Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: notebook formateren en Ubuntu instaleren.  (gelezen 1308 keer)

Offline paka

  • Lid
notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Gepost op: 2013/08/20, 12:52:00 »
beste forumleden


We hebben een oude Packard Bell notebook, ongeveer 10 jaar oud, die draait op een door de fabrikant geinstalleerd besturingssysteem; windows xp.

Deze notebook werkt uiterst traag. We hebben gekeken naar een opvolger die allemaal met windows 8 draaien, maar ook daar worden we niet echt blij van.

Vandaar dat ik overweeg dit oude beestje opnieuw leven in te blazen en op het besturingsprogramma Ubuntu te laten draaien.

Ik denk dat het noodzakelijk is de notebook te formateren, zodat alle in 10 jaar tijd verzamelde rotzooi verwijders wordt, en vervolgens Ubuntu te installeren.


Maar ik weet helemaal niet hoe dat moet en of dit wel mogelijk is?
Als het wél kan zou ik graag een plan van aanpak willen zien daar mijn kennis niet toereikend is.


De gegevens van de notebook:

Intell Celeron
processor 150 GHZ
loksnelheid 1.49 GHZ 448MB
RAM 512MB

Harde schijf C -48GB





vriendelijke groeten



Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/20, 13:00:10 »
Ik zou daar voor Xubuntu gaan, die is veel lichter.
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

De installatie/het formatteren is heel simpel. Gewoon in de installer kiezen dat je de volledige harde schijf wilt gebruiken en dat is alles.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/20, 13:02:21 door Vistaus »

Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/20, 13:32:09 »
Mocht het Xubuntu worden (Lubuntu is ook een optie om in gedachten te houden) zou je eens moeten proberen om het RAM-geheugen een tikje uit te breiden; 512Mb RAM is voor Xubuntu zeker werkbaar, maar veel ademruimte heb je niet. Als het is voor simpele dingen als eens wat surfen, een mediaspelertje te openen, een mailprogje te gebruiken, ..., dan is het zeker werkbaar en vooral handig. Mocht je echter meer verlangen, een volwaardig office-pakket gebruiken, ...., zou ik je zeker willen aanraden om je huidig RAM-geheugen op te waarderen naar 1Gb : je zal zien dat dit i.s.m. je een volwaardig renpaard oplevert, t.o.v. een laggend systeem (te veel swappen). Het is maar een tip van me, jij kan makkelijk uitmaken of je dit überhaupt nodig hebt of helemaal niet (zoals ik al eerder aangaf: simpel gebruik van je computer).

Lubuntu echter, geeft je meteen ademruimte genoeg met die geheugenbankje(s) zoals ze nu zijn, maar verwacht er niet teveel van: de mogelijkheden t.o.v. Xubuntu zijn meteen een ruk minder (logisch ook). Maar voor simpel computergebruik is dit een goed, zelfs zeer goed besturingssysteem.

Uiteraard is het onnodig te zeggen dat je beiden makkelijk kan uittesten in een Live-modus (zonder installatie) en even kijken wat je het beste aanspreekt. Een installatie van Xubuntu raad ik je de LTS-versie aan, hoewel de tussenversies (13.04 en binnenkort 13.10) ook van hoogwaardige kwaliteit zijn (maar beperkter van ondersteuning; LTS 3 jaar, tussenversie: een pak minder) met Xfce.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/20, 14:50:21 »
@Joris: En dat is ook nog een voordeel inderdaad. Lubuntu is naast dat het veel spartaanser is ook nog eens geen LTS.

Offline paka

  • Lid
Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/21, 19:11:03 »
Heel erg bedankt voor de informatie vistaus en joris. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan!


vriendelijke groeten

Offline paka

  • Lid
installatie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/21, 22:59:30 »
Ik heb Xubuntu op een cd-rw gezet maar krijg de melding dat 'keywords' en 'labels' niet gevonden kunnen worden.


Offline paka

  • Lid
installatie xubuntu lukt niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/22, 23:52:18 »
Ik heb iso reader geinstalleerd. en het bestand  op een cd rw geschreven.  De snelheid was 4.

Bij opstarten van cd rom  krijg ik de boodschap:

'searching logo'



en verder gebeurt er niets.



Heeft iemand nog een goede tip?



met vriendelijke groet.







Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/23, 11:12:06 »
ik gebruik altijd   Imgburn ,werkt perfect en gemakkelijk.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/23, 11:48:10 »
Ik zou het eens uitproberen met een blanco CD-R (dus geen CD-RW) en de iso branden op deze disc. CD-RW's hebben me vroeger vaker voor problemen gesteld.

Plankgas geeft aan dat er zeker nog goede brandprogjes zijn voor Windows, maar die van Pjotr is wel de meest eenvoudige om te gebruiken.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

FrSu

  • Gast
Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/24, 08:27:53 »
Met een USB kan het ook en werkt snel. Er zal vast een USB poort op de PB zitten. Met Unetbootin kun je een Live USB maken van jouw favoriete distro. Via de bios even kijken of de PB met een USB op te starten is. Dan kun je de Live USB opstarten en zien of alles goed werkt.

De install erna is dan zo gepiept als je inderdaad voor "de hele schijf gebruiken" kiest.

Offline jan11000

  • Lid
Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/24, 09:42:30 »
Tijdens booten vanaf je gebrande cd, druk op de spatie, dan heb je de keuze om de cd te testen.
En ook langzaam branden maakt veel uit, halve snelheid is normaal genoeg.

Offline paka

  • Lid
Re: notebook formateren en Ubuntu instaleren.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/27, 13:11:57 »
Ik heb gisteravond xubuntu op cd gebrand, ipv op een RW. Dit lukt prima!

Nu werkt mijn laptoppie weer prima. In een mum van tijd zit ik nu op internet ( voor installatie duurde dat ongeveer 5 tot 10 minuten) Mijn eerste indruk is dat Xubuntu helemaal voldoet aan mijn verwachtingen.

Bedankt voor jullie ondersteuning!

mvgr