Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )  (gelezen 1980 keer)

Offline Batatinha

  • Lid
Hoi,

Ik wil mijn desktop computer dual boot maken. Op dit moment draait hij op Ubuntu 16.4. Ik wil Windows 7 ernaast zetten. Op dit moment is mijn harddisk niet verdeeld in partities. Is het verstandig om dat eerst te doen? Hoe pak ik dat aan?
En hoe installeer je vervolgens Windows en Ubuntu ieder op hun eigen plek? Is daar ergens een handleiding voor? Ik heb ook een UEFI bios. Zijn er nog dingen waar ik tegenaan ga lopen kwa bios?

Alvast super bedankt voor de hulp.

Groeten Batatinha

Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/27, 10:30:59 »
Ik heb helaas geen tijd om een volledig antwoord te geven, maar begin alvast met het maken van een back-up van al je bestanden. Bij deze ingrepen is dat altijd aan te raden (en het duurt vaak het langst).
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/27, 10:33:05 »
Dat heb ik uiteraard al gedaan ;-)

swake

  • Gast
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/27, 12:06:00 »
Windows 7 kun je niet installeren bij een UEFI bios , kan maar pas vanaf Windows 8.

Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/27, 13:17:55 »
Dual boot, voor velen een prima oplossing.
Ik denk anders over win en linux naast elkaar.

Lees hier het onderste stukje maar eens waar ook een goede tip in staat.  ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103790.msg1017759#msg1017759
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

FrSu

  • Gast
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/27, 13:31:58 »
Als je Win gaat installeren is Linux weg. Moet je dan daarna weer installeren.

Dus: Eerst Win, daarna Lin. ;)

Offline Nero

  • Lid
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/28, 08:23:59 »
Windows 7 kun je niet installeren bij een UEFI bios , kan maar pas vanaf Windows 8.

Dat kan wel, heb ikzelf reeds enkele malen gedaan. Wel pas vanaf SP1.

Als je Win gaat installeren is Linux weg. Moet je dan daarna weer installeren.

Enkel GRUB is weg, en die kan weer hersteld worden met een Live.

Dus: Eerst Win, daarna Lin.

Die volgorde is inderdaad het eenvoudigst.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/01, 10:51:21 »
Hoi allemaal,

Het ging vlekkeloos. Eerst Windows installeren (wat een klus!), dan Ubuntu 16.4 ernaast. Ik heb bij het installeren getwijfeld of ik handmatig de partities zou aanpassen. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en gewoon maar eens gekeken wat hij ervan maakt. Tot mijn grote verbazing heeft Ubuntu bij de herinstallatie meerdere partities gemaakt. Twee met NTFS indeling. Waarschijnlijk Windows systeem partitie en 1 voor documenten onder Windows. Verder zie ik in Ubuntu nu 3 schijven (partities, want ik heb maar 1 HD) links in de balk staan. 1 partitie 'door systeem gereserveerd'. Dit is volgens mij de partitie waar Ubuntu op staat. Ik zie de Windows systeempartitie en op de derde partitie stonden tot mijn grote verbazing al mijn bestanden en documenten waarvan ik toch dacht dat die bij herinstallatie weg zouden zijn.
Ik heb de bestanden van die partitie verplaatst naar mijn persoonlijke map, maar het mapje waar ze in zaten kan ik niet verwijderen. Heeft iemand een idee waarom dat niet kan? En hoe verhoudt die laatste partitie zich tot Ubuntu? Volgens mij kan ik er vanuit Windows niet bij, alleen vanuit Ubuntu, maar ik snap niet zo goed waarom Ubuntu die partitie gemaakt heeft.

Ben benieuwd of iemand het mij uit kan leggen. :-)

Groeten Batatinha

Offline avl

  • Lid
Re: Hoe maak ik mijn computer Dual boot ( Windows 7 en Ubuntu 16.4 )
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/06, 15:50:10 »

Ik heb de bestanden van die partitie verplaatst naar mijn persoonlijke map, maar het mapje waar ze in zaten kan ik niet verwijderen. Heeft iemand een idee waarom dat niet kan? En hoe verhoudt die laatste partitie zich tot Ubuntu? Volgens mij kan ik er vanuit Windows niet bij, alleen vanuit Ubuntu, maar ik snap niet zo goed waarom Ubuntu die partitie gemaakt heeft.
De bestanden die je verplaatst hebt, zijn die in een andere partitie (met jouw persoonlijke map) terechtgekomen? En is de oorspronkelijke partitie nu leeg?
Als het antwoord op beide vragen ja is, zou je de lege partitie met gparted (zit al in Ubuntu) kunnen verwijderen en de vrij gekomen ruimte aan een andere partitie kunnen toewijzen. Lees wel de gebruiksaanwijzing van gparted want dat programma kan rigoureus huishouden op je schijf.

Ik heb zelf de bestanden waarmee je werkt in een "ntfs" partitie gezet en dan kan windows er ook bij. In gparted kan je zien welke dat zijn.