Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE  (gelezen 3053 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Gepost op: 2011/01/27, 15:30:53 »
Kan iemand mij uitleggen wat de relatie is tussen al die dingen?
Voor ik LinuxMint Xfce installeer op een wat ouder en trager experimenteer-ding wil ik ook graag weten of de terminal-commando's van Ubuntu daar ook bruikbaar zijn. Er draait nu al Xubuntu op met een redelijke snelheid.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/27, 16:16:27 »
Je kan alle Linux-commando's gebruiken op elke distributie. (99% Er zijn er enkele die specifiek op een distro afgestemd zijn. Zo kan je bijvoorbeeld yum niet gebruiken in ubuntu of apt-get in CentOS.)
Mint is gebaseerd op Ubuntu/Debian.

En in suse gebruikt men de rpm voor programma's te installeren, in mint/Ubuntu/Debian zijn dat de .deb bestanden (dpkg).
« Laatst bewerkt op: 2011/01/27, 16:18:17 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/27, 19:22:32 »
Dank voor de reactie. Dat de comaando's voor 99 % compatibel zijn is een mooie zaak en een geruststelling.
Op de site van LinuxMint vind ik Mint Debian, LinuxMint, Mint9 Fluxbox, Mint Xfce en Mint 9 KDE.
Op de site van KDE anderzijds een verwijzing naar LinuxMint en via deze link kom je terug terecht bij de site van LinuxMint met de 5 mogelijkheden. KDE schijnt een soort leverancier van allerlei software te zijn, ook voor Mac en MS.
Maar wat is nu wat en wat zijn de verschillen?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/27, 19:47:50 »
KDE is "slechts" een desktopomgeving ofwel werkomgeving. Je bureaublad dus. Net als Gnome, XFCE, LXDE en nog een paar ook zijn. En de diverse distro's gebruiken dus één of meerdere werkomgevingen. Zo heb je Ubuntu (met Gnome), Kubuntu (jawel.. met KDE, Xubuntu (raad eens? Met XFCE) en Lubuntu (Met LXDE dus). Maar de onderliggende basis is in grote lijnen volledig gelijk.

Ditzelfde zie je dus ook bij Mint. De hoofd-editie gebruikt Gnome. Alle andere versies hebben de gebruikte werkomgeving in de naam vermeld staan. Met uitzondering dan van LMDE, de Debian-gebaseerde versie van Linux Mint. LMDE gebruikt ook Gnome als werkomgeving.

Fluxbox is dus ook een werkomgeving, net als Enlightment, Windowmaker, Openbox.

Voor een wat ouder probeer-ding kan je ook heel goed Linux Mint LXDE of Lubuntu gebruiken. Beiden gebruiken LXDE als werkomgeving, maar volgens de onvolprezen Pjotr is de Mint versie wat beter afgewerkt. Als Mint-fan geloof ik hem blindelings!  =D
Waarbij ik moet opmerken, dat ik op de Asus EEE 900 van mijn dochter Lubuntu 10.04 heb geinstalleerd en dat dat ding gaat als de brandweer.....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/27, 23:15:03 »
En al die Mint varianten die op lucid gebouwd zijn , zijn dus alle LTS versie´s dit in tegenstelling van Ubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/28, 10:57:15 »
Aha, zo zit dat.
Is er een mogelijkheid om van een geïnstalleerde LinuxMint het type Werkomgeving te vinden?
Ik vind alleen bij Menu=>Standaardtoepassingen=>Systeem, wat als "Terminal Emulator" Gnome-terminal geeft.
Maar welke versie van LinuxMint is het nu?
En, Wanda, dat die varianten op de LTS-versie van Ubuntu gebouwd zijn, betekent dat, dat er ook om de 3 jaar een nieuwe LTS uitkomt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/28, 11:13:45 »
De standaard-Linux Mint heeft Gnome. De standaard-Ubuntu en de standaard-Fedora ook. Bij openSUSE is de standaardkeuze KDE.

Als je dus geen eigen, afwijkende keuze hebt gemaakt, dan weet je nu wat je hebt.  :)

LTS-versies van Ubuntu verschijnen om de twee jaar, maar overlappen elkaar met een jaar. Zie deze afbeelding:

Re: Relatie openSuse of Mint of Xfce of ... met KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/30, 11:38:51 »
Keuzes, keuzes... we hebben wat te kiezen. :)
Maar iets anders, er draait nu Xubuntu op en ik begrijp dat je deze eigenlijk wilt vervangen daar Mint Xfce.
Het is een oudere machine begrijp ik (oud is een relatief begrip, dat is voor iedereen anders) en het draait nu op redelijke snelheid.

Ik wil niemand tegen een zeer been aantrappen, maar of het met Mint sneller gaat worden? Ik heb zo mijn bedenkingen. De Gnome versies waren bij mij trager dan Ubuntu,
Als ik er naast zit wat betreft Xfce, dan lees ik het graag.

Wanneer je het wat sneller wilt hebben (en het wilt gebruiken voor 'terminal-praktijken'), zal ik eerder kiezen voor Mint LXDE, of de Fluxbox editie. Deze zien er naar mijn mening nog prima uit.
Maar goed, dat is natuurlijk strikt persoonlijk.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint