Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's  (gelezen 4853 keer)

Offline Samm

  • Lid
bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Gepost op: 2008/11/15, 16:46:49 »
Dit is de situatie: ik heb twee pc's, één laptop die draadloos verbonden is met de router, één desktop die met het draadje verbonden is met de router. De laptop draait op 8.04, de desktop op 8.10.
Nu wil ik heel wat bestanden die op de desktop staan ook op de laptop bekijken en omgekeerd (muziek, foto's, documenten, bestanden op externe harde schijf). Klinkt heel simpel, maar 't lukt me precies niet zo goed...
Als ik zo wat rondzoek, dan vind ik vanalles terug over samba (netwerk tussen ubuntu en windows), maar heel weinig over gedeelde mappen bij een netwerk die enkel uit ubuntucomputers bestaat.
Weet iemand hoe ik dit moet doen? Liefst zonder in de terminal te knoeien, want ben daar nog niet zo thuis in.

Alvast bedankt.

ps. het delen van de printer is al gelukt.

Edit: Als ik zo wat rondkijk zou ik iets moeten doen met NFS... Kent iemand een goeie en heel makkelijke howto?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 16:59:57 door Samm »

Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 11:02:01 »
In de sticky bovenaan het forum staan linkjes naar uitleg. NFS en SMB zijn allebei netwerkprotocollen om bestanden te delen. In Windows zit standaard SMB ondersteuning,  maar je kunt beide gebruiken voor zowel windows als Linux. SMB is de naam van onderliggende  netwerkprotocol en Samba de naam van het programma dat je nodig hebt om SMB op linuxcomputers te gebruiken. Zoek eerst even in het forum. Er zijn al tig topics over geweest.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 11:10:27 door AptlyNamed »

Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 14:42:45 »
Hoi,

Ik ben net de afgelopen dagen hiermee bezig geweest en kan misschien wat helpen. Als eerste kwam ik terecht op
http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php

Dat is een mooi uitgangspunt.
Alleen ontdekte ik dat het een voorwaarde is dat de gebruikers- en groeps-id (uid & gid) op beide pc's gelijk moeten zijn voor NFS. zie daavoor http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34162.0.html
Je uid krijg je te zien door in de terminal te typen: "id" of "id <gebruikersnaam>" en een enter te geven. Je ziet ook meteen alle groepen waarvan die gebruiker lid is.
Wat ik niet weet is of je volkomen vrij bent om het uid van een gebruiker in iets willekeurigs te veranderen. Vaak is er een range voor de uids en een andere range voor de groepen. Het kan zijn dat je na het veranderen van de uid:gid de rechten van vooral de persoonlijke mappen moet herzien met het chown-commando.

Jij hebt dus aan beide kanten een server en een client nodig.
Daarna moet je in /etc/exports de mappen regelen die uitgevoerd moeten naar de ontvangende kant. Let op: de exports file is erg gevoelig voor spaties tussen de ontvangende kant en de opties als (rw, sync,...). Zie daarvoor o.a.
http://nfs.sourceforge.net/nfs-howto/
Als je later nog iets aan de exports-bestanden verandert dan moet je vooral niet vergeten "exportfs -ra" uit te voeren.

succes

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2008/11/16, 14:44:35 door blokkendoos »

Offline hang-oor

  • Lid
Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 16:46:16 »

Je kan ook gebruik maken van een ssh verbinding. Werkt eenvoudig en is veilig.

Installeer op de pc waarvan je dat wil halen openssh-server.

In terminal venster type je daarvoor:

sudo ap-get install openssh-server



Op de pc waar je nu de dat wil kijken ga je als volgt te werk:

Places --> connect to server

kies voor ssh

server: daar vul je ip in van de pc waarvan je de data haalt (iets van 192.168.1.1)

en dan nog enkel de gebruikersnaam het overige is net noodzakelijk.

Na connectie zie je in nautilus een extra directory met de data van de ander pc








Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 18:32:38 »
Je kan ook gebruik maken van een ssh verbinding. Werkt eenvoudig en is veilig.

Als je ook buiten je thuisnetwerk wil sharen is ssh inderdaad een goed idee. Alle communicatie is dan versleuteld. Eigenlijk is dit dan SFTP  (Secure File Transfer Protocol ) in plaats van SMB of NFS. Hoewel er ook je ook nog SMB of NFS kunt 'tunnelen' door een ssh verbinding.

Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 09:39:07 »
Nou, ik weet niet of SSH en/of SFTP nou zo goed voldoen aan het idee 'bestanden delen'. Volgens mij kun je ze dan ook op een stikkie zeten en dat bestanden delen noemen.

mvg

pablo k


Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 10:22:59 »
al geprobeerd via Locaties - Verbinden met server...? (In Gnome gaat het zo).
daar het nummer van je pc/laptop intypen zoals dat door je router is uitgedeeld, of zoals je dat zelf hebt ingesteld, bv. 192.168.0.102. "Diensttype" - een fraaie Vlaamse vertaling van service type! - SSH, bij poort niets invullen (standaard 22), map bv. /home/<user>/data, en een bladwijzer als laptop of pc-boven. De volgende keer staat die bladwijzer gewoon onder Locaties in het menu. Volgens mij hoef je hiervoor niets te installeren (maar misschien vergis ik me).

Groet, Paul.

Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/18, 11:09:12 »
Nou, ik weet niet of SSH en/of SFTP nou zo goed voldoen aan het idee 'bestanden delen'. Volgens mij kun je ze dan ook op een stikkie zeten en dat bestanden delen noemen.

mvg

pablo k


Welbeschouwd heb je volledig gelijk!

Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/18, 11:29:58 »
nav. pablo's terechte opmerking moet de OP dus mappen gaan delen, dat gaat als volgt:
1. selecteer op een van de pc's een map en typ alt-enter (of muisrechtsklik)
2. bij tab delen: deze map delen aanvinken, dan zegt-ie:
3. moet software ophalen, geef wachtwoord (oa samba wordt nu gedownload)
4. vink dan nog Gasttoegang aan en nu kan je bv. muziek op de ene pc vanaf een andere pc afspelen, als dat niet cool is! :-)

Offline Samm

  • Lid
Re: bestanden delen tussen twee ubuntu-pc's
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/18, 11:52:00 »
bedankt voor de vele reacties.
Ik had even geen tijd om hieraan verder te werken, maar zonet heb ik een ssh verbinding op poten gezet, omdat 't me 't simpelste leek.
Het was inderdaad heel makkelijk en 't is ook heel handig!

Bedankt!