Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04  (gelezen 1800 keer)

Offline Hsapiens

  • Lid
Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Gepost op: 2015/12/28, 13:58:23 »
Na opstarten met een live CD van Ubuntu 14.04 kies ik, met de muis, voor 'uitproberen Ubuntu 14.04". Op dat moment werkt de muis dus goed maar nadat het Ubuntu scherm is verschenen kan ik niets meer doen. De muis weigert verdere diensten. Binnen 12.04 doet de muis alles wat je van hem verwacht. Heb een andere muis geprobeerd, zelfde resultaat. En dus kan ik niet verder met de installatie van 14.04.  Graag hulp

Offline frank.tok

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/29, 18:59:02 »
Was het de orginele muis, of aansluitingen zoals de orginele muis die ge gebruikt ?
Of zijt ge overgegaan naar een usb aansluiting?

Groetjes Frank

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/30, 18:44:33 »
De problemen doen zich voor met de originele draadloze muis, maar ook met een muis met USB aansluiting. Met als resultaat dat ik de 'snelzoeker start' niet kan activeren om bv Gparted activeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/30, 20:12:32 »
Je kunt ook met de toetsen het scherm bedienen.

Met
tab
alt-tab
en pijl toetsen

Voor je muis,
in de bios heb je 2 instellingen vor usb, probeer beide.
Instelling is, USB legacy support.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/31, 13:20:28 door jan11000 »

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/30, 20:15:20 »
Om  aan te vullen op de bovenstaande reactie, om Dash (het menu in Ubuntu unity) te openen gebruik je de Superkey (Windows toets).
Wat de verdere oorzaak is dat de muis het niet naar behoren doet in de live sessie van Ubuntu 14.04 is dat het kan gaan om een bug die waarschijnlijk opgelost zou kunnen worden door 14.04 te installeren en het systeem te updaten.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/30, 20:21:26 door Maik »

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/31, 17:08:45 »
Voorlopig van de regen in de drup, na het wijzigen van de USB-legacy support instelling. Bij zowel enabled als disabled stopt de installatie van het Ubuntu uitproberen voortijdig, en wordt het scherm zwart. Ook nadat ik de BIOS instelling voor USB-legacy support weer op Auto had teruggezet, verschijnt er onveranderlijk een zwart scherm als ik '14.04 uitproberen' probeer. Is dat oplosbaar ?

Vraag aan Maik, wat is de Superkey (Windows toets)  op een logitech keyboard ?

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/31, 17:58:09 »
De Windows toets is die met het Windows logo erop die je standaard op 99% van alle toetsenborden vindt als het om een Windows Pc/Laptop gaat. Of beschik je over een speciaal toetsenbord?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/31, 18:02:23 door Maik »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/31, 19:21:29 »
Misschien helpt dit,
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Misschien ook een nieuwe cd op langzaam branden kan helpen.
Dacht dat op de cd ook een keuze was om de cd te testen.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/02, 12:10:22 »
Jan: Dacht dat op de cd ook een keuze was om de cd te testen.
Klopt, heb ik gechecked; CD bevat geen fouten

Maik: Windows/start toets activeert de Dash niet

Mijn probleem is PC gebonden, want op een andere PC kan ik moeiteloos 14.04 uitproberen

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/02, 12:20:46 »
Je gebruikt toch Ubuntu 14.04 met de Unity desktop omgeving of niet? Dan moet Dash standaard te openen zijn met de Windows toets.

Als je zeker weet dat je probleem PC gebonden is dan probeer dat eerst op te lossen. Een glazen bol hebben we niet waarin we kunnen zien wat er mis mee is of om wat voor een systeem het gaat.  Geef daarom het liefst zoveel mogelijk info over wat voor hardware je hebt, dat is een eerste vereiste als je om hulp vraagt op een forum als het gaat om besturings systemen. Op die manier kunnen de leden soms de zaken makkelijker inschatten en je beter van dienst zijn als het gaat om hulpverlening op PC en OS gebied.

Wat me verder nog te binnen schiet.... 12.04 werkt zei je. Welke versie van 14.04 gebruik je nu? 14.04 of 14.04.1, 14.04.2, 14.04.3? De laatste drie genoemden zijn de zo genoemde puntuitgaven (pointreleases) en bevatten alle drie een andere kernel. Mocht je 14.04.03 hebben dan probeer eerst eens de 14.04.1 of 14.04.2 om te kijken of het probleem zich daar ook voor doet.

De oudere ISO's van 14.04 tot en met 14.04.2 vindt je hier:

http://old-releases.ubuntu.com/releases/14.04.2/
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 12:39:29 door Maik »

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/02, 14:38:20 »
Je gebruikt toch Ubuntu 14.04 met de Unity desktop omgeving of niet? Dan moet Dash standaard te openen zijn met de Windows toets. JA, maar niettemin activeert de Windows toets de Dash niet.
Bovendien kan ik alleen maar via een omweg  bij Uitproberen komen (start met live CD, roep een menu op met Esc, kies voor Uitproberen); als ik rechtstreeks via de live CD kies voor Uitproberen wordt het scherm zwart en zie ik het Dash icoon dus niet

Ik gebruik 14.04.1

Ik waardeer jullie hulp zeer, maar als je het gevoel hebt dat hier sprake is van een raar en moeilijk oplosbaar probleem, aarzel niet me dat te zeggen. Uiteindelijk kan ik ook het Uitproberen overslaan en tijdens de installatie partities indelen

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/02, 15:06:49 »
Sprake van een Live-CD is er al jaren niet meer, eerder LIve-Sessie daar de ISO's op een DVD gebrand moesten worden maar ook dat is passé omdat de moderne en meer betrouwbare en snellere manier wordt toegepast: namelijk via een USB-Stick booten. De meeste computers van tegenwoordig kunnen dat namelijk.
Als je een DVD gebruikt voor de Live-Sessie kan het zijn dat deze niet goed gebrand en dus corrupt is.

Ik zou eerst eens beginnen bij het begin, straight to the point, zoals ik eerder aangaf, door eens wat belangrijke informatie over je computer en welke hardware erin zit te geven: hoe oud is 'm, welk type processor, hoeveel RAM geheugen, UEFI of niet, enzovoort.

Download dan 14.04.3 eens, de laatste puntuitgave, check de MD5SUM of deze zeker overeen komt met de ISO die je gedownload hebt. Als je alleen DVD's gebruikt brand deze dan op een zo laag mogelijke snelheid, start op en laat het installatie medium eens checken, start daarna de Live-sessie en kijk of daar de muis en toetsenbord goed in werken.

We proberen met alle plezier te helpen en achter het probleem te komen. :)

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/03, 11:52:07 »
Ik leer, en dus ben ik, vrij naar Descartes

Als je een DVD gebruikt voor de Live-Sessie kan het zijn dat deze niet goed gebrand en dus corrupt is.
Ik heb de CD gechecked; resultaat:  geen fouten geconstateerd; kan ie dan toch corrupt zijn ?

Ik zal hoe dan ook 14.04.03 downloaden en je verdere suggesties proberen op te volgen. Bedenk dat je te maken hebt met iemand uit het stenen tijdperk, voor wat computers betreft. Veel begrippen die je hanteert zoals UEFI, MDSSUM, ISO, zijn mij volslagen onbekend. Gelukkig biedt Wikipedia soms uitkomst.

Enkele gegevens: Het is een computer die door de verkoper zelf is samengesteld; ~ 5 jaar oud; AMD Sempron processor; 32 bit, 1.7 GiB geheugen; Grafische kaart: onbekend ( ik vind een CD met aanduiding ASUS graphical card Q1496, zegt dat iets ?); UEFI, vind ik niet als geinstalleerd programma; draadloze muis en draadloos board, beide van Logitech. Is er nog iets wat je wilt weten mbt de computer ?

Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/03, 12:30:07 »
Precies wat ik dacht!Maik leeft te veel in de toekomst terwijl jouw laptop of pc al wat ouder is..UEFI heeft te maken met je bios,en die is niet zo modern.
Maar in de probeersessie,krijg je dan wel het goede keyboard te zien,dus verenigde staten met dode toetsen?
« Laatst bewerkt op: 2016/01/03, 12:32:57 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/03, 13:08:39 »
Lowlands,

Makkelijk om te zeggen dat ik teveel in de toekomst leef. Als jij precies dacht wat het was dan had 'm per direct geholpen. Het is trouwens niet een toetsenbord probleem wat hij heeft maar met z'n muizen. 
De TS had daarbij naar mijn bescheiden mening wat eerder duidelijkere info mogen verschaffen over zijn computer hardware terwijl iedereen hier maar moet gissen en om de pot loopt te draaien. ;) :)

Aan u de eer. Succes ermee verder. :)

« Laatst bewerkt op: 2016/01/03, 13:58:06 door Maik »

Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/03, 14:28:24 »
Ja,maar zijn toetsenbord werkt ook niet goed.Vandaar mijn opmerking.
Maar als je je aangesproken voelt heb ik dat niet gewild.Mijn excuses!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

DarkEra

  • Gast
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/03, 15:18:34 »
Enkele gegevens: Het is een computer die door de verkoper zelf is samengesteld; ~ 5 jaar oud; AMD Sempron processor; 32 bit, 1.7 GiB geheugen; Grafische kaart: onbekend ( ik vind een CD met aanduiding ASUS graphical card Q1496, zegt dat iets ?); UEFI, vind ik niet als geinstalleerd programma; draadloze muis en draadloos board, beide van Logitech. Is er nog iets wat je wilt weten mbt de computer ?

Geef eens een beter overzicht met inxi en zet dat tussen de codetags in je volgende post zodat de andere leden je verder kunnen helpen. https://sites.google.com/site/computertip/samsung-n150

Misschien zijn er bug meldingen te vinden op Launchpad, wie weet.
De DVD is dus niet corrupt zo te lezen maar... een DVD is en blijft langzamer dan een USB Stick. Misschien is de CD/DVD-ROM drive wel versleten en leest deze de DVD niet meer goed, dat kan ook voor problemen zorgen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/03, 16:03:37 »
Als ik ook een hele kleine duit in het zakje mag doen..... =D 
Ik lees in diverse berichten van Hsapiens, dat hij/zij 14.04 op een cd heeft gebrand. Maar 14.04 pást toch helemaal niet (meer) op een cd? Dus als Hsapiens 14.04 echt op een cd heeft gebrand en niet op een dvd, zit hem dáárin dan niet de oorzaak van de problemen?

Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/03, 16:12:24 »
Maar dan gaat de brandersoftware toch protesteren?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/03, 16:15:07 »
Lijkt mij ook, Lowlands. Maar Hsapiens blijft het hebben over een cd, dus, ja.....  ???

Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/03, 16:16:59 »
Ze zien er het zelfde uit..... =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/03, 17:03:21 »
Lowlands (reactie 15 e.v.) Naar mijn mening werkt het keyboard zonder problemen; de Windows key werkt in 12.04, maar niet in de uitprobeer sessie

Mikkel, 14.04 was op een DVD gebrand, natuurlijk niet op een CD; sorry voor het foutje

Maik (reactie 16 e.v) inxi komt niet standaard voor in 12.04 (wel in 14.04); het pakket is niet op te halen via synaptic pakketbeheer of het softwarecentrum; en omdat " pakket niet te vinden "  verschijnt als ik het commando sudo apt-get install inxi invoer, ben ik nog wel even bezig voor ik jullie een overzicht van mijn PC kan geven

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/03, 19:49:19 »
Voordat inxi op het toneel verscheen en blijkbaar hét programma voor zo'n overzicht werd, kon je met het terminalcommando sudo lshw -html > hardware.html ook gewoon een overzicht van de hardware genereren, dat als html-bestand in je Persoonlijke Map terechtkwam. Als inxi niet te installeren is, gebruik bovenstaand terminalcommando dan eens. ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/03, 20:36:59 »
Ubuntu 32 of 64 bit ?
Wat is de videokaart/chips ? (In terminal Ctrl+T, lspci |grep VGA )
De 32bit versie is aanbevolen voor < 2G geheugen machines.

Mogelijk helpt:
Ctrl+T (terminal)
sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-ubuntu

Voor je aan installatie begint.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/03, 20:48:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Hsapiens

  • Lid
Re: Muis is ongehoorzaam bij uitproberen van 14.04
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/04, 12:21:33 »
Mikkel, sudo lshw -html > hardware.html geeft geen respons; sudo lshw levert pagina's vol aan informatie. Ik kan dat natuurlijk opsturen als bijlage maar het lijkt me onoverzichtelijk.

DeBaas, 32 bit . In de lshw  lijst staat NVIDIA MCP61; heeft dat betrekking op de videokaart ?

sudo apt-get remove ubiquity-slideshow-ubuntu : software niet aanwezig, en dus niet verwijderd

Maik, Misschien is de CD/DVD-ROM drive wel versleten en leest deze de DVD niet meer goed, dat kan ook voor problemen zorgen.
Kan het niet met zekerheid uitsluiten, maar ik heb een andere DVD-ROM geprobeerd, met hetzelfde, negatieve, resultaat

Ik ga verder op zoek naar inxi