Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?  (gelezen 2007 keer)

monnick

  • Gast
Sinds kort heb ik naast mijn desktop ook een laptop. Op deze laptop heb ik uiteraard direct Ubuntu Hardy Heron geinstalleerd. Alles werkt prima.

Ik wil echter (heel) gemakkelijk en snel bestanden kunnen uitwisselen tussen de twee computers. Nu zijn hier duizend-en-één manieren voor maar ik ben opzoek naar de "beste". Het overzetten van bestanden moet uiteraard heel snel gaan en moet makkelijk zijn in gebruik.

De computers kunnen met elkaar verbinden via het draadloze netwerk waarop beide PC's zijn aangesloten. Ook heb een LAN-kabel die ik tussen beide PC's kan hangen. Ik heb al even lopen stoeien met Samba, maar dat krijg ik niet makkelijk aan de praat.

Verder zou op beide PC's een (lokale) FTP-server opzetten een mogelijkheid zijn, maar wellicht zijn er nog veel meer / betere mogelijkheden!

Ik hoor graag jullie oplossingen voor dit "probleem" want er zullen ongetwijfeld mensen zijn die lokaal bestanden uitwisselen tussen Ubuntu PC's! :)

Offline joop13

  • Lid
Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/29, 01:18:00 »
Ik doe het via het delen van mappen op beide computers via Samba. Op beide computers gebruik ik dezelfde bestanden voor bepaalde zaken. Dus kopieer ik de bestanden vanaf de hoofdcomputer naar mijn laptop.

Maar je kunt ook gaan synchroniseren via bijv. Krusader als je dat makkelijker vindt..... En zo zijn er nog veel meer makkelijke methodes. Maar ik vind die van mij, voor mij, het makkelijkst.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/29, 01:47:36 »
NFS is het snelste, en eenvoudiger dan Samba, vind ik.
In dit topic staan linkjes naar goede handleidingen: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31197

Veel succes.

Offline Allcazar

  • Lid
Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/29, 07:53:57 »
Citaat van: Johanvd
In dit topic staan linkjes naar goede handleidingen: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31197
Ik gebruik dan weer SSH daarvoor.  Werkt perfect.  Mijn vaste PC draait de server, mijn laptop de client.  De omgekeerde richting heb ik eigenlijk niet nodig.  

Als je een poortje openzet op je router, kan je je server meteen van overal op het internet benaderen.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Offline vanadium

  • Lid
Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/29, 11:15:53 »
+1 voor sshfs. Modern, gemakkelijk, snel en veilig. NFS is wat ouder, snel maar minder veilig over een beschermd netwerk. samba is geen goede oplossing: van de voorgestelde methoden is het het moeilijkst om op te zetten en je gaat van een linux systeem een vertaalslag doen naar een windows systeem en dan terug naar een linuxsysteem: je kan onmogelijk permissies behouden.

monnick

  • Gast
Makkelijkste manier om bestanden tussen 2 Ubuntu PC's uit te wisselen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/29, 12:19:03 »
Ik ben (toch) eens aan de gang gegaan met NFS. Helaas stuit ik op een probleem, ik gebruik deze guide: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/network-file-system.html

Ik heb op zowel mijn laptop als desktop de pakketen nfs-kernel-server en nfs-common geinstalleerd. Op beide PC's heb ik /etc/exports de volgende regel toegevoegd: /home/tom *(rw,sync,no_root_squash)

Dat ik de * heb laten staan is bewust, ik wil mijn de computers graag benaderen via het interne (statische) ip-adres. Zoals jullie kunnen zien is de bedoeling dat ik op beide PC's mijn hele Persoonlijke map deel.

Na het starten van de NFS server wil ik op de andere PC de "NFS-schijf" mounten. Die probeer ik met: sudo mount 192.168.1.65:/home/tom/ /media/Laptop-Drive/ (hierin is 192.168.1.65 het statische IP-adres van de laptop en het mapje Laptop-Drive heb ik aangemaakt, ik heb niks aan de rechten van die map veranderd)

Nu krijg ik telkens terug mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.1.64:/home/tom/
. Wanneer ik het omkeerde doe, dus de desktop-schijf op mijn laptop mounten krijg ik precies dezelfde error.

Wat doe ik fout? Beide PC's zijn lokaal met elkaar verbonden via een draadloos netwerk dus gesloten poorten e.d. spelen hier geen rol lijkt me.