Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help  (gelezen 1653 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Gepost op: 2021/04/07, 12:01:48 »
Sinds gisteren kan ik mijn harde schijf, waarop Kubuntu 20.10 staat niet meer opstarten. In het beste geval kan ik nog wel een TTY-sessie opstarten, maar daar heb ik verder niks aan, want té technisch.

Als ik dan Kubuntu vanop een live-DVD draai, blijkt mijn harde schijf niet te worden gezien. Mogelijk omdat Dolphin geen root-rechten heeft.

(Als er iets écht slecht is aan Kubuntu (t.o.v. Gnome Ubuntu) is het wel dat je geen bestandsbeheer als root kan uitvoeren (zonder allerlei programmeerlijnen).

Ik wil dus mijn Kubuntu opnieuw installeren. Als ik echter met die live-dvd werk, lijkt het erop dat ik mijn hele harde schijf moet overschrijven, inclusief mijn data. Dat wil ik natuurlijk niet, want mijn gegevens wil ik hebben.

DUS:
- ik wil in allereerste instantie, eventueel vanop een live cd, mijn gegevens backuppen (ik heb nog een backup via grsync, maar die is al meer dan een week oud en ik wil mijn recentste bestandsversies hebben).
- ik wil, nadat ik een backup heb gemaakt, Kubuntu terug repareren om te vermijden dat ik weer heel die harde schijf moet opnieuw installeren

Wie kan me helpen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/07, 12:30:17 »
Ga eerst eens kijken of je pc uberhaupt wel de hdd ziet. In de bios!
Als hij al niet in de bios staat vrees ik het ergste. Staat hij daar wel dan kan het nog goed komen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/07, 12:34:24 »
Harde schijf is te zien.
Meer nog: ik kan zelfs vanop de harde schijf starten, maar krijg dan na het starten gewoon een zwart scherm. Als ik dan CTRL-F1 (enzovoort) tik, kan ik in TTY1 (enzovoort). Maar aangezien ik amper iets kan intikken in die CLI (behalve "reboot") (omdat ik helemaal geen commando's ken) geraak ik geen meter verder.

Bij Ubuntu kon het nog wel eens lukken met een GDM restart, maar ik zou begot niet weten hoe dat gebeurt onder Kubuntu.

En wat zéér frustrerend is aan Kubuntu: dat dat systeem géén root-access toelaat voor Dolphin, waardoor ik de inhoud van mijn harde schijf (vanop een live-Kubuntu) niet eens kan bekijken. Zééééééér frustrerend en genoeg, wat mij betreft, om Kubuntu plots helemaal niet meer goed te vinden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Rik123

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/07, 15:26:31 »
Kubuntu 20.10 ondersteund met beveiligings-- en onderhoudsupdates, tot juli 2021 ...dus,  als ik u was, geen aandacht aan besteden en met een live usb staafje de bestanden redden en voortaan gewoon een LTS gebruiken. 

 

Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/07, 15:31:23 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:42:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/07, 19:29:09 »
Helaas, geen exacte kopie.

Ik heb me inmiddels er mentaal over gezet, want de schijf leek (deels) geformatteerd te zijn, waardoor ik de gegevens tot 10 dagen geleden kwijt ben.

Gelukkig heb ik tot zo'n 10 dagen geleden een backup, maar plezant is anders.

Ik weet niet wat er juist is misgelopen, maar ik weet wel dat de crash is opgetreden zonder dat ik iets speciaals aan het doen was. Mogelijk omdat de schijf al meer dan 5 jaar oud is.

Dus, collega's: regelmatig een backup of synchroon-kopie nemen. En ik blijf erbij dat het dom is van Kubuntu dat er geen root-mogelijkheid bestaat bij Dolphin (tenzij door allerlei technische ingrepen). Dát aspect is wel degelijk beter in Gnome Ubuntu, waar je met "sudo nautilus" wél root-toegang kan krijgen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline wowo

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/07, 19:56:17 »
En ik blijf erbij dat het dom is van Kubuntu dat er geen root-mogelijkheid bestaat bij Dolphin (tenzij door allerlei technische ingrepen). Dát aspect is wel degelijk beter in Gnome Ubuntu, waar je met "sudo nautilus" wél root-toegang kan krijgen.[/i]
In Ubuntu is het beter om root rechten te krijgen met Nautilus met behulp van pkexec. Zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/07, 21:31:06 »
(Als er iets écht slecht is aan Kubuntu (t.o.v. Gnome Ubuntu) is het wel dat je geen bestandsbeheer als root kan uitvoeren (zonder allerlei programmeerlijnen).

Toch is dat niet slecht. Het is algemeen bekend dat het gebruik van X apps (grafische apps dus) onder Root rechten een veiligheids risico is. Het is dus een feature van KDE, en geen bug. Vanuit dat oogpunt neemt Gnome een loopje met de ‘good practice’ w.b. veiligheid   

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/07, 21:48:41 »
Als je zo graag root access wil in Dolphin is het maar een zoekopdracht weg in Google:
Citaat
    Using Dolphin as root has nothing to do with Plasma - whatever version.

    To my knowledge, it's fairly easy to do on just about any distro.

    On neon and Kubuntu, it can be done with pkexec env DISPLAY=$DISPLAY XAUTHORITY=$XAUTHORITY KDE_SESSION_VERSION=5 KDE_FULL_SESSION=true dolphin /
    If it can't, Krusader has the built-in option for it.

    Yes, it can be dangerous. In more than one way. Use sparingly and with discretion :·)

    The choice is yours. As it should be.
https://www.reddit.com/r/kde/comments/hjg1l8/kde_plasma_519_use_dolphin_as_root/
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/07, 23:03:38 »
Eind goed al goed. Ik heb de boel terug geïnstalleerd.

En ik begrijp het enigszins van die veiligheid, maar zoiets als root-access vanuit Dolphin zou écht moeten kunnen, desnoods door het aanvinken van een extra knop "root access", en voor mijn part vergezeld van een knalrood scherm dat er je aandacht op vestigt. Maar het is zeker niet abnormaal dat iemand, zoals ik, die er een beetje van kent, kan en mag root-rechten krijgen op zijn eigen computer.

Die zogenaamde voorzichtigheid heeft er nl. toe geleid dat mijn harde schijf niet meer toegankelijk was vanuit Kubuntu. En dat wil ik écht niet meer meemaken.

Dus, ja, het is misschien een risico, maar voor uitzonderlijke situaties -- een crash van een schijf -- wil ik aan mijn gegevens kunnen als root.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Herstellen Kubuntu op harde schijf / zwart scherm: help
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/10, 13:55:20 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:42:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore