Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overstapper  (gelezen 1062 keer)

dwstefaan

  • Gast
Overstapper
« Gepost op: 2007/03/22, 22:59:29 »
Hallo,

Ik ben van plan volledig over te stappen op Ubuntu of Kubuntu en edubuntu als lesgever aan laaggeschoolde volwassen.
Ik wil deze overstap wagen nav de aankoop van een nieuwe PC. Kan er iemand advies geven over een mogelijke configuratie?
Wat doe ik?
Tekstverwerking, Mail, Database van organisatie, Kasboek organisatie in EXCEL, Powerpoint presentaties maken, werken met foto's.
Wat ik wil goed kunnen gebruiken: ik werk nu met diverse mozilla producten onder windows firefox, sunbird, thunderbird. Ik probeer te GIMP te doorgronden.
In Open office maken ik cursussen op het principe van visual steps (veel schermafdrukken met pijltjes en andere grafische elementen om het allemaal duidelijk te maken voor PC leken die wat van mij willen leren/ een beetje zoals addo stuur maar nog eenvoudiger. Vandaar dat ik ook schermafdrukken moet kunnen maken en de cursussen moet kunnen branden op CD/DVD.
Enig advies?
Alle advies is welkom!

Hoe vind ik mensen die willen meewerken aan zeer eenvoudige stappenplannen?

Stef

budster

  • Gast
Overstapper
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/22, 23:19:26 »
mmm... voor volwassenen lijkt mij edubuntu wat te kinderachtig, dat is lagere school niveau. Verder Ubuntu en kubuntu is kwestie van smaak, ik zou zeggen instaleer Ubuntu en daarop de kubuntu desktop en kijk wat je prettiger vind.

Meeste hardware werkt wel onder linux, de test die je altijd kan doen is een live-CD mee nemen naar de winkel en kijken of alles werkt, netwerk, geluid etc.

Wat niet werkt in je lijstje is exel en powerpoint (misschien onder wine, weet ik niet) maar daar heeft Open Office wel alternatieven voor. Verder kan alles probleemloos.

Als je problemen hebt kan je het altijd hier vragen er zijn hier genoeg mensen die je met raad en daad bij willen staan.

Wat voor stappenplan had je precies in gedachte? zet hier anders een opzetje neer dan schieten we er met genoegen gaten in :)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Overstapper
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/23, 16:02:59 »
De meeste MS Office spullen werken vrij goed onder Wine omdat ze heel braaf de juiste Windows APIs gebruiken. Maar ja, beter is het natuurlijk volledig over te stappen op OpenOffice, goedkoper en flexibeler.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Overstapper
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/23, 17:54:29 »
Kubuntu is niet geschikt voor beginners met Linux.

KDE (Kubuntu) is veel complexer dan Gnome (Ubuntu). Net een omgevallen gereedschapkist. Verwarrend voor Linuxbeginners.

Gewoon Ubuntu pakken, dat went het snelste!

dwstefaan

  • Gast
Overstapper
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/23, 20:49:06 »
Danke voor alle antwoorden tot zover.
Ik zal voor alle linux freaks eens op zoek gaan naar een eenvoudig stappenplan in Windows om duidelijk te maken hoe erg we het moeten vereenvoudigen om deze mensen de nodige computervaardigheden bij te brengen om te overleven in deze informaticamaatschappij.
Ik ben zelf immers praktisch linux leek en hoop via de weg die ik nu moet afleggen genoeg achtergrond en kennis op te doen om binnenkort les te kunnen geven in een linuxomgeving voor mijn cursisten.
Eén vraag blijft: Wat voor een PC moet ik samenstellen voor mijn Ubuntu of Kubuntu computer? Minimale systeemvereisten? Toekomstgericht en vanuit de discussies die ik al las denk ik aan een 64 bit. Dual core nodig of niet? Hoeveel RAM? Welke videokaart?
Ik kan alleen maar zeggen dat GIMP enorm traag is op mijn prille Pentium 4 met Geforce videokaart.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Overstapper
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/23, 20:58:35 »
Citaat
Minimum system requirements:

To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM, when using the Alternate Install CD you can do with 64 MB.
To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.
Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to use at least 128 MB RAM.
Wanneer The Gimp traag is is er iets foutgelopen. Bij mij werkt het snel.
Heb je de juiste drivers geïnstalleerd?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ruben

  • Lid
Overstapper
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/23, 22:43:16 »
The Gimp laad soms wel sloom, maar na het laden hoort ie prima te lopen.