Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD anders indelen: Systeem en data apart  (gelezen 654 keer)

FrSu

  • Gast
HD anders indelen: Systeem en data apart
« Gepost op: 2019/05/12, 08:40:40 »
Ik heb nu een dualboot Budgie en Mint. De data staat nu in Mint. Ik wil de data, die nu in Mint op SDA 1 staat, liever apart gaan plaatsen in een aparte Data partitie, zodat dit onafhankelijk van een systeem op de HD staat. Daarvoor moet SDA 5 dan de Data partitie worden. ( Zal dan wel een andere naam krijgen).

Daarnaast uiteraard op een externe USB disc de back-up, die ik nu ook heb.

Hoe kan ik dit het beste organiseren?

Bijgaand een plaatje van Gparted met mijn HD indeling.


Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/12, 09:38:08 »
Ik werk al jaren op de manier zoals je voorstelt: je data bereikbaar uit om het even welke OS.
Je hoeft je dan ook niets aan te trekken als er een nieuwe versie OS overheen geïnstalleerd wordt.
En een backup is heel gemakkelijk.
Als je de data apart op een volume zet, kan de ruimte voor een linux-OS veel kleiner.
Ik maak gebruik van een swap-partitie die door om het even welke linux-OS kan gebruikt worden: swap neemt dus geen plaats in een OS zelf.
Op mijn computer staat steeds de nieuwste Mint en de vorige, vandaag dus 18 en 19.
Dat geeft het voordeel als er in de toekomst een nieuwe versie 20 uitkomt, dan installeer ik die waar de 18 nu staat.
En in de overgangsperiode van 19 naar 20 kan ik alles doen met mijn data op een apart volume.

Voor Ubuntu, zowel als voor Mint, maak ik dan partities van 50GB.
Je moet natuurlijk je map Download in de gaten houden en regelmatig uitkuisen.
Voor de toekomst je schijf eens hiernaartoe organiseren.
 
Wat je hier zou kunnen doen:
1- opstarten met een Live-USB en via gparted sda5 gaan verkleinen (rechterkant verschuiven naar links)
2- in dezelfde gparted in de vrijgekomen ruimte een nieuw volume sdaX aanmaken
3- Mint starten en  je data vanuit Mint overkopiëren naar deze nieuwe sdaX
4- in Mint bekijken of deze nieuwe sdaX voldoet aan je wens
5- in Mint de data verwijderen + prullenbak leegmaken

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/12, 09:52:08 »
Dank voor de reactie. Is het misschien beter de Extended te verkleinen en dan de unallocated (die dan vergroot is) als Data in te richten?

Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/12, 09:58:58 »
Om de extented-partitie te verkleinen moet je toch eerst sda5 verkleinen.
Ik weet niet of het je daarna gaat lukken om de extended te verkleinen.

Het uiteindelijke resultaat zal hetzelfde zijn: je krijgt een nieuwe sdaX.
In het ene geval zit hij onderverdeeld in je extended-partitie
In het andere geval wordt het een primaire partitie

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/12, 10:04:18 »
Dank MIchael, ik ga het proberen via de Extended. Eerst even mijn Back-Up bijwerken.  ;)

Groet, Frits

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/12, 17:28:00 »
Ik kon de Extended via Gparted USB maar niet aanpassen. Ben dus voor een volledig schone installatie gegaan met gebruik van de hele schijf. Daarna via Liuve USB met Gparted de partitie verkleind en een 2de primaire partitie aangemaakt voor Data. Nu kan ik er niks op kwijt want ik heb geen rechten (?).

Ik ben de enige die deze PC gebruikt. Wat kan ik doen om wel de rechten te krijgen om de Data partitie wel te kunnen vullen met mijn data? 

Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/12, 18:03:57 »
Installeer gparted in die nieuwe installatie.
Wis vanuit deze gparted die datapartitie en installer ze opnieuw.
Waarschijnlijk is dit een oplossing.

Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/12, 18:34:35 »
Gedaan, gaf geen oplossing. Ook niet als ik er een Extended van maakte met daarin weer een data partitie.

Ik zie de aangemaakte partitie wel, is ook aangekoppeld maar blijf geen rechten houden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/12, 19:35:22 »
Herinstalleren van de partitie zal niet helpen. Zoals altijd, is een externe partitie standaard enkel door de beheerder, "root" toegankelijk. Om de gebruiker eigenaar te maken van de ganse partitie, moet je de eigenaar van de folder waarin je de partitie aankoppelt, veranderen van "root" naar je eigen login naam.

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/12, 19:44:58 »
Ok, en hoe doe ik dat?

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/12, 20:37:40 »
Je kan dit probleem oplossen met het commando chown. Dat staat voor change owner Zet eerst die externe harde schijf aan en kijk in Nautilus onder welke naam die wordt gekoppeld. Het is iets als /media/jouwnaam/endaneenheleboel getallenenletters. Noteer of kopieer die complete verwijzing want je hebt het straks nodig.

Met die kennis open je dan een terminal en geeft dit commando:

sudo chown -R gebruikersnaam:gebruikersnaam /media/jouwnaam/endaneenheleboel getallenenletters

Uiteraard vul je dan jouw gebruikersnaam etc. in. Vervolgens kan je meteen die schijf gebruiken. Je hebt nu zowel gebruiker als groep aangepast.

Ook hiermee lukte het mij niet. Frustrerend dat je zelf als "eigenaar" op je eigen laptop na een schone installatie niet voldoende rechten hebt om een datapartitie te maken waar je ook in kunt werken.  In mijn geval gaat het niet om een externe schijf, maar om een gedeelte van mijn harde schijf, waarop ook het besturingssysteem staat.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 20:39:11 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #11 Gepost op: 2019/05/12, 20:40:37 »
Indeling van mijn HD nu:

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #12 Gepost op: 2019/05/12, 20:44:40 »
Achter de 2de gebruikersnaam lijkt een spatie te staan. Even kijken. Edit: En dat was het probleem. Ik kan nu de data naar de HD schrijven vanaf mijn externe USB HD.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/12, 20:48:57 door FrSu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #13 Gepost op: 2019/05/13, 11:53:25 »
Ik zie dat het je gelukt is.
Citaat
Frustrerend dat je zelf als "eigenaar" op je eigen laptop na een schone installatie niet voldoende rechten hebt om een datapartitie te maken waar je ook in kunt werken.
Het is de "baas" van het systeem die bepaalt wie wat waar kan doen. Dat maakt linux zo veilig. Je moet dus expliciet aan jezelf rechten geven of jezelf eigenaar maken van de plaats waar je toegang wil hebben als gebruiker. Zo werkt het nu éénmaal.

Jammer genoeg is het niet zo evident voor een doorsnee gebruiker hoe dit moet gebeuren: er is geen specifiek tooltje voor.
  • Terminal is vaak het handigste. Zo heb jij het nu gedaan. "chown $USER:$USER /media/frits/f01ff..." maakt je als gebruiker eigenaar van het koppelpunt. Met "chmod" kan je permissies aanpassen voor eigenaar, groep en anderen.
  • Grafisch kan het met bestandsbeheer via rechts-klik, eigenschappen. Voor plaatsen waar je geen gebruikersrechten hebt, moet je bestandsbeheer opstarten met speciale beheerdersbevoegdheden: "nautilus admin:///media/frits" zal bestandsbeheer opstarten met beheerdersbevoegdheden in /media/frits. Met rechts-klik - eigenschappen kan je nu de rechten van het koppelpunt (f01ff.... folder) aanpassen als beheerder.

Eens je weet hoe het werkt, verdwijnt de frustratie :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #14 Gepost op: 2019/05/13, 12:07:36 »
Ik gebruik ubuntu mate.
Daar kun je dmv rechts klik op een partitie/map, openen als admin en dus je rechten aanpassen, zeer gemakkelijk.

Dit gaat ook als je een tekst file wilt wijzigen, rechts klik op file, openen als admin.

Kijk of dit bij jouw linux distro aanwezig is, misschien kan dit toegevoegd worden.
Bij ubuntu mate is dit standaard aanwezig.
Dus lekker grafisch alles wijzigen.

FrSu

  • Gast
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #15 Gepost op: 2019/05/13, 20:34:57 »
Dank voor jullie hulp, mijn probleem is opgelost en het werkt nu goed.

Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #16 Gepost op: 2019/05/13, 22:28:16 »
Ik gebruik ubuntu mate.
Daar kun je dmv rechts klik op een partitie/map, openen als admin en dus je rechten aanpassen, zeer gemakkelijk.

Dit gaat ook als je een tekst file wilt wijzigen, rechts klik op file, openen als admin.

Kijk of dit bij jouw linux distro aanwezig is, misschien kan dit toegevoegd worden.
Bij ubuntu mate is dit standaard aanwezig.
Dus lekker grafisch alles wijzigen.
Zo werkt het in Mint 19.1 ook (rechter muisknop en dan openen als beheerder) dus dat is gelukkig heel eenvoudig met aanpassen van rechten.
Werk hier ook al zolang ik met Mint 19.1 werk met een aparte data partitie. Herinstalleren van software is daarmee een flink stuk eenvoudiger. Ook maak ik steeds back ups met Timeshift en die komen ook op de datapartitie. Voor mij is een van de grote voordelen van Mint tov de reguliere Ubuntu-versies die ik voorheen altijd gebruikte, juist dat dergelijke software in Mint al zijn ingebakken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jolo

  • Lid
Re: HD anders indelen: Systeem en data apart
« Reactie #17 Gepost op: 2019/05/14, 06:25:29 »
Overigens is het wel aan te raden dat je die /dev/sda5 een volumenaam geeft. Bij voorkeur een korte volumenaam, die iets zegt over de inhoud. Bijvoorbeeld Data. Je kunt onder andere de ext4 partitie een volumenaam toewijzen, via applicatie schijven/disks. In Ubuntu kan deze worden geïnstalleerd via terminalvenstercommando sudo apt install gnome-disk-utility [Enter]

Dat kan via de optie Bestandssysteem bewerken. Als de ex4 partitie gekoppeld is, ontkoppel je 'm eerst alvorens een volumenaam toe te wijzen. Het voordeel van een volumenaam is, dat deze dan als  koppelpunt wordt gebruikt, in de plaats van die lange uuid. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM