de 5670 is sneller, heeft DirectX 11 (hoewel dit onder linux niet erg relevant is) en heeft een Display Port. Op een Display Port aansluiting zit ik op dit moment ook niet te wachten, maar het ziet er wel naar uit dat het de vervanger van DVI gaat worden, dus in de toekomst heb ik er misschien wel belang bij.

Het lijkt op het eerste gezicht dus simpel: de ATI is duidelijk de betere kaart, was het niet dat de Linux support van ATI niet echt goed bekend staat. De 5670 is een vrij nieuwe kaart, en op de site van ATI staan nog geen Linux drivers voor deze kaart. Voor de HD 5700 en HD 5800 series (die een paar maanden ouder zijn) zijn er al wel Linux drivers, en ik denk dat de drivers voor de HD 5600 niet erg lang meer op zich laten wachten.

Ik wil graag weten of hier mensen zijn die ervaring hebben met de HD 5670 of andere kaarten uit de HD 5000 serie onder Linux, en of Linux een beetje overweg kan met die kaarten.
Ook heb mijn vorige monitor nog, en het zou leuk zijn als ik daarmee zonder al te veel moeite een dualscreen opstelling kan maken, dus ervaringen met ATI kaarten en dualscreen opstellingen zijn ook welkom.
Alles is relatief

Offline kasper2

  • Lid
Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/06, 20:59:16 »
*bump*

Ik denk dat ik toch voor de ATI kaart ga, behalve als er iemand zegt dat ik gegarandeerd gezeik ga krijgen met deze kaart. Als ik wat ATI ervaringen lees op dit forum valt het wel mee met die vreselijke driver-ondersteuning (vooral voor de meer recente kaarten), en ik heb het idee dat ATI aardig onderweg is om Linux-vriendelijker te gaan worden dan Nvidia.
Het duurt ook nog wel een paar weken tot ik de computer ga kopen, en ik ga er van uit dat er dan wel Linux drivers zijn voor de kaart, en het is natuurlijk niet de bedoeling dat een nieuwe pc meteen zonder problemen werkt :P.
Alles is relatief

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/06, 21:15:20 »
Op lange termijn ga je meer plezier hebben met een ATi videokaart in Linux. De informatie die nodig is om stuurprogramma's voor ATi grafische kaarten te schrijven, is namelijk door AMD vrijgegeven en de open bron Linux stuurprogramma's voor deze grafische kaarten zijn volop in ontwikkeling.

Ik ga je wel geen garantie geven dat de 5xxx serie van ATi grafische kaarten al ondersteund wordt door Ubuntu. Dat weet ik niet. Maar de ondersteuning van de 3xxx en de 4xxx serie van ATi grafische kaarten is er al. En het zal niet lang duren voordat de 5xxx serie van ATi grafische kaarten ook ondersteund wordt.

Om het dus samen te vatten : ga voor een ATi grafische kaart, op lange termijn ga je je er voordeel uit halen!

Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 11:52:11 »
@ Kasper wat is het uiteindelijk geworden?
Ik zit zelf namelijk met ongeveer hetzelfde probleem: nu nvidia 7300 en werkt prima onder linux, maar wil upgraden. Mijn oog was ook gevallen op de 5670. Heb je het aan de praat gekregen en zoja werkt het in elk geval stabiel genoeg, met in elk geval een van de twee drivers, om dagelijkse dingen mee te doen (openoffice, mail en filmpjes) ?

Naast de goede specs van de kaart gaat ook mijn voorkeur uit naar ATI vanwege hun (huidige) beleid ten opzichte van linux/opensource drivers, terwijl nvidia juist de andere kant op gaat.

Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/07, 12:10:17 »
Ik heb ook een vers ATI kaartje er in zitten ATI Radeon HD 5450 van MSI (55 ekkie bij computerland) Maar ik kan een spel als COD MW 2 niet draaien op mijn pc. Veel mensen schuiven dit af op de ATI.
Dus wees gewaarschuwd!

\BoudewijnD
ps:  zie mijn draadje over de problemen met COD MW2 in de Games sectie
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/07, 12:46:33 »
Hoi Boudewijn,
Bedankt voor je antwoord en waarschuwing. Zover ik begrepen heb is de 5450 ook niet bedoeld om te gamen, een budget kaart (ik zal vanavond die draad eens opzoeken) Ondanks dat de 5670 ook niet echt een top kaart is, heb ik toch best redelijk recensies gevonden voor spellen (weliswaar onder windows)
Maar werkt de desktop wel goed onder linux/(K)ubuntu? En welke versie? En hoe gemakkelijk was dit om voor elkaar te krijgen?

Jos

Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/07, 14:05:39 »
Hey Jos,

De desktop doet het prima. Verder heb ik geen problemen onder vonden onder Ubuntu (9.10). Gewoon de driver van Ati afhalen en gaan met die banaan.
Ik weet dat mijn kaart geen topper is maar hij moet het spel wel laden en dat doet hij niet eens.
Maar succes met de aankoop.

\BoudewijnD
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: Het grote videokaartdilemma
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/09, 14:32:58 »
Om nog even terug te komen op dit onderwerp: heb nu de Sapphire 5670 in de comp zitten.

Ik had nog even een probleem met het mijn nvidia drivers die nog geïnstalleerd waren. Dit kon ik oplossen door vanuit een live sessie mijn xconfig bestand te openen als root en daar de drivers van nvidia te veranderen in 'vesa'. Daarna opstarten vanaf de hardeschijf en kon met gemak de ati drivers geïnstalleerd worden (catalyst). Heb voor de rest nog niet geëxperimenteerd met opensource drivers etc omdat ik de komende weken zeker moet zijn van een werkende computer (je weet nooit wat er fout kan gaan....)

live cd werkt niet 'uit het doosje'. Met onderstaande code kan je de grafische installatie openen en met cancel kom je in een grafische live sessie!
live-install xforce vesa(waarschijnlijk is hier ook een nettere code voor, maar dit werkt in elk geval. Iemand een suggestie?)