Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)  (gelezen 677 keer)

Offline BaukeP

  • Lid
Hallo,

Het betreft de volgende regel:
192.168.1.215:/volume1/Film            /mnt/NAS/Film           nfs rw,soft,intr,rsize=8192,noatime,async    0  0

In debian 9 wordt wordt /mnt/NAS/Film gewoon gevuld weergegeven na opstarten, maar in testing niet. Als ik in testing vervolgens 'sudo mount -a' doe krijg ik ook in testing de bestanden te zien.

Waarom niet meteen na opstarten?

Al vast bedankt voor een oplossing!

Bauke

Offline jan11000

  • Lid
Re: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/10, 22:12:44 »
Kijk eens naar de rechten van de map die je deelt.
« Laatst bewerkt op: 2018/03/11, 10:54:11 door jan11000 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/11, 10:51:59 »
Testing gebruikt systemd om op te starten en dat vereist een licht andere aanpak. Mijn NAS wordt als volgt in mijn fstab ingelast:
triquad:/Public /media/TriQuad  nfs4 rw,hard,intr,async,rsize=1048576,wsize=1048576,actimeo=0,timeo=14,nodev,nosuid,noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10     0      0

Offline BaukeP

  • Lid
Re: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/11, 21:20:19 »
Bloom,

Alweer bedankt! Knippe, plakke en probleem weg.

Bauke

Offline vanadium

  • Lid
Re: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/12, 14:13:03 »
"noauto,x-systemd.automount" zijn hier de sleutelopties. Met systemd worden meerdere processen tegelijk gestart. Het is daarom mogelijk dat de netwerkfacililiteit nog niet werkt op het ogenblik dat fstab behandeld wordt. "noauto" geeft aan dat er niet automatisch moet aangekoppeld worden. De toevoeging van de optie "x-systemd.automount" geeft aan dat er toch een automatische aankoppeling zal gebeuren, maar op het gepaste moment. Veel eleganter dan wat ik zou doen had ik dit bericht niet gezien: noauto aangeven en later aankoppelen via een mount commando in /etc/rc.local (de oude manier).

Offline h2o

  • Lid
Re: fstab regel werkt wel in debian 9 maar niet in debian testing (buster)
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/12, 20:44:32 »
Testing gebruikt systemd om op te starten en dat vereist een licht andere aanpak.
Ik wil niet flauw zijn, maar Debian 9 (Stretch) werkt ook met systemd evenals Debian 8 (Jessie).
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex