Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!  (gelezen 1839 keer)

Offline Jenske

  • Lid
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/29, 21:42:16 »
Mis. Uw gebruiker kan sudo doen, omdat het de eerste gebruiker is die werd aangemaakt bij de installatie. Als je nog gebruikers aanmaakt staat dit default af. Je kan dit trouwens aanpassen in /etc/sudoers (mensen die weten hoe het in de GUI gaat ... help eens even hoe dat daar gaat).

budster

  • Gast
Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/29, 21:45:12 »
Citaat van: Jenske
P.S. Uit het feit dat ik alleen aan mijn PC werk mag GEENSZINS worden afgeleid dat ik geen lief zou hebben of zou kunnen krijgen.
sure...

Offline Jenske

  • Lid
Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/29, 22:34:50 »
Citaat van: kennywest
Mis. Uw gebruiker kan sudo doen, omdat het de eerste gebruiker is die werd aangemaakt bij de installatie. Als je nog gebruikers aanmaakt staat dit default af. Je kan dit trouwens aanpassen in /etc/sudoers (mensen die weten hoe het in de GUI gaat ... help eens even hoe dat daar gaat).
Ahaa!
Nu je het zegt herinner ik me dat ik dat al was tegengekomen op 1 of ander forum. Maar ja, een mens kan niet alles onthouden.

Bedankt voor het antwoord.

Jens
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/29, 23:23:04 »
In de gebruikers & groepen tool kun je mensen rechten geven om administratieve dingen te doen. (Op de achterground doet dit adduser $user admin).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/30, 00:57:02 »
In Kubuntu met de KDE desktop is dit anders. Daar kan een andere gebruiker sudo en andere beheertaken doen als de secundaire groep admin is toegevoegd.
Op de achtergrond doet dat waarschijnlijk hetzelfde :)
Voor een systeem met slechts 1 gebruiker kan het nuttig zijn om een andere gebruiker te maken met in de admin groep cq met administratieve rechten voor het geval je om 1-of-andere reden niet meer kan aansluiten onder je normale gebruikersnaam en wachtwoord.
Klik links bovenin op Documentatie

Gebruiker-paswoord gebruiken om als "root" iets te wijzigen => kras?!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/30, 01:10:20 »
Dat is exact hetzelfde onder gnome of xfce - het heeft namelijk niets met de desktop te maken.