Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's nummeren  (gelezen 722 keer)

Offline vissertw

  • Lid
Foto's nummeren
« Gepost op: 2013/11/22, 08:33:55 »
Goedemorgen,

Ik ben bezeig met het programma Kdenlive een fotopresentatie op DVD te maken. Ik heb 132 foto's in een map genummerd als Noorwegen1.JPG enzovoort. De volgorde waarin de foto's staan is belangrijk. Als ik die foto's in dat programma laad wordt de volgorde veranderd in 1, 11, 100, 101, 111, zoiets maar niet meer 1 2 3 4 5 enz.
Vraag is nu hoe moet ik die foto's dan nummeren en waar doe ik dat mee?

Groeten,

Ton.

Re: Foto's nummeren
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/22, 09:02:23 »
Ton,

Start met de nummering 001 van de eerste dia .

Spidey-Westland
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline heir4c

  • Lid
Re: Foto's nummeren
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/22, 10:59:56 »
Dat komt omdat, als er iets gesorteerd word, er eerst gekeken word naar tekens en dan naar cijfers en dan naar letters.
Vandaar dat 10,11, ... 100, 101, ... vóór de 2 komt.
Daarom zullen je foto's juist gesorteerd worden als je doet wat Spidey-Westland hierboven schrijft.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vissertw

  • Lid
Re: Foto's nummeren
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/22, 13:44:23 »
Ja dank, dat nummeren snap ik nu maar van dat Kdenlive veel minder, daar kom ik niet uit. Heeft iemand een tip om op een simpele manier een diavoorstelling op DVD te branden?
Het heeft volgens mij in gThumb gestaan maar daar vind ik het niet meer.

Groeten,

Ton.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foto's nummeren
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/22, 17:38:06 »
Kijk eens in de software center, daar vind je authorings software om dvd's te maken.
Als het goed is kun je menu's maken met ook foto's erin.

Offline vissertw

  • Lid
Re: Foto's nummeren
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/22, 18:48:36 »
Verklaar je nader Jan, wat voor software dan, in die programma's of in Synaptic?
En hoe heten die dan?

Groeten,

Ton.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foto's nummeren
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/22, 21:02:42 »
Verklaar je nader Jan, wat voor software dan, in die programma's of in Synaptic?
En hoe heten die dan?

Groeten,

Ton.
Zoeken op (software center),
author
dvd

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto's nummeren
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/22, 21:19:37 »
Ton,

Een beetje eigen initiatief is toch niet veel gevraagd. Tik dvd in het zoekvenster en blader. Dan vind je o.a. imagination en dvd-slideshow. Er is nog meer.

En dan voor wat betreft KDEnLive. Het klopt dat dit programma de afbeeldingen toont in de volgorde (voorbeeld) 01, 11, 2, 02 in de zijbalk. Maar je kunt het dan in elke denkbare volgorde op de tijdbalk plaatsen. Dat bepaalt de afspeelvolgorde.

Ik heb dat wel eens gedaan. Ik draai elk jaar voor mijn club de hele voorraad foto's in een diashow. Maar KDEnLive geeft heel veel gemakkelijke mogelijkheden om het allemaal wat mooier te maken. Overvloeiers, titels, animaties, muziek, gesproken woord. Het is bijvoorbeeld erg leuk zelf een voice-over in te spreken. Maar ook een kort tweegesprek kan een prachtige toevoeging zijn.

Als je van de 132 foto's iets moois wilt maken na mijn ervaring met KDEnLive, doe het dan in dit programma (maar wie ben ik). Als je wilt zien wat ik er destijds van gemaakt hebt kijk dan hier op Youtube (niet om mijn werk te promoten - bovendien is dat al weer een jaar oud. Puur als voorbeeld): http://youtu.be/Og6Pge6BaH0

Als je dat gaat doen bekijk dan eerst even een tutorial filmpje van het programma. Ze zijn niet om aan te zien, maar wel hoogst helder en kort van stof.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto's nummeren
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/25, 17:34:35 »
Hallo >vissertw<
Ik werk al geruime tijd met groot succes met gThumb om mijn foto's te nummeren.
Installeer gThumb met synaptic of ubuntu softwarecenter.
start gThumb en dubbel klik op de map waar je foto's in staan
selecteer de foto's die je wilt hernoemen
ga dan naar >bewerken of druk > F2 in
dan kun je kiezen welke nummering je wenst
LET OP: je ziet hier 2 kolommen 'nieuwe naam' en 'oude naam'
                als je de extensie wenst te behouden (meestal gewenst omdat niet alle programma's bestanden lezen als er b.v. geen .jpg achter staat moet je even zoeken door boven in het scherm 'bestandsnaam' op het vraagtekentje te klikken, daar vind je instructies hoe je het moet doen.

succes