Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.  (gelezen 4026 keer)

Offline jacduy

  • Lid
Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Gepost op: 2022/10/06, 21:32:59 »
Dag lezers.
Ik kan  de oplossing voor mijn probleem niet vinden.
Dat is: Na een map met veel foto,s herbenoemd te hebben was de map leeg!
Alle 50 foto,s weg, nergens meer te vinden , alle mapjes en ....... nagekeken, weg foto,s van een mooie reis.
Via Albelli site het WEL gemaakte fotoboekje gedownload maar.... deze plaatjes zijn miniem klein en niet bruikbaar voor b.v. projectie.
Waar kunnen de foto,s gebleven zijn? Opgelost in de ruimte? Ze moeten toch ergens gebleven zijn?
Graag ideeën s.v.p..
Bij voorbaat sorry voor een misschien,van mij, wat late reactie
« Laatst bewerkt op: 2022/10/07, 16:13:18 door jacduy »

Offline MKe

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/10/07, 10:16:59 »
Voordat we je kunnen helpen:
- welke desktop gebruik je (Gnome, XFCE, KDE, anders?)
- hoe heb je de map gerenamed, wat heb je precies gedaan?
- Heb je geen backup die je terug kunt plaatsen?
- Waar stond die map, in je home of een externe schijf?
- Heb je al in de trash gekeken?

Ik heb nog nooit bij normale renaming acties files verloren. Ik vermoed dus dat je zelf iets verkeerd hebt gedaan (niet persoonlijk opvatten hoor).  Als dit niet zo is, dan moet dit wel een erg serieuze bug zijn in je desktop omgeving of in Linux zelf, wat ik moeilijk vind om te geloven, aangezien een google search niet meer van dit soort gevallen oplevert bij andere mensen.

Als ze echt verwijderd zijn zou je ze nog moeten recoveren mits je niet te veel geschreven hebt naar je harde schijf.

Maar het is wel weer een duidelijk voorbeeld waarom backups zo belangrijk zijn.

« Laatst bewerkt op: 2022/10/07, 10:21:11 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/07, 10:47:50 »
Graag ideeën s.v.p..
Hallo, wat gebeurt er als je dat hernoemen ongedaan maakt en je fotomap z'n oorspronkelijke naam teruggeeft?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/07, 14:39:43 »
- Waar stond die map, in je home of een externe schijf?
Belangrijke informatie. Als dat bijvoorbeeld een fat32 bestandssysteem was dat al was beschadigd, dan kan het wel dat verder werken op die partitie verdere (en grotere) schade aanricht. Als het op een linux of ntfs partitie gebeurt, dan lijkt mij dat ondenkbaar: er zijn "checks-and-balances" op die bestandssystemen die dat onmogelijk maken.

Schrijf niet meer op dat volume, en geef zoveel mogelijk van de gevraagde informatie.

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/07, 16:26:59 »
Dank voor de reacties.
Ik werk met de laatste XUbuntu, 20.01 desktop X....?(Ben behoorlijke leek!)
De fotos stonden op een 16 gb stick, Sandisc.
 Rename als anders dwz.Herbenoemen, enter, klaar. Niks meer in de map , ook niet in afbeeldingen , ook niet in trash ,prullenbak. nergens.
Rename naar oud, al gedaan, bleef lege map.
Geen backup gemaakt. Inderdaad. een belangrijke opmerking! (Dat komt nog wel, ja ja!)
« Laatst bewerkt op: 2022/10/07, 16:38:35 door jacduy »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #5 Gepost op: 2022/10/07, 18:58:39 »
De fotos stonden op een 16 gb stick, Sandisc.
Daar hebben we het.

Als je er niet op schrijft, is er veel kans dat je de (minstens de meeste) foto's terug krijgt met het programma "photorec". Het zou alvast goed zijn een image te maken van die USB, en dan je recuperatiewerken uit te voeren op die kopie. Een disk-image kan je maken met het gereedschap "Disks". Voor het gebruik van photorec, een terminalgereedschap, zal je je wat moeten inlezen.

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #6 Gepost op: 2022/10/07, 23:03:12 »
@ jacduy,

zoals vanadium aangaf, Photorec is ideaal om uw foto's te redden.

Lees je eerst in:

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step

Indien het niet aanwezig is in Synaptic Pakketbeheer, Flatpak of Snap, dan moet je het downloaden en installeren.

-- https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Succes ( het is niet moeilijk te gebruiken maar wees alert en lees de instructies goed ).
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/07, 23:06:54 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #7 Gepost op: 2022/10/08, 11:32:13 »
"photorec" maakt deel uit van het pakket "testdisk" en installeer je met het commando "sudo apt install testdisk".

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #8 Gepost op: 2022/10/08, 11:56:59 »
Dank, ik schreef het juiste commando maar.... disk schreef ik met c , dus... werkte het niet.
Nu gaan we verder.
Ik heb trouwens een makkelijke oplossing, mijn schoonzus heeft ze nog op een stick staan.
Dus, ik laat nog wat weten of eea lukt anders is de oplossing toch gevonden.
Tot zover weer..... iedereen bedankt voor de zeer gewaardeerde hulp.

Enige tijd later.
Met juist commando geinstalleerd, dacht ik, maar,..
Zowel testdisk als photorec:  Niet te vinden.
Wel gelukt om te installeren maar vind ze niet in de diverse overzichten van geinstalleerde progs.
Linux werkt prima maar af en toe!...
(Het lijken die verdwenen foto,s wel,ha ha.)
« Laatst bewerkt op: 2022/10/08, 13:01:27 door jacduy »

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #9 Gepost op: 2022/10/08, 12:38:02 »
Citaat
Linux werkt prima maar af en toe!~....
Linux werkt inderdaad prima, maar zolang dat je niet de moeite doet om je wat in te lezen...tja...
linux user # 527315

Offline MKe

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #10 Gepost op: 2022/10/08, 12:59:48 »

Citaat
Linux werkt prima maar af en toe!~....
Dat is niet Linux maar de desktop software die onafhankelijk is van het besturingssysteem. XFCE, wat je gebruikt, kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden op BSD, wat geen Linux is een je zou er ook voor kunnen kiezen een andere desktop te gebruiken.


Linux werkt inderdaad prima, maar zolang dat je niet de moeite doet om je wat in te lezen...tja...
beetje een onnodige reactie. Lijkt meer iets wat ze op het Arch forum zouden zeggen i.p.v. op een Ubuntu forum. 
Niet iedereen heeft met computers spelen als hobby, voor sommigen is het gewoon een gebruiksvoorwerp.

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #11 Gepost op: 2022/10/08, 13:05:31 »
Daar ben ik het mee eens, het is niet mijn hobby, fotograferen wel. Lezen ook, maar niet allerlei commando,s leren om met Linux te kunnen werken.
Dus om te zeggen, hij leest niet...


Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #12 Gepost op: 2022/10/08, 14:07:01 »
Terminalprogramma's vind je niet in het menu. Na installatie moet het mogelijk zijn photorec te starten door die naam (juist) in de terminal in te geven, zoals je hier ziet gebeuren:

$ photorec --help
PhotoRec 7.1, Data Recovery Utility, July 2019
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
https://www.cgsecurity.org

Usage: photorec [/log] [/debug] [/d recup_dir] [file.dd|file.e01|device]
       photorec /version

/log          : create a photorec.log file
/debug        : add debug information

PhotoRec searches for various file formats (JPEG, Office...). It stores files
in the recup_dir directory.

We hebben hier de optie "--help" toegevoegd om een klein helpscherm te tonen.

Als de foto's nog elders bestaan, ben je natuurlijk op veel betere wijze uit de brand, maar misschien is dit later nog nuttig...

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #13 Gepost op: 2022/10/09, 10:07:05 »
Dank.
De foto,s zijn niet gevonden.
Wel 7 recup mappen in de map Afbeeldingen met van alles wat ik niet nodig heb.
Toch leuk om wat te experimenteren.
Maar.. HOE. ??? krijg ik die mappen in de prullenbak? Toegang geweigerd!
(De beheerder zou,met een wachtwoord, altijd en met alles, de volledige rechten moeten hebben.)

Ik ga mijn schoonzus maar naar de foto,s vragen!
« Laatst bewerkt op: 2022/10/09, 13:55:51 door jacduy »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #14 Gepost op: 2022/10/09, 14:27:14 »
Maar.. HOE. ??? krijg ik die mappen in de prullenbak? Toegang geweigerd!
Die gerecupereerde bestanden zullen als eigenaar "root" hebben. Wissen in de terminal met "sudo rm" (wees zeer voorzichtig).  Met nautilus zou het moeten kunnen door op te starten met een "admin:// URL
nautilus admin:///home/<jelogin>/Afbeeldingen


Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #15 Gepost op: 2022/10/09, 15:39:58 »
Ga ik proberen.
Dank je wel voor deze Zondag reactie !

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #16 Gepost op: 2022/10/09, 17:26:34 »
Kom ik echt niet uit, sorry!
Mag ik  1  commando vragen b.v.
Het verwijderen van de map; recup1 in de map Afbeeldingen?
Ik zou zeggen : sudo -rm ??
Wellicht snap ik het dan.
Dit vraagt niet alleen inlezen, maar meer een grondige studie!
« Laatst bewerkt op: 2022/10/09, 18:29:12 door jacduy »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #17 Gepost op: 2022/10/09, 17:40:27 »
In de terminal:

sudo rm -rf ~/Afbeeldingen/recup1

Heel voorzichtig zijn en geen fouten maken - een spatietje achter de eerste / zou je ganse home folder wissen. Speel het veilig, en gebruik de Tab toets om de bestandsnaam automatisch aan te vullen. Bijvoorbeeld, je typt ~/Af en dan zal een druk op Tab aanvullen tot ~/Afbeeldingen/ als die folder bestaat. Dan "re" en <Tab> om aan te vullen tot recup, dan 1 typen.

Om alle ineens te verwijderen, kan je de één vervangen door een *: sudo rm -rf ~/Afbeeldingen/recup* "*" staat voor "elke rij van tekens", en zo zullen alle folders die met "recup" beginnen, in één keer gewist worden.

Het is een goede gewoonte om voor een potentieel gevaarlijk commando vooraf eerst te checken wat gewist zal worden, door de bestanden op te lijsten:

ls -rf ~/Afbeeldingen/recup*

Controleer de lijst. Mogen alle opgelijste bestanden weg, dan roep je dat commando terug met pijltje naar boven, en dan kan je "ls" vervangen door "sudo rm -rf" en uitvoeren om de folders te wissen.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/10, 11:07:46 door vanadium »

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #18 Gepost op: 2022/10/09, 18:50:37 »
Dit was het (gedeeltelijke)resultaat toen ik je laatste commando  plakte Begon met :   recup  dir.1
Er zijn 7 recup mappen.

ng geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0701762.txt' niet verwijdieren: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0828176.txt' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0481116.txt' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0326656.xz' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0319488.jpg' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0802304.deb' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0473088.txt' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0565318.html.gz' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0678008.txt' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0421888.xz' niet verwijderen: Toegang geweigerd
rm: kan '/home/jac/Afbeeldingen/recup_dir.7/f0477094.txt' niet verwijderen: Toegang geweigerd
jac@jac-Extensa-5235:~$
« Laatst bewerkt op: 2022/10/09, 19:04:56 door jacduy »

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #19 Gepost op: 2022/10/09, 20:18:18 »
Denk dat vanadium ls bedoelde i.p.v. rm voor het laatste commando:

ls -R ~/Afbeeldingen/recup*

Voor het tonen van de lijst. In principe heb je die lijst nu dus ook al gezien :) Alle regels waar "Toegang geweigerd" achter staat zouden door er sudo voor te plakken verwijderd zijn. Mogen die allemaal daadwerkelijk weg? Is het antwoord ja dan kun je het eerste commando uitvoeren dat vanadium heeft aangereikt (rm met sudo ervoor). Heel goed oppassen daarmee inderdaad!

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #20 Gepost op: 2022/10/10, 09:14:16 »
Erik.. jou commando verwijderde de mappen niet.
Nogmaqals het laatste commando van vanadium:  rm -rf ~/Afbeeldingen/recup*  gekopieerd en geplakt met -logisch- sudo ervooor
en de mappen zijn keurig verdwenen.
He,he.
Dit  item- met name het help gedeelte -ga ik nog eens bestuderen maar ...van harte bedankt voor de geduldige hulp!
Ik stel dat ZEER op prijs.
Nu nog de foto,s van mijn schoonzus verwerken.
(Maar de foto,s op de computer zijn nog steeds niet gevonden, ik laat het echter hierbii.)

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #21 Gepost op: 2022/10/10, 09:37:17 »

Citaat
Linux werkt prima maar af en toe!~....
Dat is niet Linux maar de desktop software die onafhankelijk is van het besturingssysteem. XFCE, wat je gebruikt, kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden op BSD, wat geen Linux is een je zou er ook voor kunnen kiezen een andere desktop te gebruiken.


Linux werkt inderdaad prima, maar zolang dat je niet de moeite doet om je wat in te lezen...tja...
beetje een onnodige reactie. Lijkt meer iets wat ze op het Arch forum zouden zeggen i.p.v. op een Ubuntu forum. 
Niet iedereen heeft met computers spelen als hobby, voor sommigen is het gewoon een gebruiksvoorwerp.
Je rijdt toch ook niet in auto zonder kennis van de wegcode?
linux user # 527315

Offline vanadium

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #22 Gepost op: 2022/10/10, 11:08:23 »
Denk dat vanadium ls bedoelde i.p.v. rm voor het laatste commando:
Bedankt! Ik heb dit gecorrigeerd.

"ls" staat voor "List files". Dit toont wat voldoet aan het patroon "~/Afbeeldingen/recup*". Zo kan je vooraf eerst controleren wat het "rm" commando zal verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 2022/10/10, 11:09:55 door vanadium »

Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #23 Gepost op: 2022/10/10, 11:17:12 »
Nu nog de foto,s van mijn schoonzus verwerken.
Tip. Maak daar eerst een backup van!  :)

Offline jacduy

  • Lid
Re: Reis foto,s verdwenen na herbenoeming map.
« Reactie #24 Gepost op: 2022/10/10, 11:28:23 »
Had ik al geleerd van dit.
Toch bedankt voor de waarschuwing.