Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet  (gelezen 3778 keer)

[Opgelost]Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Gepost op: 2009/01/12, 18:06:05 »
Na een probleempje dat vrijwel meteen werd opgelost, waarvoor mijn hartelijke dank, blijf ik met een ander probleem zitten.
Bij Google earth die via de website van Google was geinstalleerd (doe dat voortaan via Synaptic) blijft versie 4.2 dominant in het menu toepassingen aanwezig ook na opnieuw installeren via Synaptic en deinstalleren. Versie 4.3 wordt ernaast geinstalleerd maar die kan ik niet benaderen want de beide icoontjes geven opstarten van versie 4.2 tot gevolg.
In synaptic zie ik na deinstalleren geen markeringen meer voor Google earth maar versie 4.2 blijft gewoon bij toepassingen staan.

Mijn vraag is of er een andere manier is om 4.2 van mijn systeem te verwijderen in de hoop dat ik daarna wel 4.3 kan installeren?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/13, 18:54:06 door janvdwerke »
Jan van der Werke

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/12, 19:07:16 »
Heb je ergens een mapje staan met Google Earth? Bijv. als verborgen bestand?
Even met nautilus je persoonlijke map openen, in de werkbalk op beeld drukken, verborgen bestanden weergeven aanvinken of CTRL+H indrukken, naar beneden scrollen tot je de map met een puntje tegenkomt. Deze map verwijderen en de nieuwe versie herinstalleren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/12, 20:08:29 »
Wellicht zal dat herinstalleren niet eens nodig zijn.

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/13, 00:56:49 »
Bedankt voor het meedenken, maar wat er ook gebeurt: het programma laat zich niet verwijderen. De optie met Ctrl+H om de verborgen map te verwijderen leek een goed want ik wist niet dat je de verborgen bestanden zo kon weergeven. Het programma naar de prullenbak zonder merkbaar resultaat en voor de zekerheid de laptop daarna eerst afgesloten en opnieuw geopend. Google Earth blijft bij toepassingen staan en ondanks een 4.3 installatie via Synaptic pakketbeheer zie ik alleen 4.2 bij toepassingen net als voorheen.
Bij enig speurwerk ontdekte ik bij bestandssystemen ook een map Google Earth, deze laat zich echter niet verwijderen omdat de toegang wordt geweigerd. Ik vermoed dat als ik die verwijder (het lukte ook niet in de map file voor file ipv de gehele map) dat ik dan het probleem kan oplossen. Weet iemand hoe ik die map kan verwijderen?
Als bijlage nog een paar schermafdrukjes.
Jan van der Werke

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/13, 02:56:57 »
Je zit op het goede pad: je moet effectief die /opt/google-earth verwijderen...
Alleen heb je daar beheerdersrechten voor nodig en die krijg je (tijdelijk) door het woordje 'sudo' voor je commando te zetten. de eerste keer vraagt hij dan naar je wachtwoord, je tikt dat in (let op: je ziet niks verschijnen, dat hoort zo), ENTER en hij kan nu wel verwijderen...
De meest snelle manier om heel die map te verwijderen is erin te gaan staan en hem helemaal leeg te maken.  Ik heb het net zelf gedaan want het is een programma dat ik toch vrijwel nooit gebruik en ik was overigens vrij zeker dat ik de nieuwe versie er wel ging inkrijgen...
Dat doe je dus als volgt: ga naar Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminalvenster
Je krijgt dan een commandolijn...
Tik nu achtereenvolgens
cd /opt/google-earthgevolgd door ENTER
Je ziet nu vooraan op de commandolijn dat je in die map zit. Wees daar vooral héél zeker van vooraleer je het volgende commando doet, want anders ga je huilen...
Tip: je kunt eerst zien wat er zoal allemaal insteekt met "ls -a" (zonder aanhalingstekens)
Het magische, maar gevaarlijke, commando is "rm" van "remove", met de optie -R van recursief, dat wil zeggen: ook in alle onderliggende mappen... Omdat dit programmabestande zijn, moet je dus beheersrechten hebben en tik je eerst sudo. Het wordt dussudo rm -R *.* dat *.* (sterretje) duidt op een willekeurige bestandsnaam met een willekeurige extensie (dat deel achter het puntje). Vermits er dan toch nog enkele overblijven die geen extensie hebben, doe je ook nog sudo rm -R *En waarschijnlijk zitten er nog minstens één verborgen bestand in (.manifest of zo). Om dat te weten, tik nog eens in "ls -a" (zonder "")
Komt er nog iets tevoorschijn, dan doe je weer sudo rm .* (let op het puntje).
Vervolgens ga je uit de map google-earth met "cd .." en je verwijdert die met "sudo rmdir google-earth"

De menu-ingang bij het onderdeel Internet kan je verwijderen door rechts te klikken op Toepassingen, te kiezen voor "Menu Bewerken" te navigeren tot je dat in de rechtse kolom ziet staan en het dan uit te vinken.

Nu kun je gaan installeren vanaf het schermpje dat je in je post hebt staan. Klik op die link, sla dat ergens op, bvb in je eigen gebruikersmap /home/jouwnaam.
Ga weer naar die Terminal en tik daar "cd ~" (zonder "") gevolgd door Enter, natuurlijk. Je ziet dan vooraan enkel staan
jouwnaam@jouwcomputer:~$
Als je nu "ls -l Go*" doet, dan krijg je die file te zien die je net hebt gedownload. (Overigens is dat een kleine L na het liggende streepje, om de optie "long" mee te geven, waardoor je de "attributen" van het bestand krijgt te zien) Die is nog niet uitvoerbaar, hoewel het een .bin (van binary) is, dus doen we dat even. We zijn baas in eigen map, dus niks behoefte om sudo te zetten, gewoon chmod a+x Go[TAB] Hierbij wil ik met [TAB] zeggen dat je de Tab-toets gebruikt, dan vult hij zelf de naam aan, voorzover die uniek is.. Dat is wel zo gemakkelijk om tikfouten te vermijden. :)
Nu kunnen we dit installatieprogramma lanceren met sudo ./Go[TAB]Het puntje en de / streep horen erbij om te zeggen dat hij het commando moet zoeken in de map waarin hij nu zit, en niet in de standaard programmamappen.
Je krijgt dan dit keuzescherm:


Je kan dit allemaal aanvaarden en vervolgens wordt dat dan dit:


Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/13, 17:03:19 »
Als redelijk ervaren DOS en Windows gebruiker ben ik sinds kort bezig Ubuntu te ervaren. Ik ben enthousiast over de mogelijkheden van dit besturingssysteem en vooral over de wijze waarop in dit forum hulp wordt geboden. Vooral de adviezen van Prosper zijn erg duidelijk, compact maar toch uitgebreid genoeg om (met een vleugje humor) iets meer te bieden dan een onervaren eindgebruiker aankan. Mijn oude DOS kennis komt dan weer een beetje van pas. Echter bij het deinstalleren zoals door hem beschreven en opnieuw installeren stuitte ik op een paar problemen, waarvoor ik nog aanvullende hulp nodig heb:
In de beschrijving staat dat er een map .manifest stond en omdat ik de map google-earth niet kon verwijderen omdat die met een punt ervoor (ik begrijp dat dit een verborgen map moet zijn) werd weergegeven heb ik wat zitten puzzelen en datgene wat nodig was om die te verwijderen in een schermafdruk als bijlage bij dit bericht gedaan. Er bleken een aantal subdirectories in te zitten die eerst moesten worden verwijderd.

Opnieuw installeren zoals beschreven leek aanvankelijk te lukken maar toen ik het Google-earth afsloot en via Toepassingen opnieuw wilde openen kreeg ik alleen een leeg heelal zonder onze vertrouwde planeet.

Ook een poging om versie 4.3 via Synaptic Pakketbeheer daarna te installeren gaf geen verbetering.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen en bedankt Prosper voor de heldere uitleg.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 23:18:31 door janvdwerke »
Jan van der Werke

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/13, 17:15:07 »
Sorry vergeet de bijlage in het vorige bericht en heb meteen nog een vraag over een icoon Google earth desktop dat op de desktop staat met een slotje en waar ik de bedoeling niet van snap.
Jan van der Werke

Offline vanadium

  • Lid
Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/13, 17:20:48 »
We hebben hier een levensgevaarlijk commando zien adviseren waarmee je, als je toevallig in de verkeerde directory staat, rustig je ganse systeem wist. In het vervolg houden we het beter op

sudo rm -rf /opt/google-earth

Dat is al gevaarlijk genoeg.

edit - ik help beter ook wat:

Om google correct als gebruiker te kunnen opstarten, maak je jezelf eigenaar van de configuratiebestanden:

sudo chown -R $USER:$USER ~/.config/Google

Je mag dit als dusdanig intikken. Als het voor een andere gebruiker is, verander je $USER door de betreffende gebruikersnaam.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/13, 17:25:13 door vanadium »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/13, 17:26:43 »
sudo rm -rf /opt/google-earth && sudo rm /usr/share/mime/application/vnd.google-earth.* /usr/share/mimelnk/application/vnd.google-earth.* /usr/share/applnk/Google-googleearth.desktop /usr/share/mime/packages/googleearth-mimetypes.xml /usr/share/gnome/apps/Google-googleearth.desktop /usr/share/applications/Google-googleearth.desktop /usr/local/bin/googleearth

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/13, 22:50:14 »
Misschien iets makkelijker, installeer via Synaptic  nautilus-open-terminal.
Na installatie kan je met nautilus naar een map navigeren (grafisch dus) als je in de juiste map zit klik je op Bestand in de werkbalk van nautilus. Daar staat een beetje onderaan In terminalvenster openen, op klikken en dan opent een terminal met de aanwijzer op de juiste map. Vindt ik persoonlijk wat overzichtelijker dan alleen met de terminal te navigeren.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/13, 23:12:44 »
Vanadium bedankt voor de waarschuwing; Prosper had ook al de waarschuwing gegeven in zijn heldere uitleg. Ik heb de aanwijzingen opgevolgd maar begrijp niet welke user ik moet veranderen in de opdrachtregel: sudo chown -R $USER:$USER ~/.config/Google en/of ze allebei in de opdrachtregel veranderd moeten worden. Als onervaren Ubuntu gebruiker mis ik enige uitleg wat de opdrachtregel doet en dat geldt ook voor de opdrachtregel die Leoquant opgeeft. Uiteindelijk heb ik de adviezen opgevolgd en Google Earth start nu vrijwel zoals het hoort. Alleen worden de plaatsnamen fragmentarisch weergegeven. Als dat een bekend probleem is hoor ik het waarschijnlijk wel.

Ik zie dat er net een bericht van Gijsbert binnenkomt waarvoor bedankt. Ik ga dat binnenkort uitproberen maar ben even overrompeld door de uitstekende hulp die ik heb ontvangen en heb voorlopig andere bezigheden.
Jan van der Werke

Offline vanadium

  • Lid
Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/14, 09:22:00 »
sudo chown -R $USER:$USER ~/.config/Google

Als het voor jezelf is, kan je dat rechtstreeks kopiëren en plakken in de terminal. De variabele $USER wordt automatisch vervangen door de gebruikersnaam van de actieve gebruiker. Wil je dit voor een andere gebruiker doen, dan moet je de twee $USER vervangen door de login van die andere gebruiker.

sudo ken je al wel: hierme voer je de opdracht die ernaa komt uit met de bevoegdheden van systeemadministrator (root-user, super user: "super user do")

Met chown verander je de eigenaar. Het installatieprogramma van googleearth heb je met sudo, dus als root, gestart. Vanuit het installatieprogramma heb jij googleearth de eerst keer opgestart. Hier gaat het fout: de configuratiebestanden worden aangemaakt met root als eigenaar inplaats dan de gebruiker. Volgende keer dat je het programma opstart, dan als gewone gebruiker, mag het de gebruikersgegevens niet lezen omdat root, en niet de gebruiker, eigenaar is.

Dat is een fout van de programmeurs van het google installatieprogramma. Ze zouden de optie om vlak na installatie het programma te starten moeten verwijderen, ofwel ervoor zorgen dat googleearth met de juiste bevoegdheden gestart wordt.

Re: Deinstalleren Google Earth 4.2 lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/14, 20:00:03 »
De uitleg is helder over chown en user. Bedankt daarvoor. Je schrijft dat het installatieprogramma niet helemaal goed is gemaakt. Nu is Google Earth een populair programma ook voor Linux gebruikers. Hoe en waar meld je zo'n probleem bij de juiste deskundigen?
Jan van der Werke